Kiállítás

A kardvirágok hegye véres

Floral Centrepiece

Képzőművészet

A Sárvári Zita kurátor által rendezett csoportos és tematikus kiállítás középpontjában egy klasszikus, „egyszerűségében nagyszerű” téma, „a művészet ismétlődő és mindig megújuló motívuma”, a virág áll.

A koncepció másik fontos eleme, hogy a kiállításon nemcsak képzőművészeti alkotások, hanem költemények is szerepelnek: a kiállítók névsorában három költőt és kilenc művészt számolhatunk össze. A két médium azonban egyenrangú szerepet tölt be, a költemények nem értelmezik a műveket, és az alkotások sem illusztrálják a verseket. Tény azonban, hogy a központi motívum mindegyikben megjelenik.

A kurátor emellett úgy véli, hogy „a textualitás intimebb és lassabb befogadhatósága okán” a versek „egészen új percepciókat eredményeznek”. Tény, hogy egy falra applikált vers befogadása teljesen eltér a vizuális művek dekódolásától, de mivel a költemények is műtárgyként kerültek a falakra, így is tekinthetünk rájuk. Ezt a hatást erősíti, hogy a művekhez (a mára már teljesen elterjedt gyakorlat ellenére) nem tartoznak ún. magyarázó-értelmező szövegek. Olyannyira, hogy (ebben viszont hűen követve a kortárs galériák némileg elitista felfogását) a művek elsöprő többségének csak angol címe van. Nem beszélve a kiállítás címéről, amelyet az egyik kiállító művész,
A. K. Blakemore fiatal angol költőnő verséből kölcsönöztek.

A két magyar költő viszont telitalálat. Simon Márton a magyar slam poetry mozgalom koronázatlan királya, mindamellett sikeres és népszerű költő (Polaroidok című, 2013-as kötetének egyes mondatai szinte vírusként terjedtek a Facebookon). Egészen hétköznapinak tűnő verssorai közé gyakran ékel álvendégszövegeket. Itt például az egyik költeményben egy energiaital dobozáról átvett leírás, egy
ready-made olvasható. Szintén slam poetrys Kemény Zsófia (aki egyébként, hogy megkülönböztesse magát apjától, Kemény István költőtől, Apóh Zsófi néven kezdett el írni). Sajnos, nem közölhetem az egész versét, de már a kezdete is üdítő: „A trónteremben – sűrű virágszobrok állnak / nehéz, arany gyertyatartók, a falon lándzsa / és törött pajzs lóg – egymás mellett több egyforma trón van, / és ezekben megbaszott királynők ülnek sorban”.

A szöveg és a kép egymás mellé rendelése a kiállítás első művén is megjelenik. Gáldi Vinkó Andrea (akinek népszerű Paradisco sorozatát a The New Yorker is méltatta) Instax kamerával készült képei mellé a noteszéből kiemelt lapokat helyezett, a sorozatot pedig az azonnal nyomtatható képek elődjének, egészen pontosan a nyolcvanas évek New York-i Polaroid-generáció központi figurájának, Jean-Michel Basquiat-nak ajánlotta (a kiállított művön a virág párjaként álló lapon a nyolcvanas évek ikonikus sztárjainak nevei sorakoznak). Szokatlanul, bár a kiállítástól semmiképpen sem idegen módon a bejáratnál rögtön egy élő és igen méretes virágcsokor fogadja a látogatókat. Valójában ez egy élő csendélet, mely nemcsak az idő múlásával változik, hanem a fotográfus, Klenyánszki Csilla által a vízbe rejtett festék miatt folyamatosan el is színeződik. Klenyánszki Hollandiában tanult, munkáiban fel is fedezhető a holland csendéletfestészet hatása. Az elmúlásra utaló hervadó virág a Vanitas-csendéletek egyik fontos eleme – ezt hangsúlyozza Szűcs Attila memento morija, a növények erdejéből kivillanó koponyák sora. Klenyánszki másik munkáján a művész teste látható: áttetsző harisnyájában hatalmas kardvirág csokorral. Maga a kardvirág fallikus szimbólum – s nem csak a férfiaknak érdemes utánanézni, hogy miért is ne vegyenek olyan csokrot, melybe sárga nárciszt vagy narancsszínű liliomot tűztek, lévén, hogy a virágokhoz kapcsolódó jelentéseket mára szinte csak a virágárusok, illetve az ikonográfiával foglalkozó művészettörténészek ismerik.

A mementó vonulatot erősíti Pósalaki Anett Hana című fotósorozata, amely egy emlékezésre való emlékezés lenyomata. Míg kiskorában mindennap egy szál virágot vitt a nagymamájával a temetőbe, Berlinben valójában ezt az aktust ismételte meg, amikor naponta lefényképezett egy, az eredeti környezetéből kiemelt vadvirágot. Halálra való utalás Kiss Adrian Kapuján is megjelenik egy elszáradt koszorú képében. Voltaképpen furcsa, hogy a győzelemért, nagy cselekedetért „járó” koszorú hogyan vált az évszázadok során az emlékezés növénycsokrává.

A Deák Erika Galéria képviseli a moldáviai származású Alexander Tineit. Festményeinek egyik jellegzetessége a már-már anatómiai pontossággal megfestett részletek és elnagyolt, absztrakt felületek, a térből és időből kiemelt figurák használata, melyeknek testét erekre, vérvonalakra, tetoválásokra emlékeztető színes virágjelekkel teszi jellegzetessé az alkotó. A kifejezetten jól megrendezett, eltérő megközelítéseket szépen egymáshoz kötő kiállítás „eufémikus virága” Moizer Zsuzsa tájképén tűnik fel. A csillámló bibék, ovális levelek, a virág kelyhe mind-mind emlékeztet egy belső „tájra”, a női nemi szervre. Viszont ez már egy másik, nagyszerűségében is egyszerű téma.

Deák Erika Galéria, Bp. VI., Mozsár u. 1., nyitva: április 13-ig

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.