Kiállítás

A Nemzeti Galéria elesett

Hősök, királyok, szentek - A magyar történelem képei és emlékei

  • Kürti Emese
  • 2012. január 19.

Képzőművészet

A Fidesz propagandaintézményévé lefokozott Magyar Nemzeti Galéria számára nincs lejjebb.

A megszűnés ("beolvasztás") küszöbén álló intézmény ma már csak egy öröklött név és néhány munkatárs, akiknek volt történelmi szerencséjük végigkövetni a magyar képzőművészet legnagyobb közgyűjteményének elhúzódó válságát, amely végül a művészet politikai célú kisajátításával és a függetlensége ellen irányuló brutális támadással ért véget. Ennek fizikai megvalósulása egy fölülről irányított, reprezentációs szándékú kiállítás a XIX. századi historizáló festészet tablóiból (a galéria művészettörténészeinek rendezésében), és egy másik, vizuális objektumokból álló halmaz, Kerényi Imre önjelölt kurátor megrendelésében és válogatásában.

 


Fotó: Narancs

 

Hősök, királyok, szentek − A magyar történelem képei és emlékei cím jó iránymutatás ahhoz, hogy a köztársaság megszüntetését ünneplő kormányzat hol talál követendő példát. Ahogy a Magyar Nemzeti Galéria honlapján társrendezőként feltüntetett Munkácsy Mihály Alapítvány fogalmaz: "A magyar nemzetnek napjainkban jobban, mint valaha, hősökre van szüksége." Ha valaki nem ismerné, az alapítvány mint közhasznú szervezet a Munkácsy-gyűjtő Pákh Imre elnökletével a Budavári Palota B épületében, tehát a Nemzeti Galériában székel, kuratóriumának elnöke L. Simon László, a parlament kulturális és sajtóbizottságának elnöke, tagjai között van dr. Baán László, a Szépművészeti Múzeum főigazgatója, kormánybiztos, dr. Bölcskei Gusztáv református püspök, dr. Pálinkás József, az MTA elnöke, Spányi Antal és dr. Kiss Rigó László katolikus püspökök, Bereczky Loránd, a Magyar Nemzeti Galéria korábbi főigazgatója, dr. Schmittné Makray Katalin, valamint Alföldi Róbert, a Nemzeti Színház főigazgatója is. Mint állítják, "a Munkácsy Mihály nevével fémjelzett szervezetben óriási, kiaknázásra váró értékek és lehetőségek vannak, amelyeknek keretében komoly, nagy érdeklődésre számot tartó események rendezését is tervezzük". A probléma gyökere szerintük, hogy "Magyarországon a jelenleg fennálló, a kultúrával és a tudománnyal foglalkozó intézményeket a korábbi ún. szocialista rendszer hozta létre és működtette, és amelyek húsz évvel a rendszerváltás után mind a mai napig hűen és kitartóan baloldaliak". Mivel az ilyen "alakulatok" (sic!) hitelüket vesztették az emberek szemében, "a nemzeti oldalnak a magyar kulturális tőke ésszerű felhasználásával meg kell alkotnia saját tudományos és kulturális bázisát".

A Munkácsy Alapítvány tehát a Magyar Nemzeti Galéria nevű közintézményben a konzervatív oldal szellemi hátországát kívánja megteremteni és támogatni, amivel a tervek szerint a jobboldal lényegi deficitjét szüntetnék meg, párhuzamosan a kultúrkormányzat ugyanerre a célra irányuló törekvéseivel - lásd az NKA pályázati rendszerének és kuratóriumi tagságának az újdonságait, vagy az egyetemi struktúrák átalakítását. Nem véletlen, hogy a jobboldal épp a XIX. századi festészetben, Munkácsynál, Benczúrnál, Lotznál, a müncheni akadémizmus követőinél keres és talál örökös legitimációs bázist, hiszen ez tűnik kanonizált, sikeres kulturális mintának, szemben a számára ismeretlen, idegen(szívű), globális-kozmopolita, "baloldali" kortárs művészettel. Nem lévén saját kortársi vizuális kultúrája, a konzervatív kultúrpolitikának (és követőinek) korábbi reprezentációs rendszerek elavult művészeti formanyelvéhez kell visszafordulnia, ha valamiféleképp művészettel kívánja összefüggésbe hozni magát.

