A 36. Magyar Filmszemle játékfilmjei: Ohne stangli

Képzőművészet

Sosem értettem a filmszemlét. Félig nyilvános rendezvény, ami kívülrõl filmes belügy, mégis valami lelkiismeretfurdalás-félétõl vezérelve beengedik a kívülállókat is. Verseny is, meg nem is, ahol - a nagyjátékfilmek esetében legalábbis - az tûnik az indulás egyetlen kritériumának, hogy a laborból idõben megérkezzék a kópia (hol sikerül, hol nem).

Piac is, és egyben egyfajta elszámoltatás, de pénzrõl beszélni e jeles alkalom kapcsán nem úriemberhez méltó dolog. A kérdés megválaszolását, hogy akkor mégis mi a fene ez az ország-világ elõtt zajló, bõ egyhetes mulatság, idén is jövõre halasztottuk, abban a biztos és megnyugtató tudatban, hogy 2006-ot is hasonló értetlenséggel és a szokásos várakozással kezdjük. Mert várni mindig van mit, bár az idei versenyzõk közül olyan sokan elindultak a tavaly év végi mozis hajrában, hogy a premierfilmekhez szokott Mammut bizonyos távolságból akár utánjátszó filmszínháznak is tûnhetett. Aki elmulasztotta volna idõben megváltani menetjegyét a Terézanyura vagy A temetetlen halottra, a Nyóckerre vagy a Csoda Krakkóbanra, esetleg Koltai cirkuszára vagy Árpa trash-meséjére, most behozhatta a lemaradást, ezzel is értékes töredékszavazatokkal növelve a látogatottsági mutatókat.

Mi tagadás, mi magunk is pótlással kezdtük, amit azonban hamar meg is bántunk, mert bár az Argo érdemei nyilván számosak, ezek többsége a reggel kilenc órakor kezdõdõ vetítésen néhány technikás klipeffekten kívül nem igazán akart megmutatkozni. Ismerve azonban a film jóval százezer fölött járó nézõszámát, tulajdonképpen mindegy, hogy kora reggeli zavarodottságunkban mit is láttunk. Tetszik - nem tetszik, a lényeg mégiscsak az, hogy Árpáék - számos, közönségfilm készítésére vállalkozó pályatársukkal ellentétben - valóban elérték a nagyközönséget. Ha már farkast kiáltottunk és közönségfilmet emlegettünk, az újdonságok között tiszta közönségfilmhez két alkalommal volt szerencsénk. Tímár Péter Le a fejjel címû filmje azt nyújtotta, amit a címbeli szóvicc és a Heti hetes élgárdáját középkori kosztümben ábrázoló plakát sugallt. Tímárék pontosan pozicionált terméke, melyben Bajor Imrétõl (Király) Ganxsta Zoleen (hóhér) át Garas Dezsõig (Nostradamus) felvonulnak a humor, a színjátszás és

a köztes foglalkozások nagyágyúi,

jó eséllyel pályázik a Magyar Vándor után keletkezett ûr (cirka félmillió nézõ) betöltésére. Hogy milyen sors vár Dyga Zsombor lakótelepi balekjaira és banditáira, akik a fiatal rendezõ Kész cirkusz címû bohózatában egymást kergetik és egy számzáras nõi táskát üldöznek, már jóval nehezebb megjósolni. Dyga Tesója két éve sok hívet szerzett a filmezést bevallottan autodidakta módon, saját low-budget filmjei (Gyilkosok, Öcsögök) forgatása során elsajátított rendezõnek. Nyilván a Kész cirkuszra sem azért fogunk beülni, mert a kérdéses darabot szimpatikus alakok rendezték, vágták vagy fényképezték, mindenesetre Dygáról és barátairól a vetítést követõ, beszél-getésnek álcázott meghajláskor kiderült, hogy a tétek megnövekedésével sem akarnak belehalni a filmkészítésbe, ami - ha a kölcsönfelvételben megfáradt producer nem is osztotta az ifjak barátságos nemtörõdömségét - újdonságként hatott a megszokott széljárások között.

