Tévé

Vidám vasárnap

Híradó, A lényeg

Interaktív

„Máma itt, holnap ott…” – idézhetik ezekben a napokban a drasztikus átalakítás előtt álló M1 műsorkésztői a Cirkuszhercegnő híres áriáját, s a tévénéző közönség erre maga is bemondhatja Mister X. belépőjének következő fordulatát: „…oly mindegy”.

Persze a közszolgálati médiamunkások egy része megússza a hurcolkodást, hiszen a formálódó ellen-Hír Tv a hírműsorok eddigi készítőivel lódul majd neki a nonstop üzemmódnak. Azt, hogy milyen is lesz a tájékoztatás „Akkor. Amikor.”, azért már most is megsejthetjük, elég hozzá megnézni, mi is történik vasárnap este az M1-en, a nőnapi Elvált nők klubja előtt és után.

Nos, ha a győzelmi jelentések dominanciájához hozzá is szokhattunk az elmúlt pár esztendő közszolgálati hírműsorait nézve, azon azért picit meglepődhetünk, hogy a vasárnap esti Híradó vezető híre egy klasszikus „nem hír”: nagy körítésű visszautalás a miniszterelnök péntek reggeli rádióinterjújára, s benne a nemzeti érdekek megvédésének törhetetlen álláspontjára, most épp az EU–USA szabad kereskedelmi egyezménnyel kapcsolatban. Azután persze jönnek szép rendben a megszokott és elvárt sikerbeszámolók és más jó hírek a rokonszenvesen szürke Borsa Miklós felvezetésében: „megkapták a gyorssegélyt”, „egyre több nőnek van munkája” (nőnapi aktualitás!), s egy nosztalgikus húrokat megpendítő fordulat: „a Szabó családhoz hasonlókon segít most a kormány”.

Jut azért némi hely a bűnügyi szakasznak is, elvégre a „szocialista brókerbotrány” kellős közepén járunk, ráadásul „a Híradó megta­lálta Antali Károlyt” (a Buda-Cash felügyelő­bizottságának egykori elnökét). Látjuk is a házából kicsengetett Bajnai-kádert, akinek a Fidesz-sajtótájékoztatók részleteiből összerakott híradós anyagban végül alig kétmondatnyi megszólalásra nyílik módja. De hát többre nincs idő, hiszen már nyakunkon a másik brókerbotrány (ez vajon melyik ellenzéki párté lesz?), s annak bilincses, vezetőszáras beszámolója után azon melegében kapcsolják is a Markó utcát, hogy megtudjuk: „Mi vár most a három úriemberre?” A kiküldött tudósító tapintatosan korrigál: az őrizetbe vett három vezető közül kettő nő. Afféle spontán nőnapi adalék: nemcsak egyre több nő dolgozik, de még az üvegplafon is megszűnőben…

Kétszer másfél percben azért az ellenzéki pártok meg a civilek létezéséről is értesülünk, de a főfogás mégis az M1 önpromója: a díszletről elmesélik, hogy csodás lett, s mi el is hisszük bemondásra, épp csak az kelt kis csalódást, hogy a „nehéz, de érdekes projekt” megvalósításához még mindig nyugati agyakra és alapanyagokra volt szükség.

Pedig mindeközben csapataink váltig harcban állnak, erről már A lényeg című hírháttér-műsor ad bizonyságot – a megunhatatlan rezsibiztossal. Igaz, őt az adás végére tartogatja a napfényes mosolyú Gulyás István, addig még itt is sorjáznak a derült hírek: „megvalósulhat a teljes foglalkoztatottság”, „újabb siker”, „merész vízió” – természetesen a miniszterelnöké. S aztán jön végre Németh Szilárd, hogy egy EU-s eljárás kapcsán, amely még a felvezető szerint is csupán csak „érintheti” a rezsiharcot, üdvösen leegyszerűsítse közönségének a képletet: „a magyar családokat támadja Brüsszel”. Nos, hát március 15-étől ez vár ránk a nap mind a 24 órájában, adásszünet nélkül.

M1, március 8.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.