A kiállítás kurátora, Bellák Gábor Benczúr-szakértő ebbéli szerepében megengedett magának némi iróniát, a sajtónak nyilatkozva ugyanis megjegyezte, hogy "a fiatal generációnak talán régimódi" ez a kiállítás, viszont mennyire átélhető. Utóbbit talán irónia nélkül mondta, és igaza van: az átélhetőségnek kulcsszerep jut abban az önazonossági folyamatban, amelyet a narrativitás eszközeivel hozott létre a XIX. századi elbeszélő festészet a nemzeti kultúra megteremtése érdekében. A történeti festészetnek ez a funkciója a nemzeti/nacionalista érzület kialakításában semmit sem változik a hagyományra épülő szemlélet kulturális linearitásának köszönhetően, hanem a szentkép és a hívő viszonyára emlékeztető módon, az oktatás és a beleérzés eszközeivel hat. A Nemzeti Galériában a hit megerősítése zajlik a művészet ártatlannak látszó módszereivel, melynek során a Fidesztől egyre nagyobb számban eltántorodó hívők az esztétikai tapasztalat és a nemzeti összetartozás egymást fokozó hevületében visszaterelhetők a zászló alá, a táborba. Az olvasás és a szövegértés, sőt a műalkotás előtti idők manipulációs szándékú mágiája zajlik, saját készlet (csúfos kísérletének kudarcos példái a földszinti kiállítótérben) híján aktualizált, a jelenben modoros, hamis, patetikus és őszintétlen politikai festészettel.

Hogy nemzeti értelemben meny-nyire zártkörű esemény ez a kiállítás, jól jelzi, hogy a kupolatérben elhelyezett nagyméretű szöveges pannón csak magyarul foglalják össze a magyar történelem sorsfordulóit és sorsfordító eseményeit, antinacionalista módon fittyet hányva a kuruc-labanc dichotómiára. A kiállításon, "amely a 2012. január 2-án életbe lépő Alaptörvényt köszönti", jó néhány festményt csak odébb kellett helyezni a szomszédos teremből, illetve áthelyezni a másik falra, hogy Zrínyi Ilona Thököly Imrével lehessen párban, mint az életben, hiszen a Galéria deprimálóan üres termeiben lógtak azelőtt is, csak ezt korábban állandó kiállításnak hívták. Úgy persze nem volt elég érdekes, ezért "sajátos csoportosításra" volt szükség, a Himnusz és a Szózat szervező sorai, valamint a tematika (a pozitív és negatív következmények primitív különválasztásában, a kupolatér jobb és bal oldalán) határozta meg az új rendet. Jobbra jól ismert tragikus klasszikusok zsúfolódtak össze: Székely Bertalantól a II. Lajos holttestének megtalálása és az Egri nők, Madarász Viktortól a Zrínyi és Frangepán a bécsújhelyi börtönben. Bal oldalon kapott helyet Barabás Miklós A Lánchíd alapkőletétele című óriási vászna, Egressy Béni Vörösmarty-portréja, Donát János Kazinczy- és Kölcsey-portréja, majd egy egész teremnyi a Hunyadiakból, a kurátor Benczúr-szenvedélyének köszönhetően. Némi átvezetés után, ahol Varga Nándor Lajos fametszetei (szembetűnő Trianon felirattal) és a dekadens Batthyány Gyula képviselik a XX. századot, a kiállítás valóban szervesen folytatódna a XIX. század egyéb műveiben, ha nem irányítaná a látogatót a "Honfoglalás" feliratú tábla.

Szemben az olyan kétségbeejtő tévedésekkel, mint Szále István József nádor 50 éves nádori jubileumára festett allegorikus kompozíciója, a medaliont tartó angyalokkal (amely csak azért van benne a derékhadban, mert archaikus jellege miatt nem sorolható be a Kerényi-féle alsó szintre), szemben Kovács Mihály feledhetetlen giccsével, az Alvó gyermekkel, de még a "nagyok" közül is Than Mór Pihenő Károlyi-huszárok című képével ellentétben van néhány igazán érdemleges festészeti élmény is a kiállításon. A Honfoglalás például ilyen. Ha nem szállítják át Munkácsy óriási vásznát a Parlamentből, akkor nem volnának megtekinthetők azok a finom részletek, amelyek kis időre feledtetik a rengeteg szalonfestményt a szomszéd termekből. Az ünnepélyesség parádés alakjai azonban bámulatosan vannak megfestve, és a legbámulatosabb, hogy a bitumen rajongója mert olyan friss, zsenge fűcsomót festeni a jobb sarokba, mint a legmerészebb protoimpresszionisták.

Ez a kiállítás azonban nem műélvezetre való. A tömeg a miniszterelnök és udvaroncai által fölszentelt terekben szívja magába a propaganda gőzét, és biztonsággal mozog a homogén közösség azonos kulturális tudatának otthonosságában. Az ideális kulturális teret hozták létre számára, amelyből tökéletesen kiszűrték Kassák, Moholy-Nagy, Uitz, Derkovits, Ámos, Vajda, Kondor, Erdély szellemét, és kiirtották a kortársak létezésének a felvetését is. A tökéletesen steril politikai teret valósították meg a Magyar Nemzeti Galériában, ami akkor is megbocsáthatatlan, ha semmilyen módon nem értékeljük, még véletlenül sem kívánva művészetként legitimálni az alsó szinten elkövetett otrombaságot. A tömeg karján viszi haza a súlyos "Alaptörvényt", és fogalma sincs arról a kárról, amely a képzőművészet autonómiáját érte. A Nemzeti Galéria elesett, de hősök nincsenek sehol.

Magyar Nemzeti Galéria, nyitva augusztus 26-ig

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.