Kiállítás

A brutális szépség helyett

Asztalos Zsolt a Velencei Biennálén

  • Kürti Emese
  • 2013. július 20.

Képzőművészet

2013-ra elviselhetetlen és befogadhatatlan léptékűvé duzzadt a Velencei Biennále, amely az egykori, 19. századi nemzeti reprezentáción alapuló koncepció helyett a globális jelenlét kiterjesztésére törekszik.

Épp ennek köszönhető a mostani agresszív kulturális invázió, a pavilonok előtti kiállhatatlan, végtelen sorokkal. A nemzetközi művészeti network egymás sarkára lépő tagjai a központi kiállítás mellett a 88 ország által rendezett kiállításokon szédeleghetnek át a Giardini és az Arsenale területén, illetve a város különböző pontjain, templomokban és palazzókban. Vannak természetesen kritikus hangok, amelyek az ellenállás irányába vinnék a gondolkodást, de a horvát Sanja Ivekovic szerint a biennálén való részvételnél csak a biennále bojkottja a nagyobb marhaság.

A román pavilon kurátora (Raluca Voinea) köztes utat választott akkor, amikor a lehető legüresebbnek hagyta a teret, amelyben a biennále történetére reflektáló performanszok zajlanak folyamatosan, de ez a posztkonceptualista kritikai gesztus nehezen tud érvényesülni a vizuális dominancia kontextusában. Járhatóbbnak tűnik a banálisan "tradicionális" út, vagyis a részvétel és a művészet egészen komolyan vétele, amelyre az én szubjektív példám a lengyel Konrad Smolenski hangistallációja volna. Magyar részről Asztalos Zsolt Kilőtték, de nem robbant fel projektje (kurátor: Uhl Gabriella) viszont egészen jól járt a nemzetközi környezettel, és kiszabadulva a lokális értelmezések konzervatív diskurzusából, valamint az általános magyarországi kulturális közélet nyomasztó jelenéből, sokkal fölszabadultabban és tágasabban tud érvényesülni.

Asztalos 2011-es projektje korábban több helyszínen is látható volt, először a Viltin Galériában, majd redukált verzióban a Műcsarnok Mi a magyar? kiállításán. A nyolctagú bizottság tehát nem kockáztatott sokat, amikor egy többszörösen kipróbált pályamunka mellett döntött, és ledobhatta magáról egy esetleges helyspecifikus mű megvalósításának rizikóit. A döntési folyamatban a megvalósíthatóság faktorának amúgy is nagy nyomatéka lehetett, hiszen a magyar pavilont rendkívül alacsony költségvetésből rendezik be és tartják fönn, különösen ahhoz képest, hogy a Velencei Biennále az egyetlen nemzetközi fórum, ahol a magyar részvétel alanyi jogon biztosított. Azt is hozzá kell tenni, hogy éppen ezért a Velencei Biennálék története mindig visszatükrözte az aktuális politikai kurzus művészeti ízlését és azt az imaginárius képet, amelyet a magyar kultúrpolitika nyújtani kívánt magáról a nemzetközi színtér számára.

A gépezet ugyanakkor nem működik tökéletesen, mert Asztalos Zsolt eredeti elgondolása a bürokratikus apparátus egy másik ágának útvesztőjében elakadt, a Műcsarnok lobbiereje pedig nem bizonyult elegendőnek ahhoz, hogy meggyőzze a hadsereget a projekt (nemzetközi) jelentőségéről. A tűzszerészek engedélyét még megkaphatták a hatástalanított robbanószerkezetek kiállítására, de a fölsőbb szinteken már elbukott ez a mű szempontjából lényegesnek tűnő koncepcionális elem. Az eredeti objektumok hiányában a pavilon nagy, központi tere üresen maradt, ami nem pusztán a kiállítás kompaktsága szempontjából jelent problémát, hanem veszteséget szenved annak a feszültségnek a minősége is, amelyre a művész oly gyakran hivatkozik. Az eredeti objektumok helyett 16 állóképszerű videofelvételt mutatnak be a pavilon két szárnyában, raklapokra állított kockatévéken, semleges, szürke térben, különböző élethelyzetekhez köthető hangok kíséretében. Bevezetésként dokumentációt helyeztek el a föl nem robbant magyarországi bombákról, a beszűkülő átjáróban pedig kilencperces állóképszerű video mutatja be azokat a városi helyszíneket, ahol megtalálták ezeket az eszközöket. Az üzenet rendkívül egyszerű: az elsősorban második világháborús harcászati eszközök lappangó jelenléte a mindennapi életben metaforaként alkalmazható általános társadalmi konfliktusok, aktuálpolitikai szituációk és magánéleti válságok leírására.

A művész fölkínálja ugyan ezt az általános értelmezést, de a katalógus figyelmes olvasója három szöveg címében is ugyanarra a vallási konnotációjú (eredetileg Asztalos retorikájából származó) kifejezésre bukkan: e szerint az isteni "kegyelem" menti meg a társadalmat a fel nem robbant bombák pusztításától. A véletlen világias szerepét az isteni beavatkozás szakrális megoldása váltja fel, ami az érzékeny fül számára kellően beszűkíti Asztalos projektjének világszemléleti kontextusát, a paranoid fül pedig már azt is hallani véli, hogy a polgári humanizmus ily módon vallási jellegűvé mázolt projektje miért szimpatikus az MMA-tagokban bővelkedő zsűri számára. Pedig a mű eredeti koncepciója, amely konstruált szakralitás helyett a természetes fény által megvilágított, modernista harcászati eszközök brutális szépségében testesülhetett volna meg, voltaképp kisiklik az ily módon szűkítő interpretációk alól.

A sors kegyelmi fintora és Asztalos projektjének szerencséje, hogy a velencei biennálés környezetben a művet nem érik utol a sóhajtozó konzervatív textusok, akárhogyan is gondolkodik erről a művész maga, pró vagy kontra. Korántsem tökéletes, de semmiképp nem vállalhatatlan az idei biennále magyar kiállítása, amely voltaképp egy lényeges civilizációs problémáról, a történelmi múlt rétegzettségéről, a technika bámulatos, az azt létrehozó emberrel szembeforduló csúcsteljesítményeiről, a végtelen emberi kiszolgáltatottságról szól. Egy olyan civilizációs motívumot állít a középpontba, amely - először a világtörténelemben - lehetővé tette, hogy hivatásos katonák helyett az egyes országok tébolyult kormányai közötti konfliktusokban teljességgel ártatlan civil lakosság váljon tömegesen áldozattá. Ezt a fejleményt az esztétikailag megdöbbentően értékes, lenyűgöző formaigénnyel megtervezett háborús bombák önmagukban képviselik, és minden további adalék nélkül is hordozzák - ha úgy tetszik - a kívánt metaforikus feszültséget. Ha Asztalos semmi mást nem tesz, csak szó és videó nélkül kiállítja a "meztelen" bombákat, az igazán nagy tett lett volna.

Megtekinthető november 24-ig. A magyar pavilon előkészületeiről online felületünkön számolunk be Velencei Biennále - Problémák a magyar részvétel körül című riportunkban.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."