Tévésorozat

Hazug

Interaktív

Az elmúlt hetekben-hónapokban elég nagyot mentek a Williams fiúk, Harry és Jack. Két hatrészes minisorozat is kijött a nevük alatt: a másik a Rellik (értsd: Killer visszafelé, róla majd később), az egyik, amiről most beszélünk, a Hazug. Mindkét széria narratív formabontásával tüntet, és ugyanúgy zavarba hozza a nézőt azzal, hogy hibái ellenére is lebilincselő. A Hazug témája a nemi erőszak (vagy annak gyanúja), amit az írók a feltételezett elkövető és az áldozat perspektívájából is megvizsgálnak.

Az alapos, pszichológiai realizmus iskoláját követő brit krimi hagyományaihoz hűen nem érik be az egyszerű és látványos rape-revenge formulával. Sokáig még az is homályban marad, hogy egyáltalán történt-e erőszak. A nézők itt-ott elhintett nyomokat kapnak, amelyek igazolhatják vagy cáfolhatják mindkét felet. E jótékony kétely átszövi egyaránt a kameramunkát, a színészi játékot (Ioan Gruffudd tesz róla, hogy megnyerő sebészéről ne tudjunk rosszat feltételezni) és a párbeszédeket: minden új jelenet és beállítás arra kényszeríti a nézőt, hogy újrarendezze az elvárásait.

A Hazug nem magára a bűnre kíváncsi, hanem az utóhatásaira és azokra az ezerszer megvitatott, megosztó és máig meg nem oldott nemierőszak-diskurzusokra, amelyek magukban foglalják az ön- és áldozathibáztatást, illetve a nők szavahihetőségének programszerű kétségbe vonását. A széria akkor kezd enyhe lejtmenetbe, amikor világossá válik az egyik fél hazugsága – ezzel egy időben műfajt és hangnemet vált, amit már jóval kevésbé uralnak az alkotók. De a Liar még ezzel együtt is izgalmas és okos sorozat.

Az HBO műsorán

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.

Tíz vállalás

Bevált recept az ifjúsági regényekben, hogy a szerző a gyerekközösség fejlődésén keresztül fejti ki mondanivalóját. A nyári szünidőre a falusi nagymamához kitelepített nagyvárosi rosszcsontoknak az új környezetben kell rádöbbenniük arra, hogy vannak magasztosabb cselekedetek is a szomszéd bosszantásánál vagy az énekesmadár lecsúzlizásánál. Lehet tűzifát aprítani, visszavinni az üres üvegeket, és megmenteni a kocsiból kidobott kutyakölyköt. Ha mindez közösségben történik, még jobb.