Kiállítás

A festőkés utat keres

Baranyai Levente: Indusztriális majális

Képzőművészet

A térkép és a táj - lehetne akár ez is a festőművész kiállításáról szóló írás címe. Bármennyire is kézenfekvőnek tűnik, nem Radnóti Miklós verse, hanem egy fiktív művész, Jed Martin miatt.

Ő a "főszereplője" Michel Houllebecq azonos című regényének, aki történetbeli műtárgypiaci sikerét éppen annak köszönhette, hogy kissé döntött szögből nagy mélységélességű fotókat készített egészen aprólékos felbontású Michelin autótérképekről, majd ezeket együtt állította ki az adott helyszín műholdas felvételeivel. A fiktív és a valódi művész viszonya a térképhez és a tájhoz azonban egészen ellentétes - míg az alapvetően konceptuális megközelítésű Martin számára a földfelszín leképzett modellje, egy kartográfiai csúcsteljesítmény, vagyis egy másolat másolata a fontos, addig Baranyai "csupán" kiindulópontként használ valódi légi fotókat vagy imitálja a madártávlatból készült fényképek perspektíváját. Baranyai nem varázslatos fényképeket készít a magasból - mint tette ezt Yann Arthus-Bertrand, akinek az "élő bolygó portréját" bemutató kiállítását Budapesten is bemutatták -, hanem expresszív tájképeket épít. Ez utóbbit pedig szó szerint kell érteni: a művész ugyanis a kilencvenes évek közepe óta használja azt az egyszerre pazarlónak és nagyvonalúnak tűnő technikát, melynek eredményeképpen a vászonra vitt vastag, többcentis festékréteg mintegy kitüremkedik a felszínről, és kilép a harmadik dimenzióba.

Ez a sűrű, egymásra épülő faktúra kettős hatást kelt. Messziről nézve a felülről, mintegy lebegtetve láttatott műemlékek, romvárosok, rohanó állatcsordák, geometrikus alakzatokra emlékeztető vagy patchworkhatást keltő művelt földek, hihetetlen természeti képződmények, vörösen pulzáló fantázia-tájak és lepusztult bádogvárosok ugyanis egy sajátos, a valósághoz hasonló terepasztalnak tűnnek. Közelről szemlélve azonban szétesik ez a modellvalóság, a hiperrealizmussal kacérkodó kompozíció, s nem marad más, mint a tiszta absztrakció, a színek részegítő tobzódása, a lendületes ecsetvonások, az energikusan, már-már mámorosan egymásnak feszülő plasztikus olajrétegek és a festőkéssel vagy ujjal kapart/kevert felületek. Egy olyan világ - amint azt az egyik méltatója írta -, melyben az anyag és a színek vibrálása diadalmaskodik, s ahol - Baranyai kiállítást bevezető prózaverséből idézve - "kék, vörös, sárga izzik az örök nyárban".

A Dovin Galériában most bemutatott kiállítás címének - Indusztriális majális - második tagja éppen erre a színes világra utal, a jelző pedig arra, hogy a hat festmény tárgya iparosított terület, esetünkben dokkokkal szabdalt kikötő, rakpart, csatorna vagy városrészlet füstölgő gyárkéményekkel, a város szövetét szétszabdaló üzemekkel és csarnokokkal. A művek témájuk és technikájuk szerint három csoportra tagolódnak. A keret, azaz a kiállítás első és utolsó képe két Tokióról "készült" nagyméretű festmény: az alapvetően kékesszürke színbe burkolódzó metropolis emeletes házaival, sugárútjaival és parkjaival. Már itt is feltűnő, hogy Baranyai milyen mértékben avatkozik bele a műhold által készített felvételbe: apró változtatásokkal, finom belenyúlásokkal idegeníti el a "valóságot". Ilyen játékos/pulzáló elem aTokió II. című kép középterébe belefestett kicsiny piros autó vagy a Tokió III. című alkotáson elrejtett perspektivikus anomáliák, az egymást disszonánsan kioltó felülnézeti rajzok. A két mű közé ékelődik három, nagy festőre és elődre utaló, vidám hangulatú alkotás. A mediterrán tenger partján vagy egy folyó mellett elterülő városkák fiktív neveket viselnek: van itt a pointillizmus mesterének tisztelgő Seurat-szabadkikötő, Henri Matisse-ról, a Vadak "vezetőjéről" elnevezett csatorna és Piet Mondrianról, a tárgy nélküli világ megteremtőjéről elkeresztelt rakpart. (Érdekes, bár furcsa művészettörténeti utalás, hogy mindhárman készítettek ilyen témájú képet - Seurat Port-en-Bassinról, Matisse fiatal korában a Canal du Midiről, s Mondrian is, igaz, még csaknem gyermekként és a holland tájképfestészeti hagyományt követve.) Voltaképpen e három mű harsány öröme mozgatja a kiállítást, a Mondrian-féle vörös "kockák", azaz az épülettetők, a Matisse-kép sárgászöld tömbjei és a Seurat-nak szentelt, apró háztetőkkel pettyezett világ villódzása. Olyan képek ezek, melyektől nehéz szabadulni - hiszen egyfajta gondtalanság és életöröm sugárzik belőlük. De legalább ekkora, játékossággal ötvözött magas technikai tudás is: a reprodukció képtelen visszaadni azt a látványt, ahogy közelről láthatjuk a pacsmagolt, gyerekesen megfestett vízfelületet, amint szó szerint nekiütközik a négy-öt centivel magasabban fekvő partvonalnak.

De mielőtt jóleső zsibbadtságba ringatna Tokió kimért, mégis kedves és otthonos rendje, a mediterrán világ vibrálása, nézzük meg az utolsó, kissé eldugott képet. Az Ulánbátori álom visszaránt a valóságba, s nemcsak azért, mert a művész által írt vers néhány szava, szókapcsolata erre rímel - "rabszolgatelep", "nyomorgó emberek"-, hanem mert a festőtől nem megszokott, váratlan és sötét festői nyelvhez társul. A táj, amit látunk, már nem akarja megkedveltetni magát, nem várja el, hogy elvesszünk finom rejtelmeiben. A kép alsó harmadában gomolygó piszkosszürke és sötét felhő, a "valóságot" figyelmen kívül hagyó, a festmény rétegeibe vájt jelek, eltávolító gesztusnyomok voltaképpen zárójelbe teszik az álom, a néhány vörös folttal jelzett remény lehetőségét. Bár az is lehet, hogy nem kell rögvest depresszióba zuhannunk, hisz Baranyai is csak ezt írja: "hol az idő térbe veszett, festőkésem utat keres".

Dovin Galéria, Budapest V., Galamb u. 6. Nyitva: február 8-ig

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.