Gerillaplakátok mutatják be az ausztrál buszmegállókban, hogy mekkora rombolást végzett a klímaszekptikus kormány

  • BM
  • 2020. február 5.

Katasztrófa

Nem csitulnak az indulatok a kontinensen, ahol brutális tűzvész tombol.

Január 30-án, csütörtökön Melbourne, Sydney és Brisbane külvárosi buszmegállóit olyan plakátok árasztották el, amelyek a Scott Morrison-kormány tétlenkedésére hívják fel a figyelmet: a miniszterelnök a kontinensen uralkodó tűzvész ideje alatt elutazott Hawaiira pihenni, és egyébként is, az általa vezetett kabinet sokáig egy klímaszekptikus álláspontot képviselt.

A politikai tematikájú falfestményeiről elhíresült Scott Marsh például készített egy olyan hirdetést, amelyen Morrishon látható a homlokán azzal a felirattal, hogy „klímatagadás”. Egyes plakátokon található QR-kód is, amin keresztül a polgárok eljuthatnak egy az adott művész által kiválasztott szervezethez, amelynek pénzt adományozhatnak.

A klímatagadó Morrison

A klímatagadó Morrison

The Guardian/Adam Scarf

Ugyanakkor egyes hirdetéseket olyan gyorsan szednek le, amilyen gyorsan korábban feltették őket a művészek: Marsh azt mondta a Guardiannek, hogy a múlt héten 78 plakátot telepítettek fel, de már csak néhány látható közülük a buszmegállókban.

Nem most kezdődött

Az „antihirdetések” („brandalism” vagy „anti-advertising”) története nem az elmúlt napokban kezdődött az országban: 1979-ben alakult egy csoport Sydney-ben, amely kifejezetten a cigaretta- és alkoholgyártókat célozta meg.

Nem példa nélküli, hogy a klímaváltozás veszélyeire és a vezetők tétlenkedésére ilyen módon hívják fel a figyelmet: 2015-ben 80 művész 600-nál is több buszmegállóba ragasztott ki plakátokat Párizsban az ENSZ éghajlatváltozási konferenciája idején. (A reklámokat itt tekintheti meg).

A mostani demonstrációban negyvenegy alkotó vesz részt: egyesek névvel, többségük viszont név nélkül vállalja a szerzeményeit. A csoport három hete alakult: a résztvevők megrendültek a tűzvész láttán, és felháborította őket, hogy a média nem számol be róla kellő alapossággal.

„Úgy éreztem, ha átvesszük a nyilvános helyek felett az irányítást, akkor azzal megfelelő hatást tudunk elérni” – fogalmazott a lapnak egy névtelenséget kérő szervező. Hozzátette, sokat gondolkodtak a kivitelezésen, de mivel idő és erőforrás szűkében voltak, ezért döntöttek a buszmegállók mellett. Az akcióban résztvevő művészek közül többen egyébként nem politizálnak – nem úgy, mint Marsh, aki évek óta reagál a kormány döntéseire. (The Guardian)

Három plakát a sok közül

Három plakát a sok közül

Fotó: The Guardian

Nagy a baj

Ausztráliában brutális méretű tűzvész zajlik, aminek következtében több mint egymilliárd állat pusztult el, és olyan élőlények kerültek a kihalás szélére, mint a kacsacsőrű emlős. Bár korábban is voltak hasonló tűzesetek az országban, a mostani korábban kezdődött, és olyan ökoszisztémák is leégtek, amelyek korábban sértetlenül megúszták.

A témával kapcsolatban korábban az Ökológiai Kutatóközpont munkatársával készítettünk interjút.

Ausztráliában eddig jobban féltek a recessziótól, mint a klímaváltozástól

Mindig is voltak tűzesetek a kontinensen, de a mostani szezon korábban kezdődött, és olyan ökoszisztémák is leégnek, amelyek korábban nem. Az Ökológiai Kutatóközpont munkatársával beszélgettünk. Narancs.hu: Miért lángol Ausztrália? Kröel-Dulay György (KDGY): Ausztráliában minden évben vannak tűzesetek, amiért az éghajlat és a növényzet a felelős.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Megint vinnének egy múzeumot

Három évvel ezelőtt a Múzeumok Nemzetközi Tanácsa, az ICOM hosszas viták után olyan új múzeumi definíciót alkotott, amelyről úgy vélték, hogy minden tekintetben megfelel a kor követelményeinek. Szerintük a társadalom szolgálatában álló, nem profitorientált, állandó intézmények nevezhetők múzeumnak, amelyek egyebek közt nyitottak és befogadók, etikusak és szakszerűek…

A vezér gyermekkora

Eddig csak a kerek évfordulókon – először 1999-ben, a rejtélyes okból jócskán túlértékelt első Orbán-kormány idején – emlékeztek meg szerényen arról, hogy Orbán Viktor egy nem egész hét (7) perces beszéddel 1989-ben kizavarta a szovjet hadsereget Magyarországról.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."