Kiállítás

Kicsiny határjátszmák

Patrick Schmierer-Tomek Baran: Játéktér

Képzőművészet

Jogosan merülhet fel a kérdés, hogy miért is kell írni két, Magyarországon jószerivel ismeretlen, fiatal és ráadásul nem is magyar művész közös kiállításáról.

Mondjuk azért, hogy az olvasó (a reménybeli befoga-dó) vagy a hazai művészeti szcéna köldöknézésben megfáradt nagy része némi kitekintést nyerjen a nemzetközi színtéren zajló események egy apró szeletére - az 1985-ben született Baran például a harminc év alatti művészek számára kiírt 2012-es nemzetközi STRABAG-díj nyertese volt -, vagy azért, mert komoly művészetelméleti kérdésekkel foglalkoznak. Bár ez első olvasásra riasztónak tűnhet, a kiállítás kifejezetten érdekes. Egyrészt, mert a rendezés igen játékos: tavalyi bécsi kiállításuk kurátorpárja (Malgorzata Jeţdrzejczyk és Ulrike Payerhofer) az új anyagot ötletesen adaptálta a budapesti helyszínre. Másrészt viszont az egymás közelébe helyezett, az eltérő kézjegyek ütköztetéséből vagy összecsendüléséből felépülő kiállítás, a kötelező kűr profi megoldása "csupán" alapfeltétel: a végeredmény szempontjából Schmierer és Baran munkáinak minőségére is szükség van, arra a különös látásmódra, ahogy a maguk rendkívül friss és humoros módján viszonyulnak a kép (a festmény) általános jellemzőihez.

Tomek Barant nyugodt szívvel nevezhetjük tradicionális festőnek, hiszen hagyományos hordozókat (téglalap, négyzet vagy kör alakú vásznakat és fát) és eszközöket (olaj- és akrilfestéket) használ. Első pillantásra (és persze néhány méterről) műveit a minimalizmus jellemzi: monokrómnak tűnő felületek, melyeknek visszafogott színei a keretekhez közeledve vagy éppen a kép középvonalában lassan és fokozatosan kifényesednek, már-már áttetszővé válnak. Szép, puha és megnyugtató látvány, absztrakt lélek- vagy tájkép, vizuális meditációs napló - gondolhatnánk. A lengyel művész azonban néhány apró csavart is elrejt a munkákban. Mindegyik képet különféle aszimmetrikus "keretek" határolják - ez a fehérre festett, a képhez tartozó határsáv azonban alig észlelhetően, de megbillenti az egész kompozíciót. Ráadásul a sima és tetszetős felületre csak egész közelről észlelhető, tudatos "hibákat", a látványt "csúfító" elemeket csempész: néhány ecsetszálat, festékdudort, kisebb, repülő csészealjhoz hasonlító, a transzparenciát megtörő tárgyárnyékokat. Baran az igencsak redukált területen mégis többszörös tükörjátszmába kényszerít bennünket, amelyben egyszerre és egyidejűleg kell látnunk a mű különböző szintjeit.

Az 1972-ben született osztrák Schmierert is a határterületek izgatják. A kép és az objekt közti mezsgyén mozgó műveket készít, olyan, körülbelül huszonöt centiméter magas, kicsiny, dobozszerű (és általában könnyű balzafából készülő) munkákat, amelyek négy problémára fókuszálnak. A négyből az egyik afféle kakukktojásnak tűnik: két nagyméretű munkáján ugyanis, bár jóval darabosabban, de közel kerül Baran képi nyelvéhez: ezek a gesztusfestészetet - a tudatos irányítás, az önkontroll alól kivont mozdulatsorozatot - imitálják vagy parodizálják: az önkifejező gesztusok ugyanis megtorpannak a vászon fehér kerete előtt.

A művek másik csoportja a képnek mint zárt egésznek a határait feszegeti: a fa felületén végigfolyó színes lakkfesték ugyanis túlcsordul a vélelmezett széleken, és így kétnézetűvé válik; a megszülető alkotás, az egyébként a figurális "ábrázoláshoz" közelítő végeredmény mintegy kicsúszik az alkotó kezéből (ily módon persze az ál-gesztusfestmény párdarabjává is válik). A munkák harmadik csoportján maga a mű a dobozképben található (kép a képben effektus): Schmierer kifúrja, kimetszi az anyagból a témát. A 2013. március című munka (képünkön) valahol a süllyesztett szobor és a tárgyiasult tájkép határán áll. Persze nem makett, inkább egyfajta vízió, egy apokaliptikus, mégis kézbe vehető látomás; az ezüstszínű lakkal befújt, finoman érdes és törékeny táj leginkább egy lávaömlés mementójának tűnik. Persze felmerül a kérdés, hogy ha nem függőlegesen, hanem vízszintesen lenne kiállítva, akkor nem kevernék-e sokan össze egy sosem kipucolt hamutartóval. A művész (aki sok esetben dátummal "helyettesíti" munkáinak címét, ezáltal megtagadva tőlük még a műalkotásra utaló "cím nélkül" címet is) erőteljesen támadja (vagy inkább ironikusan összemossa) a műtárgyakat és a hétköznapi tárgyakat elválasztó határokat. Erre legjobb példa - ez előbb említett művön kívül - a három részből álló Aszteroidák-sorozat. A szintén kifúrt, majd lakkozott felületek a fekete "háttér" mögött egyszerre tűnnek becsapódott kozmoszi anyagtöredékeknek és a világűrben zajló folyamatokat egyetlen pillanatba sűrítő "felvétel" háromdimenziós képének. Az aszteroidák képét (?), objektjét (?), maradványait (?) Schmierer azonban fekete fóliába burkolja (a tárgy tetején jól látszanak a lazán ráhajtogatott "fülecskék" is); mintegy jelezve, hogy a tárgy (a műalkotás) akár csomagként is elvihető. Persze azért ő sem annyira balga, hogy ezt a határjátszmát ne egy galériában mutassa be.

Knoll Galéria, Budapest VI., Liszt Ferenc tér 10., nyitva július 31-ig

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.