Rádió

Velük nevelkedett a gép

Közelről - a játékautomaták tiltásáról

Interaktív

Habár a társadalomtudós Kemény István tanulmánykötete, aminek címét jelen cikk kölcsönvette, másféle gépekről szól, talán nem vetjük el túlságosan a sulykot, ha azt feltételezzük, hogy az utóbbi napok legtöbbet emlegetett - és immáron illegalitásba taszított - gépei, illetve azok "használói" között a Kemény által alaposan feltérképezett helyzethez hasonló szimbiotikus együttélés létezett. A nyerőgépekről van szó természetesen, melyeknek kataton fényvibrálása és idegtépő pittyegése egészen mostanáig betöltötte a magyar kocsmaalvilág többé-kevésbé otthonos bugyrait. Ezek között a gépek között indult az összes, a rendszerváltás után szocializálódó generáció alkohollal és - szintén a legutóbbi időkig - dohányzással való ismerkedése, és bizony, sokaknak szintén ugyanitt ért véget a kaland. Olyanok ezek a masinák, mint gyermekkorunk alkoholista nagybácsijai, semmi jót nem tudunk ugyan mondani róluk, most, hogy eltűnnek, mégis egyfajta megmagyarázhatatlan, keserédes nosztalgiával tekintünk vissza rájuk.

De ennyire ne rohanjunk előre, hiszen magát az alaphelyzetet sem értjük még tisztán, túl gyorsan történt minden: egyik napról a másikra döntött úgy a legfelsőbb akarat, hogy nincs helyük a "félkarú rablóknak" a magyar tájon. Érezhetően a Közelről stábja is - Vízy Dorottya vezetésével - bizonyos fokú zavarodottsággal tekintett a helyzetre: ki, mit, miért döntött, és ez kire, hogyan, mennyire lesz hatással? Rengeteg kérdés, amire szerencsére a műsorkészítőknek nincs előre kész konzervválaszuk, helyette a terepmunka nehezebb, de sokrétűbb eszközét használják a probléma felgöngyölítésére. Társi István és Báthory Róbert például egy falusi kiskocsma közönségét faggatta ki a gépekhez fűződő viszonyát illetően. A rekedtes, középkorú férfiak eleinte zavartan vallanak csak, hogy ők nem is szeretnek ám annyira játszani, csak ha más csinálja, kedvet kapnak, meg hogy csak ritkán, alkalmanként gépeznek, de aztán végül megnyílnak: "a feleségemnek igazából nem kell azt tudnia, hogy a gépből kivett pénzt vagy a nyugdíjamat viszem haza". Ez is egy logika, még ha elég döcögős is, és alapjában véve hamis, mint ahogy erre a következő bejátszás elcsukló hangú női válaszadói rögtön megcáfolhatatlan bizonyítékot szolgáltatnak. A tévesen Hajdú-Bihar megyeinek titulált (valójában békési) Zsadány asszonyai mesélnek arról, mit tesz férjeikkel a játék. Bedőlt hitelekről, eltűnt munkanélküli-segélyekről szólnak a történetek, hisz ahogyan egyikük mondja: "mindent elnyel a büdös gép". Ezek a műsor legfájdalmasabb pillanatai, ezért azt az elkeseredést is érteni véljük, amivel egyszer már be akarták tiltani a faluban a nyerőgépeket - akkor még sikertelenül, meséli Dudás Árpád, a település vezetője (aki nem mellesleg arról híres, hogy amatőr történészként próbálta bizonyítani, hogy Attila sírja Zsadányban van, s a zsadányiak ennek megfelelően egytől egyig hunok).

Csakhogy Dudás polgármester, a zsadányi asszonyok, de még Lázár János is valószínűleg becsapja magát (és mindenki mást is) a tiltással. Demetrovics Zsolt addiktológus szakemberi visszafogottsággal elővezetett meglátásai legalábbis arra engednek következtetni, hogy nem lesz minden rózsás ezután sem. "Ha az emberrel nem történik semmi, akkor nem fog változni a probléma, sőt, a túlzott tiltás növelheti a vonzalmat, a kezelés pedig még nehezebb lesz" - mondja Demetrovics, amiből rögtön kiderül, hogy megint szakmai előkészítés nélkül, "séróból" tiltottak be valamit. Vagy ki tudja, miért? A Közelről sem képes ezt megválaszolni, de ezért most kivételesen hálásak lehetünk.

MR1-Kossuth, október 3.

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.