Kiállítás

Kicsiny határjátszmák

Patrick Schmierer-Tomek Baran: Játéktér

Képzőművészet

Jogosan merülhet fel a kérdés, hogy miért is kell írni két, Magyarországon jószerivel ismeretlen, fiatal és ráadásul nem is magyar művész közös kiállításáról.

Mondjuk azért, hogy az olvasó (a reménybeli befoga-dó) vagy a hazai művészeti szcéna köldöknézésben megfáradt nagy része némi kitekintést nyerjen a nemzetközi színtéren zajló események egy apró szeletére - az 1985-ben született Baran például a harminc év alatti művészek számára kiírt 2012-es nemzetközi STRABAG-díj nyertese volt -, vagy azért, mert komoly művészetelméleti kérdésekkel foglalkoznak. Bár ez első olvasásra riasztónak tűnhet, a kiállítás kifejezetten érdekes. Egyrészt, mert a rendezés igen játékos: tavalyi bécsi kiállításuk kurátorpárja (Malgorzata Jeţdrzejczyk és Ulrike Payerhofer) az új anyagot ötletesen adaptálta a budapesti helyszínre. Másrészt viszont az egymás közelébe helyezett, az eltérő kézjegyek ütköztetéséből vagy összecsendüléséből felépülő kiállítás, a kötelező kűr profi megoldása "csupán" alapfeltétel: a végeredmény szempontjából Schmierer és Baran munkáinak minőségére is szükség van, arra a különös látásmódra, ahogy a maguk rendkívül friss és humoros módján viszonyulnak a kép (a festmény) általános jellemzőihez.

Tomek Barant nyugodt szívvel nevezhetjük tradicionális festőnek, hiszen hagyományos hordozókat (téglalap, négyzet vagy kör alakú vásznakat és fát) és eszközöket (olaj- és akrilfestéket) használ. Első pillantásra (és persze néhány méterről) műveit a minimalizmus jellemzi: monokrómnak tűnő felületek, melyeknek visszafogott színei a keretekhez közeledve vagy éppen a kép középvonalában lassan és fokozatosan kifényesednek, már-már áttetszővé válnak. Szép, puha és megnyugtató látvány, absztrakt lélek- vagy tájkép, vizuális meditációs napló - gondolhatnánk. A lengyel művész azonban néhány apró csavart is elrejt a munkákban. Mindegyik képet különféle aszimmetrikus "keretek" határolják - ez a fehérre festett, a képhez tartozó határsáv azonban alig észlelhetően, de megbillenti az egész kompozíciót. Ráadásul a sima és tetszetős felületre csak egész közelről észlelhető, tudatos "hibákat", a látványt "csúfító" elemeket csempész: néhány ecsetszálat, festékdudort, kisebb, repülő csészealjhoz hasonlító, a transzparenciát megtörő tárgyárnyékokat. Baran az igencsak redukált területen mégis többszörös tükörjátszmába kényszerít bennünket, amelyben egyszerre és egyidejűleg kell látnunk a mű különböző szintjeit.

Az 1972-ben született osztrák Schmierert is a határterületek izgatják. A kép és az objekt közti mezsgyén mozgó műveket készít, olyan, körülbelül huszonöt centiméter magas, kicsiny, dobozszerű (és általában könnyű balzafából készülő) munkákat, amelyek négy problémára fókuszálnak. A négyből az egyik afféle kakukktojásnak tűnik: két nagyméretű munkáján ugyanis, bár jóval darabosabban, de közel kerül Baran képi nyelvéhez: ezek a gesztusfestészetet - a tudatos irányítás, az önkontroll alól kivont mozdulatsorozatot - imitálják vagy parodizálják: az önkifejező gesztusok ugyanis megtorpannak a vászon fehér kerete előtt.

A művek másik csoportja a képnek mint zárt egésznek a határait feszegeti: a fa felületén végigfolyó színes lakkfesték ugyanis túlcsordul a vélelmezett széleken, és így kétnézetűvé válik; a megszülető alkotás, az egyébként a figurális "ábrázoláshoz" közelítő végeredmény mintegy kicsúszik az alkotó kezéből (ily módon persze az ál-gesztusfestmény párdarabjává is válik). A munkák harmadik csoportján maga a mű a dobozképben található (kép a képben effektus): Schmierer kifúrja, kimetszi az anyagból a témát. A 2013. március című munka (képünkön) valahol a süllyesztett szobor és a tárgyiasult tájkép határán áll. Persze nem makett, inkább egyfajta vízió, egy apokaliptikus, mégis kézbe vehető látomás; az ezüstszínű lakkal befújt, finoman érdes és törékeny táj leginkább egy lávaömlés mementójának tűnik. Persze felmerül a kérdés, hogy ha nem függőlegesen, hanem vízszintesen lenne kiállítva, akkor nem kevernék-e sokan össze egy sosem kipucolt hamutartóval. A művész (aki sok esetben dátummal "helyettesíti" munkáinak címét, ezáltal megtagadva tőlük még a műalkotásra utaló "cím nélkül" címet is) erőteljesen támadja (vagy inkább ironikusan összemossa) a műtárgyakat és a hétköznapi tárgyakat elválasztó határokat. Erre legjobb példa - ez előbb említett művön kívül - a három részből álló Aszteroidák-sorozat. A szintén kifúrt, majd lakkozott felületek a fekete "háttér" mögött egyszerre tűnnek becsapódott kozmoszi anyagtöredékeknek és a világűrben zajló folyamatokat egyetlen pillanatba sűrítő "felvétel" háromdimenziós képének. Az aszteroidák képét (?), objektjét (?), maradványait (?) Schmierer azonban fekete fóliába burkolja (a tárgy tetején jól látszanak a lazán ráhajtogatott "fülecskék" is); mintegy jelezve, hogy a tárgy (a műalkotás) akár csomagként is elvihető. Persze azért ő sem annyira balga, hogy ezt a határjátszmát ne egy galériában mutassa be.

Knoll Galéria, Budapest VI., Liszt Ferenc tér 10., nyitva július 31-ig

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.