Kiállítás

A Planétaszemélyiség

Január Herceg Tova (Baksa-Soós János): Valahol a világűrben elsüjedt egy ürhajó

Képzőművészet

Kisfaludy András 1998-ban készítette el a csupán három évig működő Kex együttesről szóló dokumentumfilmjét, amelynek címét az együttes egyik, kislemezen megjelent számából kölcsönözte.

Az Elszállt egy hajó a szélben valójában inkább egy igen személyes megemlékezés a korszakról, az underground kultúráról, a Kex koncertjeiről, de leginkább az együttes frontemberének különleges, színes és szórakoztató személyiségéről, megspékelve anekdotákkal, humorral és vicces jelenetekkel – ebből az is élénk képet kaphat a Kexről, aki nem volt, vagy későbbi születése miatt nem is lehetett részese az eseményeknek.

Baksa-Soós 1971-es disszidálása után más úton indult el. Először Essenben járt grafikaszakra, majd Düsseldorfban tanult festő-grafika, illetve szobrászat-kerámia szakon olyan mesterektől, mint Gerhard Richter és Joseph Beuys. Képzőművészeti végzettsége ellenére inkább összművésznek nevezhető, hiszen zenél, fest, rajzol, szobrokat készít, sőt, naplókat (szövegeket) ír. Magyarországon nem ez az első kiállítása. Először 1996-ban a Dorottya utcai (mára már megszűnt) galériában (ahol a művész állandó jelenléte színesítette a tárlatot), majd 2007-ben a székesfehérvári Csók István Képtárban mutatkozott be.

A most a Paksi Képtárban kiállított anyag jellegzetessége, hogy a tárlat felépítésében Baksa személyesen nem vett részt, hiszen 2012 óta állandó ápolásra szorul. A bemutatott anyag két részből épül fel; egyrészt a székesfehérvári Szent István Király Múzeum gyűjteményében őrzött (még a 2007-es kiállítás után megvásárolt) művekből, illetve a Cseh Tamás Archívum különgyűjteményében őrzött, 2016-ban bekerült munkákból (Cseh Tamás a Kex egyik koncertjének szünetében lépett fel először).

A kiállítás előkészítésében részt vevőknek (Beöthy Balázs, Cseh András és Izinger Katalin) nem új vagy másféle interpretációval kellett megbirkózni, hanem egy világképet, egy szellemiséget megidézni. Baksa-Soós ugyanis nem műveket készített, hanem világot épített, s ebben a „galaxisokat, állatokat, planétákat, ásványokat, napokat, növényeket, csillagokat” individuális, baráti élőlényekként jelenítette meg, s ezekből a kicsiny és kedves elemekből jeleneteket, mindig változó kompozíciókat állított össze, otthonos galaxisszeletkéket, melyben újból és újból felbukkannak SYS, a Planétaszemélyiség sokszínű szellemtestei.

A kiállítás célja tehát Baksa rituális és varázslatos univerzumának megidézése volt – ehhez Kaszás Tamás installációi adják meg a keretet. Így a csarnoktérben megjelennek sátrak, sámándobnak tűnő farönkök, illetve különleges, „agyagszereplőkkel” benépesített dobozterek is. Ezt egészíti ki egy nagyobb válogatás Január Herceg szövegeiből – a művész több mint harminc éven át mindennap minimum 3–4 naplóoldalt teleírt –, néhány zászló, illetve az úgynevezett diamesék és némi hanganyag.

A meghatározhatatlan műfajú és sajátos (a művésszel szólva néha „borzi, borzi, borzalmas”) helyesírású szövegekből némi képet kaphatunk a „pionyír művészlelkész” világképéről („Tavasz van, a nap hozzánk lövelt vitaminjaival, fényével, melegségével fuzionál itt a planétaszemélyiségben minden. […] Újonnan kell tanulnom az életet: a szemlélődést, néha csak létezni. de egyesülve a közös élettesttel. Annyira, hogy a semmittevés ne semmi legyen, hanem az élet, [és] így is utazás maradjon”).

A diamesék a „Meseút” részei, a Meseút pedig az emberiségnek a világ egészével egykor alkotott egysége, amikor elérjük a szinkronicitást, és minden egyszerre, folyamatában létezik, amikor eggyé válunk a makrokozmosszal, s elérjük a teljességet. A diamesék valójában egyfajta (és utólagos) képi válogatások, vagy (mű)részletek Január Herceg szobrocskákkal benépesített világából. A kivétel egy kísérleti film, a Dr. Nerves Pillenről szóló és a Dedy hajóról szóló diamese, melyet 1998-ban a művész maga készített, illetve a könyvként megjelent Terra Forming (2000). Ez a rendszer persze nagyon is személyes, és értelemszerűen a maga teljességében át sem élhető. Voltaképpen mindegy, hogy az újból és újból felbukkanó asztronauta egyfajta szférikus vezető, s az is, hogy a sok kutyaszobor ihletője Szuli lehet, Baksa-Soós gyermekkori farkaskutyája, amelyet egy ízben még pizsamába is beöltöztetett.

Sokkal érdekesebbek és izgalmasabbak a dobozuniverzumok, s bennük a körömnyi dobókockák, kisujjnyi és különös meselények (gitárt szorongató fa, hátán agancsot vagy tüskéket viselő bociszerű állatka, csodálkozó ufó), furcsa állatok (nap-jaguár, holdkompot szimatoló kutya) és tárgyak (gyöngyökkel teleszórt pici koporsó). Békés, vidám és kedves terek telis-teli annyi apró részlettel, hogy azokkal órákig nem lehet betelni. Kicsit irigylem is a rendezőket, hogy a kezükben tarthatták a meselényeket. Nekünk marad a nézés – erre viszont ne sajnálják az időt.

Paksi Képtár, nyitva: szeptember 20-ig

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.