Dyga filmjével azonban némileg elõreszaladtunk az idõben, úgyhogy - élve a népszerû tarantinói fordulattal - vágjunk neki újra az elejérõl. A mulatságot ugyanis a szemlén sem mérik ingyen, a kései idõpontokra tartogatott újdonatúj közönségfilmekhez a szerzõi mûveken (kerüljük, amennyire csak lehet, a mûvészfilm mint olyan emlegetését) és a büfé vonzáskörzetében felsorakozó véleményformálókon keresztül vezetett az út. Mint mindig, utóbbiak igen vegyes véleményen voltak a látottakról, a büfé közönségén azonban idén szokatlan és egyben nyugtalanító tanácstalanság mutatkozott. Pedig túl voltunk már a zaklatott elõéletû, Kusturicát idézõ nyitófilmen (Robert Adrian Pejo: Dallas Pashamende), láthattuk, hogy van élet a lipótvárosi kémények árnyékában (Vranik Roland jarmushos abszurddal kísérletezõ Fekete keféje) és a Halál is kilovagolt Perzsiából (dr. Horváth Putyi nézõt próbáló tiszteletadása Hajnóczy Péter emlékének). De hová lettek a nagy visszatérõk, a bankot robbantó süvölvények és a tavaly abszolút favoritnak számító sonkás stanglik? Már a pénteki nap is lebukni készült a Széna tér horizontján, és még sehol semmi, a közhangulat nyomott, mindenki a másnapban reménykedik. Az elviselhetetlen feszültséget végül Gárdos Péter oldja, Az utolsó blues után pedig - ilyenek az elõítéletek - nem tõle vártuk a meglepetést. A porcelánbaba azonban Lázár Ervin tanyavilágban játszódó novelláinak meggyõzõen filmszerû adaptációja, amatõr helybéliekkel és kis katarzisokkal. Biztos, ami biztos alapon az ember ilyenkor odafordul alkalmi szomszédjához, és megerõsítést keres a látottakat illetõen. Megnyugodva tapasztaljuk: mások is ugyanazt a filmet látták, mint mi, nem állunk hát egyedül véleményünkkel.

Így azért mindjárt más, s máris jön a fentebb már emlegetett Dyga: Scherer Péter nem találja a vécépapírt az éttermi klotyóban, "nodi Eszter akkorát kap ököllel az arcába, hogy elterül az aszfalton - a gegmester éberebb is lehetett volna, de a lendület elviszi ezt a 76 percet.

A kedélyek megnyugvásával az események felpörögnek: egymás után fogyasztjuk el Cseh Annamária szupermodell és Cserhalmi György színész misztikus elemekkel és szépen fényképezett képekkel tarkított egymásra találását (Mispál Attila: A fény ösvényei) és az elõzõ dolgozatát, A boldogság színét makacsul, még a világûrben is folytató Pacskovszky József Ég Veled!-jét. Hibákról és erényekrõl ezúttal ne essék szó, valamit azonban mégiscsak sejtetni enged közös filmes ügyeinkrõl, hogy 2005-ben a 36. Magyar Filmszemle legemlékezetesebb percei a Pacskovszky-filmben rövid mesterkurzust tartó Kállai Ferenc alakításához fûzõdnek.

Köves Gábor

Figyelmébe ajánljuk

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.

Kire ütött ez a gyerek?

Az 1907-ben született dráma eredetiben a The Playboy of the Western World címet viseli. A magyar fordításokhoz több címváltozat is született: Ungvári Tamás A nyugati világ bajnokának, Nádasdy Ádám A Nyugat hősének fordította, a Miskolci Nemzeti Színházban pedig Hamvai Kornél átültetésében A Nyugat császáraként játsszák.

2 forint

„Újabb energiaválság felé robog Európa, ebből kellene Magyarországnak kimaradni, ami nem könnyű, hiszen ami most a magyar benzinkutakon történik, az már felháborító, sőt talán vérlázító is” – e szavakkal indította Orbán Viktor a beígért repülőrajtot indiai kiruccanása után. Hazatérve ugyanis a miniszterelnök szembesült egynémely adatsorral, meg leginkább azzal, hogy, a legendás Danajka néni szavaival élve, „drágulnak az árak”. Az üzemanyagé is.

Kiárusítás

Lassan másfél éve szivárgott ki, hogy az állam egy olyan arab befektetőnek, Mohamed Alabbarnak adná Budapest legértékesebb egybefüggő belterületét, a Rákosrendezőt, aki mindenféle felhőkarcolót képzel oda, egyebek mellett a Hősök tere látképébe belerondítót is.

24 óra

„Megállapodást kellene kötnie. Szerintem tönkreteszi Oroszországot azzal, ha nem köt megállapodást – mondotta Trump elnök a beiktatása utáni órákban Vlagyimir Putyinról, majd hozzátette azt is, hogy „szerintem Oroszország nagy bajba kerül”. Trump azt is elárulta, hogy telefonbeszélgetést tervez az orosz elnökkel, de még nem tudja, mikor. Nemrég azt is megjegyezte, hogy Oroszország egymillió embert veszített az Ukrajna ellen indított háborújában. (Ez a szám az orosz áldozatok felső becslése.)

A Menhir

Bár soha nem jutott a hatalom közelébe, mérgező jelenlétével így is át tudta hangolni a francia közgondolkodást. Több mint fél évszázadig volt elmaradhatatlan szereplője a politikai életnek. Újrafazonírozott pártját lánya, Marine Le Pen, eszmei hagyatékát az alt-right francia letéteményese, Éric Zemmour viszi tovább.

Nehogy elrabolják

Huszonéves nőként lett vizsgáló a magyar rendőrségen, és idővel kivívta férfi kollégái megbecsülését. Már vezetői beosztásban dolgozott, amikor az ORFK-hoz hívták; azt hitte, szakmai teljesítményére figyeltek fel – tévedett. Patócs Ilona A nyomozó című könyve nem regény, hanem egy karrier és egy csalódás dokumentuma.