Míg az EESZT-t bütykölik, hosszú sorokban próbálnak Pfizerhez jutni az emberek a kórházi oltópontokon

  • narancs.hu
  • 2021. április 30.

Katasztrófa

Regisztrálni technikai okok miatt nem lehet, mióta Orbán bejelentette, hogy a mai nap után hetekig nem lesz lehetőség Pfizert kapni.

Több utcányi sorok alakultak ki Budapest több kórházának oltópontjai előtt - számol be a 444.hu és a Telex is.

Ma reggel derült ki ugyanis, hogy 100 000 adag Pfizer vakcina érkezik az oltópontokra, ezekre pedig megnyitják az időpontfoglalásos regisztrációt. Ezután Orbán Viktor a reggeli rádióinterjúban bejelentette, hogy a mai, este 9-ig tartó Pfizeres oltási lehetőség után hetekig nem lehet majd újra ezt a vakcinát kapni, ugyanis ezt félreteszik a 16-18 éves korosztály célzott oltási kampányára.

A regisztrálásra alkalmas oldal azonban már a bejelentéskor sem volt valami stabil, azóta azonban teljesen leállt. A javításon dolgoznak, azonban addig is rengetegen gondolták azt, hogy megpróbálnak regisztráció nélkül oltáshoz jutni az oltópontokon, így aztán ezeken a helyeken óriási sorok alakultak ki. Hozzáteszik, a sorok azért gyorsan haladnak.

Az olvasói beszámolók és fotók tanúsága szerint egy-másfél óra alatt hatalmas sor lett a Honvédkórháznál, a 11. kerületi Szent Imre Kórháznál és az Uzsoki utcai kórháznál is. A Telex tudósítása szerint a Honvédkóháznál nagyjából hatosával engedik be az embereket, több katona is a helyszínen. Azoknak akik felmutatják az igazolásukat, hogy a második oltásra jöttek, nem kell sorban állniuk és hamarabb bejuthatnak az épületbe. A  Győri Petz-kórház oltópontjáról is hasonló hírekkel szolgálnak: itt a több száz méteres sorban állóknak karszalagot osztanak és hozzájárulási nyilatkozatot, akik ezt megkapja, biztosan behívják oltásra.

A hvg.hu beszámolója szerint a Szent Imre Kórháznál már le is zárták a sorokat: a 11:45-ig érkezőknek tudtak még sorszámot adni, az utánuk jövőknek azonban már nem érdemes sorban állniuk, mert több oltás beadására már nincs napi kapacitásuk - írják. A Kútvölgyi kórházról azt írják, ott csak azokat fogadják, aki regisztrált. Az Uzsoki utcai kórháztól érkező tudósítás szerint ott a sorban állóknak azt mondták, hogy mindenki megkapja az oltást, csak ki kell várni.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.