Továbbra sem tudják, hogy mi áll a botswanai tömeges elefántpusztulás mögött

  • narancs.hu
  • 2020. augusztus 9.

Katasztrófa

Az eddigi teszteredmények szerint nem a mezőgazdaságban használatos kemikáliák a felelősek.

Továbbra sem tudják, miben pusztult el több száz elefánt az afrikai Gabonban, a hatóságok azonban már kizárták annak lehetőségét, hogy mezőgazdaságban használatos kemikáliák okozták volna a tömeges pusztulást.

A környezetvédelmi minisztérium szombati tájékoztatása szerint kilenc növényvédőszert, illetve más, mezőgazdaságban használt vegyszert vizsgáltak meg, de a teszteredmények szerint egyik sem okozhatta a több száz elefánt halálát. A minisztérium szerint ugyanakkor nem zárható, hogy természetes toxinok játszottak szerepet az állatok pusztulásában.

A Future for Elephants természetvédelmi szervezet szerint további vizsgálatok szükségesek a katasztrófa okainak megállapítására. A hatóságok 281 döglött elefántot találtak az elmúlt hónapokban az északnyugati országrészben, az Okavango-folyó deltavidékén, más szervezetek 350 állat elpusztulásáról tudnak. Az elefántok agyarát nem vágták le, így kizárható, hogy orvvadászok végeztek volna velük. Botswanát úgy ismerik, mint amely megfelelően védi elefántállományt, bár tavaly bírálatok érték a kormányt, amiért feloldotta a 2014-es elefántelejtési tilalmat. (MTI)

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.