Tévésorozat

Hazug

Interaktív

Az elmúlt hetekben-hónapokban elég nagyot mentek a Williams fiúk, Harry és Jack. Két hatrészes minisorozat is kijött a nevük alatt: a másik a Rellik (értsd: Killer visszafelé, róla majd később), az egyik, amiről most beszélünk, a Hazug. Mindkét széria narratív formabontásával tüntet, és ugyanúgy zavarba hozza a nézőt azzal, hogy hibái ellenére is lebilincselő. A Hazug témája a nemi erőszak (vagy annak gyanúja), amit az írók a feltételezett elkövető és az áldozat perspektívájából is megvizsgálnak.

Az alapos, pszichológiai realizmus iskoláját követő brit krimi hagyományaihoz hűen nem érik be az egyszerű és látványos rape-revenge formulával. Sokáig még az is homályban marad, hogy egyáltalán történt-e erőszak. A nézők itt-ott elhintett nyomokat kapnak, amelyek igazolhatják vagy cáfolhatják mindkét felet. E jótékony kétely átszövi egyaránt a kameramunkát, a színészi játékot (Ioan Gruffudd tesz róla, hogy megnyerő sebészéről ne tudjunk rosszat feltételezni) és a párbeszédeket: minden új jelenet és beállítás arra kényszeríti a nézőt, hogy újrarendezze az elvárásait.

A Hazug nem magára a bűnre kíváncsi, hanem az utóhatásaira és azokra az ezerszer megvitatott, megosztó és máig meg nem oldott nemierőszak-diskurzusokra, amelyek magukban foglalják az ön- és áldozathibáztatást, illetve a nők szavahihetőségének programszerű kétségbe vonását. A széria akkor kezd enyhe lejtmenetbe, amikor világossá válik az egyik fél hazugsága – ezzel egy időben műfajt és hangnemet vált, amit már jóval kevésbé uralnak az alkotók. De a Liar még ezzel együtt is izgalmas és okos sorozat.

Az HBO műsorán

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.