A nagy tréfa – Erwin Wurm a társadalomkritikájában is mindig hagy helyet a humornak

Elképesztően üde, és továbbra is kifejezetten friss Erwin Wurm életműve, amiről bár könnyű vicceseket mondani, érdemes a tréfás felszín mögé nézni. Megnéztük a leghíresebb kortárs osztrák művész életműkiállítását a bécsi Albertina Modernben. 

Behemót tömbök és légies formák, szórakoztató koncepció és maró társadalomkritika. Egyszeri ötletek és alaposan kidolgozott alkotói formanyelv, a mélység és a bornírtság, a komoly tétek és a gyanús blöffök állnak össze az alighanem legjelentősebb kortárs osztrák képzőművész, Erwin Wurm életmű-kiállításában a bécsi Albertina Modernben.

Az anyag beszippant és továbbgondolkodásra késztet, de ugyanakkor nem hagy kétségek nélkül. Ha katarzisközelbe kerülünk, az sem abban a formában történik, ahogyan várnánk. De talán nem is érdemes a katarzist játékba hozni, másféle hatásmechanizmusra épít itt minden. Wurm életművére ugyanis különösen jellemző ez a varázstalanított megközelítés – ez adja az eredetiségét, és egyben természetesen korlátokat is szab a művek befogadásának.

Közös játékra hív inkább, társadalomkritikájában mindig hagy helyet a humornak,

a reprezentációt sohasem tolja túl a befogadhatóság határán, néha már túlságosan is készséges a művek szemlélőivel.

 
Erwin Wurm : Hoody I, 2023 © Erwin Wurm / Bildrecht, Wien 2024
Fotó: Markus Gradwohl

Ez persze nem vonatkozik az egész életműre, az Albertina kiállításán ugyanis tényleg a teljes oeuvre áll előttünk, az apropó pedig merőben életrajzi: Wurm 70. születésnapja. A Stájerországban született művész a világelit része, a műtárgypiaci érdeklődés, illetve a világszerte szerveződő kiállításai is ezt támasztják alá. Egyszerre van otthon Bécsben és New Yorkban, művei minden jelentős kortárs gyűjteményben megtalálhatók. Néhány éve a budapesti Ludwig Múzeumban is volt kiállítása – főként úgynevezett egyperces szobraiból –, műtárgyat is ajándékozott az intézménynek ekkor, a tárlaton pedig mások mellett Dolák-Saly Róbert és Fábry Sándor is tartott alkalmi vezetést – de ez azért ne riasszon el senkit. Könnyű, alkalmanként túl könnyű is vicceseket mondani egy-egy Wurm-műről, viszont érdemes a tréfás felszín mögé nézni.

A bécsi retrospektív kiállítás nagyjából a pályaívet követi kronologikusan, egy-egy fontosabb időszakra bővebben is kitérve. Az összképet nézve ugyanakkor nem annyira jellemző erre az életműre a hullámzás, de akár az útkeresés sem. Wurm elég határozottan tette fel már a 80-as években, pályakezdőként az őt izgató formai-tematikai kérdéseket, és ezektől nemigen tágított az elmúlt ötven évben, még ha más és más módon kísérelt is meg válaszolni rájuk.

Legendás életrajzi adat, de ezen a kiállításon is előkerül, hogy festő szeretett volna lenni, de „csak” a szobrászképzésre jutott be, így fordult érdeklődése a térbeli formák felé. Legkorábbi munkáiban érezni még ennek a kvázi kényszeriránynak a hatását, bár már ott is meglehetősen kreatívan. A porszobrok – az olyan üvegtárlók, melyekből hiányzik a műtárgy, de annak egykori helyét az állványon megülő por mutatja – Wurm legradikálisabb művei. Okkal kapcsolják be még mindig, ennyi év távolából is a látogató fejében a kamuriasztót, ugyanakkor önironikus sármjuk megkérdőjelezhetetlen. Aztán jó néhány évtizedes ugrás után az utóbbi évek Skins címen futó torzószobor-sorozata is hasonlóképpen kutatja a hiányzó test helyén keletkező űrt.

 
Erwin Wurm : Fat Convertible, 2005 © Erwin Wurm / Bildrecht, Wien 2024
Fotó: Vincent Everarts

E két végpont között ott sorakoznak a Wurm-életművet univerzálisan érvényessé tevő alkotások is, a felfújt testek, a ruharétegekből álló szoboralakok, a túlhizlalt Porsche autó, az embertelenül keskeny családi ház, majd az egyperces szobrok, végül az emberi alakok nélküli ruhaszobrok és a kockatestek. Összességében elképesztően üde és évtizedes dimenzióban továbbra is kifejezetten friss a Wurm-életmű gerince.

Elgondolkodtató, ahogy a szobrászat mibenlétét boncolgatja a viccelődéssel együtt,

gondolok itt a két lábon járó gondolatbuborékokra vagy az agyongázolt puha óriáspisztolyra. A művészetszociológiai felmérések is azt mutatják, hogy a kortárs közönség a szobrászathoz tud a legkönnyebben kapaszkodókat találni. Wurm munkái éppen amiatt érdekesek, hogy miközben önmagukon keresztül kérdeznek rá a szobrászat, a szoborlét alapvető kérdéseire, ezek a kérdések éppúgy érvényesek lesznek a többi szobornak nevezett műre is, a minőségtől lényegében függetlenül. (Ennek fényében még szomorúbb, ahogyan a mi köztereinken a szobrászathoz viszonyulunk, Columbo hadnagytól az arany csodaszarvasig.)

Ha mégis hiányérzetünk lesz a kiállítás végére, az inkább amiatt lehet, hogy a feltörő radikalizmust mintha túl sokszor domesztikálná a jól fogyaszthatóság iránti igyekezet. A felfújt piros Porsche persze a fogyasztói társadalom egyértelmű kritikája, mint ahogy a „kiüresedett” ruhákból hiányzó emberi alakokat is könnyű az uniformizált világ egyéniségeket eltüntető működésének metaforájaként értelmezni.

 
Erwin Wurm : Psyche (As You Like It), 2024 © Erwin Wurm / Bildrecht, Wien 2024
Fotó: Markus Gradwohl

A lényeg legtöbbször a párbeszéden van. Az egyperces szobrok épp attól egypercesek, hogy a néző részvételével valósulhatnak meg csupán, rövid időre. De sokszor tényleg geg szinten marad mindez, már a következő terembe érve elillan a hatás, a shopban pedig végképp önmaga paródiájába fordul a dolog. Hiába vagyunk már hozzászokva a Mona Lisa- meg a Klimt-zoknikhoz, a Basquiat-baseballsapkához, vagy a Van Gogh-strandtörölközőhöz, egy kortárs művész esetében még nyomasztóbb a piac nem műtárgyi szintű betörése. Vehetünk 50 euróért Wurm-szignós virsli alakú ceruzatartót, 70-ért plüssbuszt („Designed in Austria, Made in China”), 2,50-ért nyakba akasztható fém savanyú uborkát is. Persze valahol ez is „a nagy tréfa” része talán, de akárhogy is, ezen már nem nevetgélünk olyan jóízűen, miközben távozunk.

A kiállítás megtekinthető a bécsi Albertina Modernben 2025. március 9-ig

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.