Kiállítás

Kicsiny határjátszmák

Patrick Schmierer-Tomek Baran: Játéktér

Képzőművészet

Jogosan merülhet fel a kérdés, hogy miért is kell írni két, Magyarországon jószerivel ismeretlen, fiatal és ráadásul nem is magyar művész közös kiállításáról.

Mondjuk azért, hogy az olvasó (a reménybeli befoga-dó) vagy a hazai művészeti szcéna köldöknézésben megfáradt nagy része némi kitekintést nyerjen a nemzetközi színtéren zajló események egy apró szeletére - az 1985-ben született Baran például a harminc év alatti művészek számára kiírt 2012-es nemzetközi STRABAG-díj nyertese volt -, vagy azért, mert komoly művészetelméleti kérdésekkel foglalkoznak. Bár ez első olvasásra riasztónak tűnhet, a kiállítás kifejezetten érdekes. Egyrészt, mert a rendezés igen játékos: tavalyi bécsi kiállításuk kurátorpárja (Malgorzata Jeţdrzejczyk és Ulrike Payerhofer) az új anyagot ötletesen adaptálta a budapesti helyszínre. Másrészt viszont az egymás közelébe helyezett, az eltérő kézjegyek ütköztetéséből vagy összecsendüléséből felépülő kiállítás, a kötelező kűr profi megoldása "csupán" alapfeltétel: a végeredmény szempontjából Schmierer és Baran munkáinak minőségére is szükség van, arra a különös látásmódra, ahogy a maguk rendkívül friss és humoros módján viszonyulnak a kép (a festmény) általános jellemzőihez.

Tomek Barant nyugodt szívvel nevezhetjük tradicionális festőnek, hiszen hagyományos hordozókat (téglalap, négyzet vagy kör alakú vásznakat és fát) és eszközöket (olaj- és akrilfestéket) használ. Első pillantásra (és persze néhány méterről) műveit a minimalizmus jellemzi: monokrómnak tűnő felületek, melyeknek visszafogott színei a keretekhez közeledve vagy éppen a kép középvonalában lassan és fokozatosan kifényesednek, már-már áttetszővé válnak. Szép, puha és megnyugtató látvány, absztrakt lélek- vagy tájkép, vizuális meditációs napló - gondolhatnánk. A lengyel művész azonban néhány apró csavart is elrejt a munkákban. Mindegyik képet különféle aszimmetrikus "keretek" határolják - ez a fehérre festett, a képhez tartozó határsáv azonban alig észlelhetően, de megbillenti az egész kompozíciót. Ráadásul a sima és tetszetős felületre csak egész közelről észlelhető, tudatos "hibákat", a látványt "csúfító" elemeket csempész: néhány ecsetszálat, festékdudort, kisebb, repülő csészealjhoz hasonlító, a transzparenciát megtörő tárgyárnyékokat. Baran az igencsak redukált területen mégis többszörös tükörjátszmába kényszerít bennünket, amelyben egyszerre és egyidejűleg kell látnunk a mű különböző szintjeit.

Az 1972-ben született osztrák Schmierert is a határterületek izgatják. A kép és az objekt közti mezsgyén mozgó műveket készít, olyan, körülbelül huszonöt centiméter magas, kicsiny, dobozszerű (és általában könnyű balzafából készülő) munkákat, amelyek négy problémára fókuszálnak. A négyből az egyik afféle kakukktojásnak tűnik: két nagyméretű munkáján ugyanis, bár jóval darabosabban, de közel kerül Baran képi nyelvéhez: ezek a gesztusfestészetet - a tudatos irányítás, az önkontroll alól kivont mozdulatsorozatot - imitálják vagy parodizálják: az önkifejező gesztusok ugyanis megtorpannak a vászon fehér kerete előtt.

A művek másik csoportja a képnek mint zárt egésznek a határait feszegeti: a fa felületén végigfolyó színes lakkfesték ugyanis túlcsordul a vélelmezett széleken, és így kétnézetűvé válik; a megszülető alkotás, az egyébként a figurális "ábrázoláshoz" közelítő végeredmény mintegy kicsúszik az alkotó kezéből (ily módon persze az ál-gesztusfestmény párdarabjává is válik). A munkák harmadik csoportján maga a mű a dobozképben található (kép a képben effektus): Schmierer kifúrja, kimetszi az anyagból a témát. A 2013. március című munka (képünkön) valahol a süllyesztett szobor és a tárgyiasult tájkép határán áll. Persze nem makett, inkább egyfajta vízió, egy apokaliptikus, mégis kézbe vehető látomás; az ezüstszínű lakkal befújt, finoman érdes és törékeny táj leginkább egy lávaömlés mementójának tűnik. Persze felmerül a kérdés, hogy ha nem függőlegesen, hanem vízszintesen lenne kiállítva, akkor nem kevernék-e sokan össze egy sosem kipucolt hamutartóval. A művész (aki sok esetben dátummal "helyettesíti" munkáinak címét, ezáltal megtagadva tőlük még a műalkotásra utaló "cím nélkül" címet is) erőteljesen támadja (vagy inkább ironikusan összemossa) a műtárgyakat és a hétköznapi tárgyakat elválasztó határokat. Erre legjobb példa - ez előbb említett művön kívül - a három részből álló Aszteroidák-sorozat. A szintén kifúrt, majd lakkozott felületek a fekete "háttér" mögött egyszerre tűnnek becsapódott kozmoszi anyagtöredékeknek és a világűrben zajló folyamatokat egyetlen pillanatba sűrítő "felvétel" háromdimenziós képének. Az aszteroidák képét (?), objektjét (?), maradványait (?) Schmierer azonban fekete fóliába burkolja (a tárgy tetején jól látszanak a lazán ráhajtogatott "fülecskék" is); mintegy jelezve, hogy a tárgy (a műalkotás) akár csomagként is elvihető. Persze azért ő sem annyira balga, hogy ezt a határjátszmát ne egy galériában mutassa be.

Knoll Galéria, Budapest VI., Liszt Ferenc tér 10., nyitva július 31-ig

Figyelmébe ajánljuk

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”