A sofőr szemébe nézett a veronai buszbalesetben elhunyt kislány hozzátartozója

  • B. Papp Máté
  • 2019. január 19.

Katasztrófa

Két évvel a katasztrófa után is számos feloldatlan kérdés van. Nem tudni, hogy ki a felelős, a külügyminisztérium nem ad tájékoztatást. A sofőr még ma is vezethet, gond nélkül kiállították neki az új jogosítványt.

Két éve történt a veronai buszbaleset, amelyben 17 fő, köztük számos diák vesztette életét, 26-an pedig súlyosan megsérültek. Az eset körül még mindig sok az elvarratlan szál, a Fókusz Plusz stábja ennek kapcsán forgatott, megszólaltatva két gyászoló édesapát.

Mondták, hogy még nincs meg a teljes lista. Egyik kórházba a másikból, mondták, hogy még itt is lehetnek, ahol már tudták konkrétan, hogy nincs” – nyilatkozta Márton László, aki január 21-én hajnalban kapta a telefonhívást, hogy a busz, amin a fia is utazott, súlyos balesetet szenvedett. „Még volt 200 km, hogy odaérjek Veronába, és aztán már nem bírták a nyomást, és akkor így a kihangosítón keresztül, így tudtam, hogy a fiam nem élte túl ezt a balesetet” – mesélte a Fókusznak az édesapa.

A műsor emlékeztet, hogy jónéhány áldozatot csak a DNS-minták alapján lehetett azonosítani, a maradványaikat ezután tudták hazaszállítani. Az eset után a magyar külügyminisztérium segítséget ígért a hozzátartozóknak, akik két évvel a történtek után is alig jutnak információhoz, pedig nemcsak Olaszországban, de itthon is nyomozást indítottak.

„Teljesen begubóztak. Ők nem segítik az ügynek a felderítését. Gyakorlatilag bármennyi levelet írunk, az válasz nélkül marad. Telefonokra nem válaszolnak. Semmilyen reakciók nincsenek” – nyilatkozta korábban a Fókusznak Krizsány László, aki egyetlen lányát veszítette el a balesetben. Pedig a történtek után Szijjártó Péter külgazdasági- és külügyminiszter emlékezetes sajtótájékoztatót tartott:

Krizsány az egyik hozzátartozóval, Szendrei Endrével két éve fáradozik azon, hogy az igazságot kiderítsék; például ők voltak azok, akik először nyilvánosságra hozták azt is, hogy a buszba egy póttartályt szereltek be.

„Egy 400 literes tartályról beszélünk, az anyagát saját maga gyártotta le a cég. Természetesen olyan anyagból, ami nem volt alkalmas pótüzemanyag tartályra. Azok az alkatrészek, amik körbevették, szelepek, stb, benzinsapka, mind, mind, egyik sem felelt meg semmilyen műszaki lehetőségnek” – mondta Krizsány. Továbbá az is kiderült, hogy a buszba egy sorral több ülést is beépítettek, ráadásul a műszaki szakvélemény szerint a jármű olyan rossz állapotban volt, hogy azzal el sem indulhattak volna.

A sofőr komoly alvászavarral küzdött

A YouTube-on látható felvétel az utolsó, ami a sítáborozó diákokról készült. Látható, hogy a busz valahol a francia Alpokban kanyarog (0:46). A csoportot két sofőr szállította Magyarországról, Franciaországba, a videóból nem derül ki, hogy éppen melyikük vezet. Egyikőjük meghalt a balesetben, a másik, aki a tragédia estéjén vezetett, viszont túlélte, pedig valószínűleg nem ülhetett volna a volán mögé.

„Az orvos szavaival élve: az életéért küzdött alvás közben ez az ember” – mondta Szendrei Endre a Fókusznak. A szakértői vélemények szerint az 52 éves férfi olyan súlyos alvászavarral küzdött, hogy a szervezetébe pihenés közben szinte alig jutott oxigén. Továbbá, mint kiderült, a főnöke egy időre eltiltotta a vezetéstől, később mégis munkába állt.

„Ha az egészségügyi részét nézzük, akkor itt legalább három olyan orvos van, akinek a munkáját vizsgálja a szakértői jelentés. Az egyik, ugye, a háziorvos, aki megadja vagy elveheti ugye a jogosítványt. Van egy üzemorvos, illetve van egy szakorvos, aki az alváscentrumban eme súlyos állapotát vizsgálta a buszsofőrnek” -állítja Krizsány László.

Utóbbi fél évvel a baleset előtt állapította meg, hogy a buszsofőr beteg, viszont szakorvosként gyakorlatilag semmit nem tehetett. Sajtóértesülések szerint a Nemzeti Nyomozó Iroda egy háziorvost gyanúsít a foglalkozás körében elkövetett gondatlan veszélyeztetés vétség elkövetésével.

