A koronavírus-járvány földbe döngölte a turizmust: 97 százalékkal esett vissza a forgalom

  • MTI/narancs.hu
  • 2020. június 5.

Katasztrófa

A kereskedelmi szálláshelyek összes bruttó árbevétele több mint 97 százalékkal csökkent tavaly áprilishoz képest.

Áprilisban a koronavírus-járvány hatására a külföldi vendégek által a kereskedelmi szálláshelyeken eltöltött éjszakák száma 98,7 százalékkal, a belföldi vendégek által eltöltötteké 95,0 százalékkal esett vissza az előző év azonos időszakához képest. A szálláshelyek forgalma 97,0 százalékkal csökkent – jelentette pénteken a Központi Statisztikai Hivatal (KSH).

A kereskedelmi szálláshelyek – folyó áron számolt – összes bruttó árbevétele 97,3 százalékkal kevesebb volt, mint tavaly áprilisban, 42,9 milliárd forintról 1,2 milliárdra apadt.

Áprilisban a kereskedelmi szálláshelyek nagy részében a koronavírus-járvány okozta intézkedések következtében üzemszünet volt. Az 1297 egyáltalán nyitva tartó kereskedelmi szálláshely felében nem volt vendégforgalom.

A májustól októberig tartó szezon milliónyi, júliusban 1,5 millió vendégével szemben áprilisban mindössze 21 ezer vendég – közülük 3 ezer külföldi – fordult meg a szálláshelyeken.
A KSH megjegyezte, hogy az áprilisi adatok csak korlátozottan összehasonlíthatók a korábbiakkal. A korlátozott információs bázis miatt a szállodák részletes árbevétel- és kapacitáskihasználtság-mutatóit, mint a szállodai szobák átlagára, az egy szobára jutó szállásdíjbevétel (REVPAR), valamint az egy szobára jutó összes árbevétele (TREVPAR) nem is közölte, és az adatbázisból már márciustól nem elérhető.

Az év első négy hónapjában a kereskedelmi szálláshelyek 43,2 százalékkal kevesebb, összesen 4,218 millió vendégéjszakát regisztráltak. A külföldi vendégek 44,4, a belföldi vendégek 42,0 százalékkal kevesebb vendégéjszakát töltöttek a kereskedelmi szálláshelyeken.
A kereskedelmi szálláshelyek összes bruttó árbevétele folyó áron 38,5 százalékkal csökkent, és 83,4 milliárd forintot tett ki.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.