Kiállítás

Érzelmi dimenzió

Mark Rothko Bécsben

  • Kürti Emese
  • 2019. június 30.

Képzőművészet

A második világháború utáni amerikai festészet, vagyis a New York-i Iskola, amelynek tagjai máig az amerikai festészetet jelentik, nem pusztán egy esztétikai program piaci és intézményi sikerében nyilvánult meg.

Az absztrakt expresszionizmus művészei, akik közül többen nem is tudtak azonosulni a kategóriával, mert több vagy kevesebb akciót vittek a festészetükbe, nagy valószínűséggel nem értettek volna egyet a hidegháborús kultúrpolitika módszereivel. Ugyanakkor ma már közismertnek tekinthető a CIA szerepe az absztrakt expresszionizmus és művészei – Jackson Pollock, Barnett Newman, Willem de Kooning, Mark Rothko és a többiek – ötvenes évekbeli felfuttatásában. A legnagyobb amerikai múzeumokban rendezett és a CIA által finanszírozott kiállításokkal, az addig sosem látott piaci értékekkel nem pusztán az európai centrumot, Párizst váltották le, hanem a Szovjetuniónak is üzentek a művészi szabadság és megbecsülés amerikai léptékéről.

Erről és sok minden másról, ami a nem elhanyagolható hidegháborús kontextushoz tartozik, alig esik szó a bécsi Kunsthistorisches Museum Mark Rothko-kiállításán. Tartva magukat az absztrakt expresszionizmus koncepciójához az egyéni szabadság mítoszáról, a kurátorok az érzelmi dimenzió és az festészet elválaszthatatlanságát hangsúlyozzák. Olyan szerzői szövegrészletekre támaszkodnak, amelyekben a művész értelmezi a szakralitáshoz és az emberi lét tragédiájához való (absztrakt) viszonyulását, amelyet a festészet médiuma „fejez ki”. Bizonyára nehéz kritikai megközelítést alkalmazni olyankor, amikor a művész gyerekei mélyen involválva vannak a kiállítás előkészítésében és megvalósításában, sőt, saját maguk értelmezik apjuk életművét. Mégis kár, hogy a minden kortársi szemléletmódot nélkülöző bemutatással valójában elzárják Rothko életművét a kontextuális megismeréstől, és a túlzott személyesség, valamint a festészet immanenciájának hangsúlyaival meglehetősen hermetikus képet alakítanak ki róla.

Pedig Rothko életében, kapcsolataiban és kulturális affinitásában számos érdekes mozzanat van. Oroszországi, lett zsidó bevándorlók gyerekeként Amerikában a radikális baloldalhoz húzott, és akárcsak Pollock, az anarchizmushoz állt közel. Hallgatta Emma Goldmant, és a forradalmi munkásság megszervezése foglalkoztatta. Kétségtelen, hogy korai figuratív művei nem árulkodnak arról a baloldali gondolkodásról, amelyet a CIA sem feltétlenül gondolt volna támogatandónak, de Rothko önpusztításához és életművéhez ezek a szálak is hozzátartoznak. Apró nyomok árulkodnak arról, hogy státusváltása és anyagi „felemelkedése” épp a megőrzött nézetei miatt nem befolyásolta a döntéseiben: a kiállításra Washingtonból kölcsönzött Seagram sorozatot, élete talán legnagyobb megrendelését kulturális disszonanciára hivatkozva mondta vissza. Látva a Mies van der Rohe által tervezett üvegépület burzsoá vacsoraközönségét, megértette, hogy művei téves kontextusba keveredtek, és visszavonta a New York-i luxusétterembe szánt festményeit. A sorozat talán a legértékesebb szakasza a bécsi kiállításnak, azokból a nagy méretű, csak távolról homogén vásznakból, amelyekről Rothkót ismerjük, és amelyek behúzzák a nézőt a színstruktúrák dialógusából álló mezőkbe.

Valójában meglepő, milyen hosszú időre volt szüksége ahhoz, hogy az architekturális eredetű képmezőig eljusson. Bár visszautasította, hogy koloristává fokozzák, a szín szerepe tagadhatatlanul fontos volt már az ötvenes évek előtti, sokféle előzményhez kapcsolódó műveiben is. Függetlenül attól, hogy a XVII. századi németalföldi festészet, Giacometti vagy Picasso látásmódja befolyásolta-e éppen, egy-egy színfolt önértékénél fogva tereli magára a figyelmet, és teszi banálisan nyilvánvalóvá művészetének későbbi irányát. Ha van pozitív hozadéka a teljesen hagyományos, lineáris múzeumi elrendezésnek, amely a rendelkezésre álló legkorábbitól kezdve egyszerű kronológiában sorolja egymás után a műveket, akkor ennek a megmagyarázhatatlan késleltetésnek a kimutatása az. A kiállítás ezen a ponton hoz újat a Rothko-életmű értelmezésébe, és az 1949 utáni, az absztrakció irányába tett paradigmatikus változást az európai inspirációval kapcsolja össze. Az addig komoly anyagi problémákkal küzdő művész ezekben az években, második felesége anyagi hátterének köszönhetően, több alkalommal tett meghatározó utazásokat Európa régi kulturális centrumaiba, Franciaországba, Olaszországba és Görögországba. A kiállítást kísérő füzetke külön hangsúlyozza az Elizabeth nevű luxushajón tett utazások jelentőségét, és azt az azonosulást, amelyet a reneszánsz festészet klasszikusai váltottak ki a művészből. Ennek a narratívának megfelelően (és kissé didaktikus módon), a kurátorok a firenzei Biblioteca Laurenziana fölnagyított enteriőrjét hozták összefüggésbe a Seagram-muráliákkal.

A kiállítás úgy szeretné megőrizni Mark Rothko, az amerikai sztárművész identitását, hogy közelebb hozza az európai festészeti tradícióhoz és tágabban az európai kultúrához. Ahogy a fia, Christopher Rothko a katalógusban fogalmaz, apjának a régi korok művészetéhez fűződő viszonya, mely egyéni helyet jelölt ki neki az absztrakt expresszionisták körében, leginkább a zenéhez való kötődésben fejeződött ki. Máig frissnek ható festészetéhez mérten Rothko meglepően hagyományos módon kortárs zene helyett Mozartot és a bécsi zenei iskolát kedvelte. Talán ez a kötődés az egyik ok, amely a marketinggel alaposan megtámogatott kiállítás mai, ausztriai megrendezését az életmű belső logikája szempontjából indokolttá teszi. A mindkét pólusán, a kezdeteknél és az elsötétedő színvilágú utolsó műveknél nyitva hagyott kiállítás átvezet az állandó kiállítás reneszánsz gyűjteményébe, organikusan elhelyezve egy továbbra is enigmatikus életművet a festészet történeti hagyományában.

A bécsi Kunsthistorisches Museum Rothko-kiállítása június 30-ig látható

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.