Idén is letörtek 800 vasúti sorompót az autósok

  • narancs.hu
  • 2023. december 28.

Katasztrófa

Viszont kevesebb baleset történt az átjárókban, és kevesebben is haltak meg, mint tavaly.

Idén eddig 61 baleset történt magyarországi vasúti átjárókban. Kilencen életüket vesztették, heten súlyos, tizenketten könnyű sérülést szenvedtek, 35 esetben keletkezett anyagi kár. Az egy halálos kimenetelű karambol is sok, de idén a balesetek száma és az áldozatok száma is csökkent tavalyhoz képest – derül ki a MÁV csütörtöki közleményéből

Tavaly 90 baleset történt a vasúti átjárókban, 34 áldozat volt, és közülük 19-en – köztük gyerekek is – utasként estek áldozatul az autóvezető figyelmetlenségének, vagy annak, hogy nem tartotta be a közlekedés szabályait. Voltak olyan tragikus esetek, amelyek során négyen, öten vagy heten is életüket vesztették.

Azt, hogy ezek a számok csökkennek, a vasúttársaság a tavaly áprilisban elindított vasútbiztonsági kampány sikerének is tulajdonítja. Ugyanakkor az is kiderül az összesítésből, hogy a közlekedő járművek idén is nagyon sok, 800 sorompót törtek le. 

A MÁV egy videót is mellékelt egy ilyen esetről. Az látszik rajta, ahogy egy kamion azonnal elindul a vasúti átjáróban, ahogy elkezd emelkedni a sorompó, le is töri azt, és továbbhajt megállás nélkül.

A MÁV szerint jellemző az is, hogy az autósok abban a tudatban hajtanak be a vasúti átjáróba, amikor már a fénysorompó pirosan villog, hogy még átérnek. Ilyenkor sodorják el a csukódó csapórudat. Az is megesik, hogy a sor feltorlódik, valaki átkelés közben a sínen reked, a sorompó lecsukódik, a kocsi vezetője pedig nyilván nem akar ott maradni. A MÁV minden esetben rendőrségi feljelentést tesz.

A közlemény szerint az utóbbi tizenöt évben vasúti átjáróban nem történt olyan halálos kimenetelű baleset, amelyben a vasúttársaság hibázott volna. Minden esetben a közúton közlekedő ember figyelmetlensége és szabályszegése okozott tragédiát.

 
Az MTI infografikája a magyarországi vasúti balesetekről

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.