A régi iskola

  • Radnóti Zoltán
  • 2016. december 20.

Jó ez nekünk?

Aznap éjjel a szabóval álmodtam. Felém repült. És megszólított: Rabbi, az előbb láttam a lelkedet… Mese az ünnepek magasságában.

Találkoztam egyszer egy szabóval.

Arra emlékszem a leginkább, hogy lelkes volt és nagyon naiv. Pontosan tudtam, hogy ez a párosítás nem sok jót ígér, ám ő továbbra is csak varrta az öltönyöket, az ingeket és a nyakkendőket.

Varrt ígérvényre vagy akár két jó szóért.

Néha bejártam hozzá a műhelyébe, és ültünk együtt csöndben. Néztem a kezét és a szemét.

Közben mindig azt mondogatta, „előre kell néznünk most, mert rengeteg feladat van előttünk”.

Teltek-múltak az évek.

A szabó megőszült és görnyedtebb lett.

Az élete sem lett színesebb, mint a szeme alatt barnuló táskák, ám ő továbbra is hitt a „régi iskolában”, és fércelte a kart a háthoz, a gallért a mellrészhez, mert remélte, hogy mindig lesznek emberek, akiknek fontos, hogy ne egy gépsor, hanem egy érző és álmodó ember keze készítse el az ünnepi ruhát, akkor is, ha néha hibázik.

Szerettem a közelében lenni.

Minap láttam az újságban, hogy meghalt a szabó.

Elmentem a temetésére.

Rutinosan felvettem a leértékelésen vásárolt konfekcióöltönyömet.

És csak ott – a hidegben állva – vettem észre, mit is tettem.

Édesen sós könnyek gyűltek a szemembe. Az emlékekre gondoltam. Leültem egy padra, és fejemet lehajtottam a térdeim közé. A szabóra gondoltam, és azon tűnődtem, mikor lesz egyszer olyan világ, amikor a saját rohanó életeink mellett észrevesszük azokat az értékeket, amelyeket az emberek két kezükkel hoznak létre. Szeretve és alázattal.

Ültem a hideg padon, és szavakat keresve köszöntem meg neki, hogy megtanultam rajongani azokért a célokért, amelyekben a szépség, az igényesség és az alázat dominál. Meghalt, ám a lelke betöltötte az egész világot.

Aznap éjjel vele álmodtam…

Felém repült. És megszólított:

Rabbi, az előbb láttam a lelkedet… Körülvette a testedet.

Egyedül álltál a zsinagóga közepén és becsuktad a szemed.

Rabbi, láttam kerested a múltat, az általam elmesélt és megvarrt ezer évet.

Rabbi, tudom, hogy mit mesél neked a közös történelmünk, hogy ott él a kérdés, vajon éles szikével meg szabad-e nyitni a mellkast.

Beletekinteni, és látni a lüktetést.

A dobbanást. Az életet.

Vajon miénk-e a szívdobbanás és a csönd, ami két dobbanás között van?

Rabbi, bízzál bennem!

A bizonytalan lépéseidet fokról fokra vezetem fel az égbe nyíló lépcsőn.
első fokon vetkőzöd le az álarcokat,
második fokon a hazugságokat,
harmadikon a félelmeket,
negyediken a pofonokat,
ötödiken a sebeket,
hatodikon a testedet,
hetediken…

Izzadva riadtam fel.

Láttam, ahogy a fény éppen elfut. Láttam, hogy a szabó ajándékot adott nekem.

Úgy nézhettem, ahogyan még soha embert: ártatlan kíváncsisággal.

Ő már nem tudja, de a szabadságomat adta vissza.

Láttam a szabót, és tudtam, annyiféle dolgot megtanul az ember idővel.

Az érzékek és az érzelmek bölcsülnek.

Megtanultam, hogy a magányban gondos törődéssel szelídülünk.

Ültem a szobám sarkában, és a fájdalmas kérdésem nem engedett megmozdulni: mi marad nekünk?

Mi marad, ha csak szeretni és adni akar az ember?

Drága szabó, ha lehet ilyet mondanom, szeretlek.

A szerző a Magyarországi Zsidó Hitközségek Szövetsége Rabbitestületének elnöke.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."