A legnagyobb festményhamisító nyomában

  • Hamvay Péter
  • 2015. december 25.

Képzőművészet

Az elsősorban Modiglianiban és Picassóban utazó magyar származású festményhamisító történetének jártunk utána karácsonyi számunkban. Jeff Taylor amerikai történész segítségével kiderítettük, hogy Elmyr de Horynak nemcsak a képei, de a ma ismert életrajza is jórészt hamis.

Elmyr de Hory 1906. április 14-én született Budapesten Hoffmann Elemér Albert néven, de még ez sem biztos. A kiadatástól való félelmében Ibizán 1976-ban – szemben a nyomtatott verzióban tévesen megjelent 1967-es évszámmal – öngyilkosságot elkövető festő legendáját Clifford Irving: Hamisítás! című könyve alapozta meg, ám később a könyv szerzőjét is elítélték hamisításért, az Aviátor című filmből ismert Howard Hughes nevében írt hamis önéletrajzáért…

Visszatérve hősünkre, Elmyr a hatvanas években, több lebukás után már nem tudott eladni hamisítványokat, felépítette hát a legnagyobb élő hamisító kultuszát, és Picasso, Matisse, Bonnard, Vlaminck, Bracque és Dufy modorában készült képeit saját álnevével aláírva értékesítette.

 

false

Csakhogy Jeff Taylor kutatásaiból az derült ki, hogy Clifford Irving könyvével ellentétben Hoffmann (ha egyáltalán ez volt a valódi neve) a 20-as, 30-as években nem arisztokrataként utazgatott, ahogy Légernél sem tanult, és Picasso asztaltársaságához sem tartozott, hanem piti bűnözőként, tolvajként, csalóként, csekkhamisítóként járta Európát és annak börtöneit. Minden, még születési dátuma, neve, családja, származása, de valószínűleg hamisítói karrierjének grandiózussága is hamis. Az Elmyr által emlegetett több mint ezer képnek valószínű, csak a tizedét sikerült elsütnie. Igaz, ez sem csekély teljesítmény. Az amerikai történész szerint Elmyr de Horynak valójában az élete volt a legfontosabb és legkiérleltebb (össz)művészeti alkotása: „Duchamp, Warhol és Hirst  kigúnyolta a művészeti világot, de Hory megrázta azt.” Műveinek utóélete pedig egyenesen paródiája a műpiacnak.

Ma már 10-15 ezer dollárt is adnak egy-egy Elmyr által hamisított képért. S ami ilyen drága, azt hamisítják is. Elmyr is elismerően csettintene, ha tudná, hogy egy Ken Talbot nevű londoni bukméker megvásárolta a Hughes-per után tönkrement Irvingtól könyve jogait. 1991-ben újra kiadta, hozzáfűzve egy pár oldalas fejezetet, amelyben a bukméker elmondja, hogy ő is találkozott Elmyrrel, aki megmutatta neki a „hamisítási ábécéjét”, ahol pontosan leírta, milyen festőt, milyen módszerrel kell utánozni, s vett is tőle vagy 400  francia  impresszionista hamisítványt, amik közül néhány reprodukcióját is közölte. (Egyetlen forrás sem említi, hogy de Hory valaha is hamisított volna impresszionistákat.) A felvezetés után elkezdte árulni a rettenetes képeket, amelyek az aukciós házakig is eljutottak. 2014 novemberében számolt be róla az artlyist.com, hogy vissza kellett hívni az új-zélandi Cordy aukciós ház árveréséről Elmyr két Monet-utánzatát, miután kiderült, hogy nem eredetiek. Mármint, hogy nem eredeti Elmyr de Hory-hamisítványok. A szerzőség tisztázása után sem hajították ki azokat, hanem meghirdették „a hamis Monet-k hamisítványai” néven a – Johannes Rød szakértő szerint egyébként – Kínában legyártott képeket.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.