34 millióért kelt el a banán, amit a falra ragasztottak

  • BM
  • 2019. december 6.

Képzőművészet

Modern művészet.

120 000 dollárért, azaz közel 34 millió forintért kelt az olasz Maurizio Cattelan műalkotása, a falra ragasztott banán – írja a CNN.

Az olasz származású művész Miamiban bement egy üzletbe, vett egy fürt banánt és duck tape ragasztót és voálá, már el is készült a remekmű, amit nem sokkal ez után ki is állítottak.

Ez művészet

Ez művészet

Fotó: CNN

A galéria alapítója, Emmanuel Perrotin a CNN kérdésére azt mondta, az alkotásnak kettős értelme van: egyszerre a globális kereskedelem és a klasszikus humor szimbóluma.

Nem kell csüggednie annak, aki lemaradt a vásárról, ugyanis Cattelan három banán-remekművet készített, ebből még csak kettő kelt el, az utolsó 150 000 dollárt, mintegy 42 millió forintot kóstál. Ugyanakkor azt Perrotin leszögezte, a vásárlóknak tudomásul kell venniük: nincs arra előírásuk, hogy mit kell csinálni akkor, ha a gyümölcsök elbomlanak.

Az olasz művésznek egyébként nem ez az első érdekes alkotása: szeptemberben azzal került a címlapokra, hogy a 6 millió dollárt érő 18 karátos arany toalettet, amit készített ellopták a Bleinheim Palotából.

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)