Rádió

Velük nevelkedett a gép

Közelről - a játékautomaták tiltásáról

Interaktív

Habár a társadalomtudós Kemény István tanulmánykötete, aminek címét jelen cikk kölcsönvette, másféle gépekről szól, talán nem vetjük el túlságosan a sulykot, ha azt feltételezzük, hogy az utóbbi napok legtöbbet emlegetett - és immáron illegalitásba taszított - gépei, illetve azok "használói" között a Kemény által alaposan feltérképezett helyzethez hasonló szimbiotikus együttélés létezett. A nyerőgépekről van szó természetesen, melyeknek kataton fényvibrálása és idegtépő pittyegése egészen mostanáig betöltötte a magyar kocsmaalvilág többé-kevésbé otthonos bugyrait. Ezek között a gépek között indult az összes, a rendszerváltás után szocializálódó generáció alkohollal és - szintén a legutóbbi időkig - dohányzással való ismerkedése, és bizony, sokaknak szintén ugyanitt ért véget a kaland. Olyanok ezek a masinák, mint gyermekkorunk alkoholista nagybácsijai, semmi jót nem tudunk ugyan mondani róluk, most, hogy eltűnnek, mégis egyfajta megmagyarázhatatlan, keserédes nosztalgiával tekintünk vissza rájuk.

De ennyire ne rohanjunk előre, hiszen magát az alaphelyzetet sem értjük még tisztán, túl gyorsan történt minden: egyik napról a másikra döntött úgy a legfelsőbb akarat, hogy nincs helyük a "félkarú rablóknak" a magyar tájon. Érezhetően a Közelről stábja is - Vízy Dorottya vezetésével - bizonyos fokú zavarodottsággal tekintett a helyzetre: ki, mit, miért döntött, és ez kire, hogyan, mennyire lesz hatással? Rengeteg kérdés, amire szerencsére a műsorkészítőknek nincs előre kész konzervválaszuk, helyette a terepmunka nehezebb, de sokrétűbb eszközét használják a probléma felgöngyölítésére. Társi István és Báthory Róbert például egy falusi kiskocsma közönségét faggatta ki a gépekhez fűződő viszonyát illetően. A rekedtes, középkorú férfiak eleinte zavartan vallanak csak, hogy ők nem is szeretnek ám annyira játszani, csak ha más csinálja, kedvet kapnak, meg hogy csak ritkán, alkalmanként gépeznek, de aztán végül megnyílnak: "a feleségemnek igazából nem kell azt tudnia, hogy a gépből kivett pénzt vagy a nyugdíjamat viszem haza". Ez is egy logika, még ha elég döcögős is, és alapjában véve hamis, mint ahogy erre a következő bejátszás elcsukló hangú női válaszadói rögtön megcáfolhatatlan bizonyítékot szolgáltatnak. A tévesen Hajdú-Bihar megyeinek titulált (valójában békési) Zsadány asszonyai mesélnek arról, mit tesz férjeikkel a játék. Bedőlt hitelekről, eltűnt munkanélküli-segélyekről szólnak a történetek, hisz ahogyan egyikük mondja: "mindent elnyel a büdös gép". Ezek a műsor legfájdalmasabb pillanatai, ezért azt az elkeseredést is érteni véljük, amivel egyszer már be akarták tiltani a faluban a nyerőgépeket - akkor még sikertelenül, meséli Dudás Árpád, a település vezetője (aki nem mellesleg arról híres, hogy amatőr történészként próbálta bizonyítani, hogy Attila sírja Zsadányban van, s a zsadányiak ennek megfelelően egytől egyig hunok).

Csakhogy Dudás polgármester, a zsadányi asszonyok, de még Lázár János is valószínűleg becsapja magát (és mindenki mást is) a tiltással. Demetrovics Zsolt addiktológus szakemberi visszafogottsággal elővezetett meglátásai legalábbis arra engednek következtetni, hogy nem lesz minden rózsás ezután sem. "Ha az emberrel nem történik semmi, akkor nem fog változni a probléma, sőt, a túlzott tiltás növelheti a vonzalmat, a kezelés pedig még nehezebb lesz" - mondja Demetrovics, amiből rögtön kiderül, hogy megint szakmai előkészítés nélkül, "séróból" tiltottak be valamit. Vagy ki tudja, miért? A Közelről sem képes ezt megválaszolni, de ezért most kivételesen hálásak lehetünk.

MR1-Kossuth, október 3.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."