Kiállítás

Kicsiny határjátszmák

Patrick Schmierer-Tomek Baran: Játéktér

Képzőművészet

Jogosan merülhet fel a kérdés, hogy miért is kell írni két, Magyarországon jószerivel ismeretlen, fiatal és ráadásul nem is magyar művész közös kiállításáról.

Mondjuk azért, hogy az olvasó (a reménybeli befoga-dó) vagy a hazai művészeti szcéna köldöknézésben megfáradt nagy része némi kitekintést nyerjen a nemzetközi színtéren zajló események egy apró szeletére - az 1985-ben született Baran például a harminc év alatti művészek számára kiírt 2012-es nemzetközi STRABAG-díj nyertese volt -, vagy azért, mert komoly művészetelméleti kérdésekkel foglalkoznak. Bár ez első olvasásra riasztónak tűnhet, a kiállítás kifejezetten érdekes. Egyrészt, mert a rendezés igen játékos: tavalyi bécsi kiállításuk kurátorpárja (Malgorzata Jeţdrzejczyk és Ulrike Payerhofer) az új anyagot ötletesen adaptálta a budapesti helyszínre. Másrészt viszont az egymás közelébe helyezett, az eltérő kézjegyek ütköztetéséből vagy összecsendüléséből felépülő kiállítás, a kötelező kűr profi megoldása "csupán" alapfeltétel: a végeredmény szempontjából Schmierer és Baran munkáinak minőségére is szükség van, arra a különös látásmódra, ahogy a maguk rendkívül friss és humoros módján viszonyulnak a kép (a festmény) általános jellemzőihez.

Tomek Barant nyugodt szívvel nevezhetjük tradicionális festőnek, hiszen hagyományos hordozókat (téglalap, négyzet vagy kör alakú vásznakat és fát) és eszközöket (olaj- és akrilfestéket) használ. Első pillantásra (és persze néhány méterről) műveit a minimalizmus jellemzi: monokrómnak tűnő felületek, melyeknek visszafogott színei a keretekhez közeledve vagy éppen a kép középvonalában lassan és fokozatosan kifényesednek, már-már áttetszővé válnak. Szép, puha és megnyugtató látvány, absztrakt lélek- vagy tájkép, vizuális meditációs napló - gondolhatnánk. A lengyel művész azonban néhány apró csavart is elrejt a munkákban. Mindegyik képet különféle aszimmetrikus "keretek" határolják - ez a fehérre festett, a képhez tartozó határsáv azonban alig észlelhetően, de megbillenti az egész kompozíciót. Ráadásul a sima és tetszetős felületre csak egész közelről észlelhető, tudatos "hibákat", a látványt "csúfító" elemeket csempész: néhány ecsetszálat, festékdudort, kisebb, repülő csészealjhoz hasonlító, a transzparenciát megtörő tárgyárnyékokat. Baran az igencsak redukált területen mégis többszörös tükörjátszmába kényszerít bennünket, amelyben egyszerre és egyidejűleg kell látnunk a mű különböző szintjeit.

Az 1972-ben született osztrák Schmierert is a határterületek izgatják. A kép és az objekt közti mezsgyén mozgó műveket készít, olyan, körülbelül huszonöt centiméter magas, kicsiny, dobozszerű (és általában könnyű balzafából készülő) munkákat, amelyek négy problémára fókuszálnak. A négyből az egyik afféle kakukktojásnak tűnik: két nagyméretű munkáján ugyanis, bár jóval darabosabban, de közel kerül Baran képi nyelvéhez: ezek a gesztusfestészetet - a tudatos irányítás, az önkontroll alól kivont mozdulatsorozatot - imitálják vagy parodizálják: az önkifejező gesztusok ugyanis megtorpannak a vászon fehér kerete előtt.

A művek másik csoportja a képnek mint zárt egésznek a határait feszegeti: a fa felületén végigfolyó színes lakkfesték ugyanis túlcsordul a vélelmezett széleken, és így kétnézetűvé válik; a megszülető alkotás, az egyébként a figurális "ábrázoláshoz" közelítő végeredmény mintegy kicsúszik az alkotó kezéből (ily módon persze az ál-gesztusfestmény párdarabjává is válik). A munkák harmadik csoportján maga a mű a dobozképben található (kép a képben effektus): Schmierer kifúrja, kimetszi az anyagból a témát. A 2013. március című munka (képünkön) valahol a süllyesztett szobor és a tárgyiasult tájkép határán áll. Persze nem makett, inkább egyfajta vízió, egy apokaliptikus, mégis kézbe vehető látomás; az ezüstszínű lakkal befújt, finoman érdes és törékeny táj leginkább egy lávaömlés mementójának tűnik. Persze felmerül a kérdés, hogy ha nem függőlegesen, hanem vízszintesen lenne kiállítva, akkor nem kevernék-e sokan össze egy sosem kipucolt hamutartóval. A művész (aki sok esetben dátummal "helyettesíti" munkáinak címét, ezáltal megtagadva tőlük még a műalkotásra utaló "cím nélkül" címet is) erőteljesen támadja (vagy inkább ironikusan összemossa) a műtárgyakat és a hétköznapi tárgyakat elválasztó határokat. Erre legjobb példa - ez előbb említett művön kívül - a három részből álló Aszteroidák-sorozat. A szintén kifúrt, majd lakkozott felületek a fekete "háttér" mögött egyszerre tűnnek becsapódott kozmoszi anyagtöredékeknek és a világűrben zajló folyamatokat egyetlen pillanatba sűrítő "felvétel" háromdimenziós képének. Az aszteroidák képét (?), objektjét (?), maradványait (?) Schmierer azonban fekete fóliába burkolja (a tárgy tetején jól látszanak a lazán ráhajtogatott "fülecskék" is); mintegy jelezve, hogy a tárgy (a műalkotás) akár csomagként is elvihető. Persze azért ő sem annyira balga, hogy ezt a határjátszmát ne egy galériában mutassa be.

Knoll Galéria, Budapest VI., Liszt Ferenc tér 10., nyitva július 31-ig

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.