tévéSmaci

Varjúnyáj

  • tévésmaci
  • 2017. november 26.

Interaktív

Amikor Sztupa és Troché megosztoztak a tudáson, Sztupának jutott a minden, Trochénak a semmi. De annyira a semmi, hogy semennyi! A legelemibb dolgokat sem tudta, s azokat is elfelejtette. Azt is elfelejtette, amit nem tudott. Egyet tudott csak, kérdezni: Sztupa, hol van a fürdőszoba? Sztupa ilyenkor elkomolyodott, magázásra váltott, s udvarias gesztusok kíséretében a fürdőszobához vezette Trochét, jöjjön velem, kérem, megmutatom önnek (ezt szinte nagy ő-vel mondta) a fürdőszobát. Aztán szép fokozatosan a közeli világvárosban emelkedő székházuk minden egyes helyiségét, aztán elölről újra, mert mire túljutottak a könyvtárszobán s az elnöki csarnokon, Troché újra megkérdezte, hogy hol van a fürdőszoba. Vagy a törpebánya. Sztupa egy percre sem veszítette el a türelmét, nem jött ki a sodrából, sőt, ha lehetett egyre udvariasabbnak, előzékenyebbnek lenni, hát ő lett. Alkalmanként odáig is elragadtatta magát, hogy a csendben tetvészkedő Trochénak önként felajánlotta, hogy elkalauzolja a fürdőszobáig (most már az egyszerűség kedvéért maradjunk a fürdőszobánál, de mondhattam volna garázst vagy felvonóhidat is). Ebbéli törekvésének az sem szabott gátat, hogy Trochénak számos esetben alig is akarózott felkeresni a Sztupa proponálta zugolyt, inkább máshova vágyott. S így volt ez akkor is, amikor kimozdultak valamilyen oknál fogva: Sztupa, merre megy ez a híd, Budáról Pestre vagy Pestről Budára? Frankfurtból Offenbachba, vagy vissza? Sztupa az ilyen kérdésekre is tudott válaszolni, egyszer még a relativitáselméletet is levezette a csillagok állásából, de Troché másnapra azt is elfelejtette, így Sztupa is szívesebben maradt meg a székház különböző termeinél.

Pénteken (27-én) John Woo, a kilencvenes évek hirigjanijait, John Travoltát és Nicolas Cage-t cseréli össze szisztematikusan, amiből ki is sül valami lőmámor, s győz a jó, méghozzá úgy, hogy a néző a szurkolását simán át bírja plántálni egyik színművészről a másikra, lévén szerepet cserélnek, s a maguk szerfelett szűkös lehetőségei szerint arckifejezéseket is. A módfelett leleményes című Ál/Arc este kilenckor lesz a VIASAT3-on, bár én már déli háromnegyed kettőkor letudom a tévézést, amikor is a Film Café műsorára tűzi a Hairt, ami úgy lett a világ egyik legjobb filmje, hogy szájbarágósan fogyaszthatóvá fésülte a musical parttalan sztoriját, s világhírű B színészek sorát adta a művelt világnak. Ne tagadják, önök is szeretik az alkirályos filmeket, s a Film Mánián délután négykor kezdődő Út Indiába kétségtelenül valami ilyesmit ígér, lévén brit az istenadta, s Alec Guinness is szerepel benne, akit én ki nem hagynék egyetlen alkirályos filmből sem (így lehetett ezzel David Lean is, bár viszonylag kevés alkirályos filmet készített, s ha nagyon szigorúan veszem, még ez sem az).

Szombaton újra szemünkbe ötölhet a nemzeti főadó fetisiszta ragaszkodása a kommunista filmművészet kis gyöngyszemeihez, ezért délután három tízkor századszor is A tizedes meg a többiek körmére nézhetünk. Az M3 este A Noszty fiú esete Tóth Marival 1960-as adaptációjával kontrázik.

Vasárnap A sötét lovag a Film+-on, A francia hadnagy szeretője pedig a Film Mánián vitézkedik. A tévéket kérjük leadni a ruhatárban!

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.