Kiállítás

A géniusz testi mása

Eperjesi Ágnes: Érezze megtiszteltetésnek

Képzőművészet

Több mint ötven évvel a korábbi utolsó szépségkirálynő-választás után, 1985-ben rendezték meg az első, osztrák mintákon alapuló szépségversenyt Magyarországon.

A verseny győztese, a 17 éves Molnár Csilla Andrea 1986-ban öngyilkos lett. Eperjesi Ágnes projektje az esemény részeként készült Szépségakciót,

Pauer Gyula gipszszobrait, ezen belül pedig a Molnár Csilláról készült (ma a Magyar Nemzeti Galériában található) bronzszobrot teszi kritika tárgyává.

A három és fél évtizede a Kongresszusi Központban megrendezett és tévén is sugárzott esemény egyszerre ötvözte a Kádár-kori kisstílűséget és a vadkapitalista mohóságot (valójában egy cigarettareklám-biznisz nyélbe ütésére szolgált), ahol „a pénz, a nyereség és az üzletorientált gondolkodás összekeveredett a prüdériával, a sznobsággal, az urambátyám-tradíciókkal”. A szocialista királynő megválasztásának történetét Friderikusz Sándor Isten óvd a királynőt! című riportkönyve (1987) és Dér András – Hartai László: Szépleányok című dokumentumfilmje (1986) dolgozta fel a legpontosabban (ez utóbbi az interneten is elérhető). A kiszolgáltatott, a szépségiparról és az üzletről mit sem tudó lányokat rávették, hogy kizárólagos szerződést írjanak alá a Magyar Média Reklám és Propaganda Vállalattal. Ez nagyjából azt jelentette, hogy még saját testük és lehetséges jövőjük felett sem rendelkeztek szabadon (a feltételeket csak egyetlen versenyző, Kalmár Zita nem írta alá, őt többször megpróbálták kizárni). A korona ünnepélyes átadásakor derült ki (a ceremónia során a tévénézők is láthatták a „Kárpát-medencei géniusz testi mását”, s a győztes egyébként egy hús­ipari cég által összerakott ajándékkosarat is kapott), hogy a királynő és udvarhölgyei még egy díjat kapnak, Pauer Gyula szobrot készít róluk. Aktszobrokat.

A gipszlenyomatok elkészítése órákat vett igénybe. A lányokat kalodaszerű ketrecbe zárták, miközben szorgos férfikezek kenték rájuk a gipszes gézréteget (egy modellen öten-heten is dolgoztak), majd a száradás után le­emelték a héjakat. Pauer elképzelése – miszerint dokumentálja a szépséget, a társadalmi eseményt s egyben az egész abszurd helyzetet – akkor vált tarthatatlanná, amikor megjelent Fenyő János (a későbbi médiacézár) a műteremben, és fényképeket készített a meztelen lányokról. A pornográfia határát súroló képek aztán a Lui magazinban jelentek meg a lányok tudta nélkül (Molnár Csilláról viszont csak a gipszszobrot szere­peltették, egyébként nem léphetett volna fel nemzetközi versenyeken).
Pau­­­ert ezután sok bírálat érte (és maga sem volt elégedett a projekttel), de a szakma nagy része összezárt mögötte. Molnár Csilla végül elkészült szobrát pedig „felejthetetlen és enigmatikus, vizuális legendaként” emlegették. Tény, hogy a szobornak a modell tragikus halála, a pillanatnyiság és az öröklét között lebegő hatása ad erős legitimációs (és kanonizáló) erőt.

De ahogy Eperjesi is írja: „A szoborral foglalkozó írások egyike sem reflektál sem a tárgyiasítás esetleges problémájára, sem az erotika és a szexizmus közötti különbségre.” Például arra, hogy a királynőt, aki pozíciójánál fogva elérhetetlen (szinte szent és sérthetetlen), és könnyen nevesíthető, művészek vagy férfiak érintették meg, hogy mennyire ambivalens a modell (a meztelen, erotikus női test) és a művész (felöltözött férfi) viszonya. Maga a kiállítás címe is erre utal, a díjat ugyanis úgy konferálták fel, mintha nagy megtiszteltetés lenne a nők számára.

A kiállítás központi eleme Eperjesinek a Magyar Nemzeti Galéria kupolatermében 2018 októberében megtartott performansza. Az Érezze megtiszteltetésnek során (a divat-, reklám- és filmiparban is használt, de politikai konnotációkat is hordozó) vörös kifutószőnyegbe „öltöztette” a szobrot, s az anyag így egyszerre keltette a palást és az uszály képzetét. Erre a textilre egyenként fűzte fel az Érezze megtiszteltetésnek felirat betűit, majd a végén az anyagot feltűzte a terem falára. A Fészek Galéria terében egyrészt e performansz dokumentációja látható, másrészt a szépségkirálynő-választáshoz kapcsolódó, az eseményekhez különböző megközelítéseket kínáló dokumentumok, néhány oldal Friderikusz könyvéből, kritikák a filmről és a Szépségakció-projektről, úgynevezett trafikképek a Lui magazin 1986. januári számából, illetve a szobor leírókartonja. Az emeleten egyetlen mű található: egy üres, testmagasságú vasállvány, amelyet a Molnár Csilla-szobor fejének vörösre színezett mása keretez (Pátosz és kritika, 2019).
A mű egyszerre emeli piedesztálra az embert és fosztja meg a testét összeszorító béklyóktól, a tárgyiasítás elsődleges célpontjától.

Bár a művészre erősen hatott a metoo-kampány, kritikája nem túlzó, finom és érthető. Ugyan Pauer héjszobrait nem feltétlenül szerencsés elválasztani a korábban, hasonló alapon készült szobraitól, vagy kiragadni a korból, amelyben létrejöttek, ahol a nőkhöz való hozzáállás egészen más volt, mint napjainkban, de tény, hogy a művész a médiajelenlét érdekében, illetve annak mechanizmusát pontosan fel nem ismerve elvesztette kritikai érzékét, koncepciója pedig átgondolatlan volt. Nem sikerült „szociológiai mintát venni a társadalomról”, „leleplezni a szépség mítoszát”. De ez a Molnár Csilla-szobor művészi értékét szerintem nem befolyásolja.

Fészek Művészklub, Galéria és Herman-terem, nyitva: június 14-ig

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”

„Így változik meg a világrend”

Miért tört előre a populista jobboldal a nyugati világban, és hogyan alakította át Kelet-Európát? Milyen társadalmi változások, milyen félelmek adták a hajtóerejét, és milyen tartalékai vannak? És a liberális demokráciának? A tájhaza egyik legeredetibb politikai gondolkodóját kérdeztük.