Kiállítás

Delel a nyáj?

Szabó Ottó „Robotto”: Mesterséges evolúció

Képzőművészet

A fiatal szobrász 2012-es diplomamunkájában, a Csepel G. E. tornarobotban már ott van a humor, szerepelnek talált tárgyak, de mindent visz a szobor háttértörténete.

A kilenc benzintankból álló és IFA ablaktörlő motorral működő, hetvenkilós gép valójában egy fiktív, 1962-ben alapított szocialista cég, a Magyar Robotikai Vállalat egyetlen, az emberek tanítására szánt, rekonstruált és működő robotterméke – míg a masírozó vagy szalutáló gépekből egy sem maradt, a munkások ebédszüneti tornaóráiban segédkező gépember még ma is aktív.

Sokan rajonganak Isaac Asimov és Stanisław Lem regényeiért vagy a Csillagok háborújáért – de feltehetően nincs köztük olyan (Robottón kívül), akinek R2D2 figurájáról az jut eszébe, hogy ezt ő is meg tudja csinálni. Ehhez persze kellett még a paksi fizikus édesapa hatása, valamint a kisgyerekkorától szinte mindennapos fúrás, faragás, illetve az a vágy, hogy ne unalmas és hagyományos, a múzeumi térben érinthetetlenül álló szobrokat készítsen, hanem mozgó/mozgatható és néhol interaktív munkákat.

Van persze Robottónak nem szobrászi munkája is. A Néprajzkutatás (szintén 2012-ből) egy fotósorozat és installáció, amely a magyar történelem egyik fekete foltját tárja fel. Eszerint a hazánkban az 1800-as évektől itt élő iszlám közösségek asszimiláló hatása miatt egyes falvakban elterjedt, hogy a nők népviselete kiegészül kalocsai mintás burkával is. (A művész nagymamájától kölcsönvett terítőt felhasználó sorozat olyan jól sikerült, hogy egy német lap komolyan is vette.)

Robotto általában vastelepeken guberál, kivéve azt az időszakot, amikor a londoni English National Opera kivitelezőjeként dolgozott. A Temze partján talált gazból, húsdarálóból, biciklikormány-védőből, drótokból, kövekből, téglákból, törött sörösüvegekből és rugókból készültek aztán szinte percek alatt a kisméretű Ebédszüneti harcosok (2014). (Ekkor vette fel az angolul könnyen kiejthető Robotto nevet is.) Kapcsolata London után sem szakadt meg a színházi élettel; 2015-ben a győri Vaskakas Bábszínház számára készített mozgó bábokat és díszleteket. Legismertebb munkája a 2017-ben Szentendrén a HÉV-aluljáró mellé emelt hatalmas szobor, a térképpel és táskával felszerelt, szkafanderben álló Eltévedt űrhajós. A nemétől és vallási/faji hovatartozásától megfosztott, elveszett ember mögött pedig azok a háttértörténetek állnak/állhatnak, amelyeket a nézőben felidéznek.

Az Óbudai Társaskör Galériában kiállított installációnak sincs története – hacsak nem tekintjük annak Falvai Mátyás kiállításhoz írt elemző, értelmező szövegét. Maga a meghívó sem elsősorban a műre utal, hanem a szobor keletkezéstörténetére. Robotto ugyanis szinte állandóan rajzol – nem meglepő módon mindenféle robotterveket, amelyeket folyton megváltoztat és tökéletesít (egyes művek tényleges megvalósulásához akár évek is kellenek). Maga a cím, a Mesterséges evolúció így a kiállított mű fejlődésére, kis lépésekben történő tökéletesítésére is utal.

De mit is látunk a kiállításon? Egy nagyméretű, törékenynek tűnő, vékony lábakon álló (garázsajtót nyitó szerkezetből készült) gépet, amelyet karabinerek rögzítenek lazán a mennyezethez (ez nem része a műnek, csupán egyfajta védőháló, ha a masina esetleg meg- vagy összeroppan). A gép tartalmaz két szembenéző lámpát, közöttük pedig egy kolomp lóg. Szemben a szerkezettel három, lámpabúrát formázó és kis lyukakkal (szemnyílásokkal) tagolt tárgy fekszik a földön. A gép addig nem működik (azaz alszik), amíg áramot nem kap – de csak lassan ébred, mert két-három perc is eltelik, míg működésre bírja magát. Megcsendül a kolomp, és a gép lassan felemeli a világító búrákat, majd visszaereszti. Aztán megint hosszan gondolkodik, és újrakezdi a folyamatot. Ahogy a múzeumi leírókartonhoz hasonló, fenti összefoglalómból is kitűnik, bármennyire is nem android ez a robot, mégis egyfajta lélekkel rendelkező lényként tekintünk rá (én például megkértem a teremőr hölgyet, hogy kapcsolja ki, mert szemlátomást nagyon elfáradt). Talán azért, mert mozgása lassú, célja igen limitált és semmiféle hasznos (termelő, összerakó) funkciója nincs – működése nem hasonlít egy high-tech, azonnali megtérülést hozó gépéhez, annyira emberi. Nem siet, csak úgy elvan magával és a feladatával, most éppen kicsit levegőzteti a bárányokat. Nem veszélyezteti az emberi társadalom hegemóniáját, nem egy mesterséges intelligencia, amely túlnő rajtunk, csupán egy kedves és rezignált, megfáradt lény, aki mesterséges környezetben modellez egy mára már szinte alig végzett, természethez szorosan kötődő tevékenységet. Egy juhászt. Vagy a vezérkost? A műnek igencsak sok, humoros vagy magasztos olvasata lehetséges. Ezért is olyan szerethető Robotto művészete.

Óbudai Társaskör Galéria, nyitva: október 6-ig

 

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Eli Sarabi kiszabadult izraeli túsz: Az antiszemitizmus most még erősebb, mint az elmúlt évtizedek alatt bármikor

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.