„Ennek az információnak el kell jutni a háziorvoshoz és a háziorvos kezdeményezheti ezt a jogosítvány visszavonást. Hogy ez hogy jutott el, hogy nem jutott el, erről biztos információnk nincsen. Ha a sajtóértesülések igazak, és a háziorvost gyanúsítják, akkor számunkra ez azt mondatja, hogy a háziorvos tudott a sofőr állapotáról” - nyilatkozta Krizsány.

A Fókusz megszólította Varga Dánielt, aki húsz éve praktizál háziorvosként. Szerinte a helyzet már csak azért is visszás, mert az üzemorvosok sokszor egyáltalán nem ismerik a dolgozók egészségi előéletét.

„Nagyon gyakran az üzemorvos, ha gondosan akar eljárni, akkor elküldi a háziorvoshoz a beteget és kér egy véleményt, hogy milyen betegségekkel kezeljük az illetőt, ugye ezt mi kiadjuk, mert hát természetesen. Akkor ez alapján is tud dönteni és vizsgálatokra küldeni” - mondta a szakember. Hozzátette, ha egy szakorvos megállapítaná, hogy egy páciense súlyos alvászavarban szenved, akkor elküldené üzemorvoshoz. Azt a kérdést viszont nem tudta megválaszolni, akkor innentől kezdve az átirányított szakemberé-e a felelősség, hogy jelezzen a munkavállalónak.

Elment, hogy a sofőr szembe nézzen

Veronában elkezdődött a tárgyalás, az olasz hatóságok hat embert vádolnak, az autópálya társaság öt mérnöke és tervezője mellett a magyar buszsofőrt is. Eddig egyikőjük sem ment el a tárgyalásra, pedig a hozzátartozók a szemébe akartak nézni a buszsofőrnek.

„Közel egy háromnegyed órás várakozás után nekem sikerült találkoznom a buszsofőrrel és közel egy órán keresztül beszéltünk” - mondta Szendrei, aki órákig várakozott a férfi békéscsabai otthona előtt. Elmondása szerint a sofőr végig zavarban volt, sok kérdésre nem tudott válaszolni, és csak az udvarba engedte be.

Szendrei Endre

Szendrei Endre

Fotó: RTL Klub

„Rákérdeztem a jogosítványára, mert minket ez az első perctől nagyon bosszantott, mert úgy érezzük, hogy ez egy alapvető hanyagsága volt a hatóságoknak, hogy a sofőrnek nem vonták be a jogosítványát azonnal a balesetet követően” - mondta. Ugyanis a balesetben nem égett el a vezetői engedély, sokáig az olasz hatóságnál volt lefoglalva.

„A sofőr pedig elmondta, hogy ő besétált a megfelelő hivatalba, elmondta, hogy a veronai buszbalesetben elveszítette vagy megsemmisült a jogosítványa és minden gond nélkül kiállítottak neki egy új jogosítványt” - tette hozzá.

A baleset után szigorították a törvényeket, például a külföldi iskolai kirándulásokon nem lehet éjszaka vezetni, a sofőröknek este 11 és hajnali 4 óra között pihenniük kell, mégpedig a buszon kívül, lehetőleg valamilyen szálláson, ágyban. A tantestületek pedig csak olyan cégtől bérelhetnek buszt, amelyik garantálja, hogy a sofőr nem szenved súlyos alvászavarban.

„Azt gondolom, hogy óriási nyomás alatt van nyilván a történtek miatt is, és mi is presszionáljuk azzal, hogy azt gondoljuk, hogy ki kellene állni és tudni kellene választ adni, és tudni kellene bocsánatot kéri” – mondta el a véleményét Szendrei Endre a buszsofőrről, hozzátéve, hogy a sofőr nem kért tőle bocsánatot, amikor találkoztak.

A teljes részt itt tekintheti meg:

 

(Nyitóképünkön: A buszbaleset súlyos sérültjeit ellátó veronai Borgo Trento kórház 2017. január 21-én.  MTI Fotó: Varga György)

Figyelmébe ajánljuk

A végtelenített Simonka-per a bírói függetlenség árnyékában

A Simonka-per bírája, Laczó Adrienn lemondása nem a politikus elleni büntetőperről szól, de azt (is) nagymértékben befolyásolja. Egyrészt a szemünk előtt játszódik le egy irreálisan elhúzódó elsőfokú bírósági eljárás, másrészt a bírósági szervezet súlyos rendszerhibái mutatják, hogy egy tárgyalás hogyan fordul bohózatba és mi lesz a bírói autonómiával.