A 36. Magyar Filmszemle játékfilmjei: Ohne stangli

Képzőművészet

Sosem értettem a filmszemlét. Félig nyilvános rendezvény, ami kívülrõl filmes belügy, mégis valami lelkiismeretfurdalás-félétõl vezérelve beengedik a kívülállókat is. Verseny is, meg nem is, ahol - a nagyjátékfilmek esetében legalábbis - az tûnik az indulás egyetlen kritériumának, hogy a laborból idõben megérkezzék a kópia (hol sikerül, hol nem).

Piac is, és egyben egyfajta elszámoltatás, de pénzrõl beszélni e jeles alkalom kapcsán nem úriemberhez méltó dolog. A kérdés megválaszolását, hogy akkor mégis mi a fene ez az ország-világ elõtt zajló, bõ egyhetes mulatság, idén is jövõre halasztottuk, abban a biztos és megnyugtató tudatban, hogy 2006-ot is hasonló értetlenséggel és a szokásos várakozással kezdjük. Mert várni mindig van mit, bár az idei versenyzõk közül olyan sokan elindultak a tavaly év végi mozis hajrában, hogy a premierfilmekhez szokott Mammut bizonyos távolságból akár utánjátszó filmszínháznak is tûnhetett. Aki elmulasztotta volna idõben megváltani menetjegyét a Terézanyura vagy A temetetlen halottra, a Nyóckerre vagy a Csoda Krakkóbanra, esetleg Koltai cirkuszára vagy Árpa trash-meséjére, most behozhatta a lemaradást, ezzel is értékes töredékszavazatokkal növelve a látogatottsági mutatókat.

Mi tagadás, mi magunk is pótlással kezdtük, amit azonban hamar meg is bántunk, mert bár az Argo érdemei nyilván számosak, ezek többsége a reggel kilenc órakor kezdõdõ vetítésen néhány technikás klipeffekten kívül nem igazán akart megmutatkozni. Ismerve azonban a film jóval százezer fölött járó nézõszámát, tulajdonképpen mindegy, hogy kora reggeli zavarodottságunkban mit is láttunk. Tetszik - nem tetszik, a lényeg mégiscsak az, hogy Árpáék - számos, közönségfilm készítésére vállalkozó pályatársukkal ellentétben - valóban elérték a nagyközönséget. Ha már farkast kiáltottunk és közönségfilmet emlegettünk, az újdonságok között tiszta közönségfilmhez két alkalommal volt szerencsénk. Tímár Péter Le a fejjel címû filmje azt nyújtotta, amit a címbeli szóvicc és a Heti hetes élgárdáját középkori kosztümben ábrázoló plakát sugallt. Tímárék pontosan pozicionált terméke, melyben Bajor Imrétõl (Király) Ganxsta Zoleen (hóhér) át Garas Dezsõig (Nostradamus) felvonulnak a humor, a színjátszás és

a köztes foglalkozások nagyágyúi,

jó eséllyel pályázik a Magyar Vándor után keletkezett ûr (cirka félmillió nézõ) betöltésére. Hogy milyen sors vár Dyga Zsombor lakótelepi balekjaira és banditáira, akik a fiatal rendezõ Kész cirkusz címû bohózatában egymást kergetik és egy számzáras nõi táskát üldöznek, már jóval nehezebb megjósolni. Dyga Tesója két éve sok hívet szerzett a filmezést bevallottan autodidakta módon, saját low-budget filmjei (Gyilkosok, Öcsögök) forgatása során elsajátított rendezõnek. Nyilván a Kész cirkuszra sem azért fogunk beülni, mert a kérdéses darabot szimpatikus alakok rendezték, vágták vagy fényképezték, mindenesetre Dygáról és barátairól a vetítést követõ, beszél-getésnek álcázott meghajláskor kiderült, hogy a tétek megnövekedésével sem akarnak belehalni a filmkészítésbe, ami - ha a kölcsönfelvételben megfáradt producer nem is osztotta az ifjak barátságos nemtörõdömségét - újdonságként hatott a megszokott széljárások között.

Dyga filmjével azonban némileg elõreszaladtunk az idõben, úgyhogy - élve a népszerû tarantinói fordulattal - vágjunk neki újra az elejérõl. A mulatságot ugyanis a szemlén sem mérik ingyen, a kései idõpontokra tartogatott újdonatúj közönségfilmekhez a szerzõi mûveken (kerüljük, amennyire csak lehet, a mûvészfilm mint olyan emlegetését) és a büfé vonzáskörzetében felsorakozó véleményformálókon keresztül vezetett az út. Mint mindig, utóbbiak igen vegyes véleményen voltak a látottakról, a büfé közönségén azonban idén szokatlan és egyben nyugtalanító tanácstalanság mutatkozott. Pedig túl voltunk már a zaklatott elõéletû, Kusturicát idézõ nyitófilmen (Robert Adrian Pejo: Dallas Pashamende), láthattuk, hogy van élet a lipótvárosi kémények árnyékában (Vranik Roland jarmushos abszurddal kísérletezõ Fekete keféje) és a Halál is kilovagolt Perzsiából (dr. Horváth Putyi nézõt próbáló tiszteletadása Hajnóczy Péter emlékének). De hová lettek a nagy visszatérõk, a bankot robbantó süvölvények és a tavaly abszolút favoritnak számító sonkás stanglik? Már a pénteki nap is lebukni készült a Széna tér horizontján, és még sehol semmi, a közhangulat nyomott, mindenki a másnapban reménykedik. Az elviselhetetlen feszültséget végül Gárdos Péter oldja, Az utolsó blues után pedig - ilyenek az elõítéletek - nem tõle vártuk a meglepetést. A porcelánbaba azonban Lázár Ervin tanyavilágban játszódó novelláinak meggyõzõen filmszerû adaptációja, amatõr helybéliekkel és kis katarzisokkal. Biztos, ami biztos alapon az ember ilyenkor odafordul alkalmi szomszédjához, és megerõsítést keres a látottakat illetõen. Megnyugodva tapasztaljuk: mások is ugyanazt a filmet látták, mint mi, nem állunk hát egyedül véleményünkkel.

Így azért mindjárt más, s máris jön a fentebb már emlegetett Dyga: Scherer Péter nem találja a vécépapírt az éttermi klotyóban, "nodi Eszter akkorát kap ököllel az arcába, hogy elterül az aszfalton - a gegmester éberebb is lehetett volna, de a lendület elviszi ezt a 76 percet.

A kedélyek megnyugvásával az események felpörögnek: egymás után fogyasztjuk el Cseh Annamária szupermodell és Cserhalmi György színész misztikus elemekkel és szépen fényképezett képekkel tarkított egymásra találását (Mispál Attila: A fény ösvényei) és az elõzõ dolgozatát, A boldogság színét makacsul, még a világûrben is folytató Pacskovszky József Ég Veled!-jét. Hibákról és erényekrõl ezúttal ne essék szó, valamit azonban mégiscsak sejtetni enged közös filmes ügyeinkrõl, hogy 2005-ben a 36. Magyar Filmszemle legemlékezetesebb percei a Pacskovszky-filmben rövid mesterkurzust tartó Kállai Ferenc alakításához fûzõdnek.

Köves Gábor

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.