Nekrológ

Rossz kor, jó kor

Szombathy Bálint, Art Lover (1950–2024)

Mintha mindig is ismertem volna, és alig ismertem.

Rosszkor találkoztunk, a Ludwigban rendezett, a Bosch+Bosch Csoportról és a vajdasági neoavantgárdról rendezett kiállításuk megnyitója után. Először beszéltünk hosszabban, kicsit személyesebben, azután pedig már csak néhány üdvözlő szó erejéig futottunk össze könyvhéten, kiállításon. Tavalyelőtt az Új Sym­posionról írt könyvemre, amelyben – az egész történetben – ő is vastagon benne volt, válaszul megküldte Üdv! / Hi! című kis könyvét, amelyben Art Lover-i énje a legkülönbözőbb helyzetekben fedezi fel a művészetet egy fotó erejéig, az art galleryktől az art cafékon át a the art of living feliratú életmódstúdióig, és átminősítve a látványt – rajtuk hagyja kézjegyét. Full ironikus és full komoly, akárcsak ez az Art Lover pszeudonima, mint lefagyott számítógépen a homokóra, körbe-körbe foroghat az értelmezésgenerátor. Ezt csinálta már 1972. május 1-jei, Lenin Budapesten címmel dokumentált akciójával is, amikor a felvonulók által elhagyott Lenin-táblával bolyong Budapesten, fotóztatja magát, ahol az irónia nyilvánvalóan kiüresíti a jelet, kineveti az eredeti jelhasználat banalitását. Meglehet, hogy azon a napon ő állt a legközelebb egész Budapesten ahhoz az idealizált Lenin-képhez, amelynek a lécre szögezett fotó csak kiüresedett jele lehetett.

1969-től már működött az általa is alapított szabadkai Bosch+Bosch Csoport, nevében a művészettörténeti ikonnal és a műszaki eszközöket gyártó cég nevével. Neoavantgárd művészeti akcióik jól rezonáltak a kor jugoszláviai művészeti mozgásaira, és a többnemzetiségű csoport Jugoszlávia-szerte látható lett, sőt a közép-európai színtéren is kialakult bizonyos ismertségük. 1971-ben Szombathyt a dinamikusan fejlődő és a vajdasági magyar és nem csak magyar kultúra centrumává lett Újvidékre hívja Tolnai Ottó az Új Symposion folyóirat műszaki szerkesztőjének, és ettől kezdve folyamatosan jelen van a mozgalmas újvidéki művészeti életben alkotóként, szakíróként, kiadványok műszaki szerkesztőjeként. Angol nyelvtudása meg agilitása révén a Bosch+Boschnak ő lesz a nemzetközi felelőse, vagyis kezdettől fogva bekapcsolódik a nemzetközi neoavantgárd hálózatba, érzékenységét izgatja a konkrét költészet, a mail-art, érti a performance-ok, a happeningek, az akciók súlyát, érti a testi jelenlét jelentőségét, ráadásul teoretikus vénája is van, karakteres előadó, sokat utazik. Még épp jókor, a neoavantgárd felívelő időszakában lépett színre, és szemhatára gyorsan a vajdasági magyar horizont fölé emelkedett.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.