Tévésorozat

Hazug

Interaktív

Az elmúlt hetekben-hónapokban elég nagyot mentek a Williams fiúk, Harry és Jack. Két hatrészes minisorozat is kijött a nevük alatt: a másik a Rellik (értsd: Killer visszafelé, róla majd később), az egyik, amiről most beszélünk, a Hazug. Mindkét széria narratív formabontásával tüntet, és ugyanúgy zavarba hozza a nézőt azzal, hogy hibái ellenére is lebilincselő. A Hazug témája a nemi erőszak (vagy annak gyanúja), amit az írók a feltételezett elkövető és az áldozat perspektívájából is megvizsgálnak.

Az alapos, pszichológiai realizmus iskoláját követő brit krimi hagyományaihoz hűen nem érik be az egyszerű és látványos rape-revenge formulával. Sokáig még az is homályban marad, hogy egyáltalán történt-e erőszak. A nézők itt-ott elhintett nyomokat kapnak, amelyek igazolhatják vagy cáfolhatják mindkét felet. E jótékony kétely átszövi egyaránt a kameramunkát, a színészi játékot (Ioan Gruffudd tesz róla, hogy megnyerő sebészéről ne tudjunk rosszat feltételezni) és a párbeszédeket: minden új jelenet és beállítás arra kényszeríti a nézőt, hogy újrarendezze az elvárásait.

A Hazug nem magára a bűnre kíváncsi, hanem az utóhatásaira és azokra az ezerszer megvitatott, megosztó és máig meg nem oldott nemierőszak-diskurzusokra, amelyek magukban foglalják az ön- és áldozathibáztatást, illetve a nők szavahihetőségének programszerű kétségbe vonását. A széria akkor kezd enyhe lejtmenetbe, amikor világossá válik az egyik fél hazugsága – ezzel egy időben műfajt és hangnemet vált, amit már jóval kevésbé uralnak az alkotók. De a Liar még ezzel együtt is izgalmas és okos sorozat.

Az HBO műsorán

Figyelmébe ajánljuk

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.