Kiállítás

A Planétaszemélyiség

Január Herceg Tova (Baksa-Soós János): Valahol a világűrben elsüjedt egy ürhajó

Képzőművészet

Kisfaludy András 1998-ban készítette el a csupán három évig működő Kex együttesről szóló dokumentumfilmjét, amelynek címét az együttes egyik, kislemezen megjelent számából kölcsönözte.

Az Elszállt egy hajó a szélben valójában inkább egy igen személyes megemlékezés a korszakról, az underground kultúráról, a Kex koncertjeiről, de leginkább az együttes frontemberének különleges, színes és szórakoztató személyiségéről, megspékelve anekdotákkal, humorral és vicces jelenetekkel – ebből az is élénk képet kaphat a Kexről, aki nem volt, vagy későbbi születése miatt nem is lehetett részese az eseményeknek.

Baksa-Soós 1971-es disszidálása után más úton indult el. Először Essenben járt grafikaszakra, majd Düsseldorfban tanult festő-grafika, illetve szobrászat-kerámia szakon olyan mesterektől, mint Gerhard Richter és Joseph Beuys. Képzőművészeti végzettsége ellenére inkább összművésznek nevezhető, hiszen zenél, fest, rajzol, szobrokat készít, sőt, naplókat (szövegeket) ír. Magyarországon nem ez az első kiállítása. Először 1996-ban a Dorottya utcai (mára már megszűnt) galériában (ahol a művész állandó jelenléte színesítette a tárlatot), majd 2007-ben a székesfehérvári Csók István Képtárban mutatkozott be.

A most a Paksi Képtárban kiállított anyag jellegzetessége, hogy a tárlat felépítésében Baksa személyesen nem vett részt, hiszen 2012 óta állandó ápolásra szorul. A bemutatott anyag két részből épül fel; egyrészt a székesfehérvári Szent István Király Múzeum gyűjteményében őrzött (még a 2007-es kiállítás után megvásárolt) művekből, illetve a Cseh Tamás Archívum különgyűjteményében őrzött, 2016-ban bekerült munkákból (Cseh Tamás a Kex egyik koncertjének szünetében lépett fel először).

A kiállítás előkészítésében részt vevőknek (Beöthy Balázs, Cseh András és Izinger Katalin) nem új vagy másféle interpretációval kellett megbirkózni, hanem egy világképet, egy szellemiséget megidézni. Baksa-Soós ugyanis nem műveket készített, hanem világot épített, s ebben a „galaxisokat, állatokat, planétákat, ásványokat, napokat, növényeket, csillagokat” individuális, baráti élőlényekként jelenítette meg, s ezekből a kicsiny és kedves elemekből jeleneteket, mindig változó kompozíciókat állított össze, otthonos galaxisszeletkéket, melyben újból és újból felbukkannak SYS, a Planétaszemélyiség sokszínű szellemtestei.

A kiállítás célja tehát Baksa rituális és varázslatos univerzumának megidézése volt – ehhez Kaszás Tamás installációi adják meg a keretet. Így a csarnoktérben megjelennek sátrak, sámándobnak tűnő farönkök, illetve különleges, „agyagszereplőkkel” benépesített dobozterek is. Ezt egészíti ki egy nagyobb válogatás Január Herceg szövegeiből – a művész több mint harminc éven át mindennap minimum 3–4 naplóoldalt teleírt –, néhány zászló, illetve az úgynevezett diamesék és némi hanganyag.

A meghatározhatatlan műfajú és sajátos (a művésszel szólva néha „borzi, borzi, borzalmas”) helyesírású szövegekből némi képet kaphatunk a „pionyír művészlelkész” világképéről („Tavasz van, a nap hozzánk lövelt vitaminjaival, fényével, melegségével fuzionál itt a planétaszemélyiségben minden. […] Újonnan kell tanulnom az életet: a szemlélődést, néha csak létezni. de egyesülve a közös élettesttel. Annyira, hogy a semmittevés ne semmi legyen, hanem az élet, [és] így is utazás maradjon”).

A diamesék a „Meseút” részei, a Meseút pedig az emberiségnek a világ egészével egykor alkotott egysége, amikor elérjük a szinkronicitást, és minden egyszerre, folyamatában létezik, amikor eggyé válunk a makrokozmosszal, s elérjük a teljességet. A diamesék valójában egyfajta (és utólagos) képi válogatások, vagy (mű)részletek Január Herceg szobrocskákkal benépesített világából. A kivétel egy kísérleti film, a Dr. Nerves Pillenről szóló és a Dedy hajóról szóló diamese, melyet 1998-ban a művész maga készített, illetve a könyvként megjelent Terra Forming (2000). Ez a rendszer persze nagyon is személyes, és értelemszerűen a maga teljességében át sem élhető. Voltaképpen mindegy, hogy az újból és újból felbukkanó asztronauta egyfajta szférikus vezető, s az is, hogy a sok kutyaszobor ihletője Szuli lehet, Baksa-Soós gyermekkori farkaskutyája, amelyet egy ízben még pizsamába is beöltöztetett.

Sokkal érdekesebbek és izgalmasabbak a dobozuniverzumok, s bennük a körömnyi dobókockák, kisujjnyi és különös meselények (gitárt szorongató fa, hátán agancsot vagy tüskéket viselő bociszerű állatka, csodálkozó ufó), furcsa állatok (nap-jaguár, holdkompot szimatoló kutya) és tárgyak (gyöngyökkel teleszórt pici koporsó). Békés, vidám és kedves terek telis-teli annyi apró részlettel, hogy azokkal órákig nem lehet betelni. Kicsit irigylem is a rendezőket, hogy a kezükben tarthatták a meselényeket. Nekünk marad a nézés – erre viszont ne sajnálják az időt.

Paksi Képtár, nyitva: szeptember 20-ig

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

A gólem

Kicsit sok oka van Karoł Nawrocki győzelmének a lengyel elnökválasztás június 1-jei, második fordulójában ahhoz, hogy meg lehessen igazán érteni, mi történt itt. Kezdjük mindjárt azzal a tulajdonképpen technikai jellegűvel, hogy az ellenfele, Rafał Trzaskowski eléggé elfuserált, se íze, se bűze kampányt vitt.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.