A Magyar Televízió kultúrmûsor-pályázata: Kísérleti idõszak

  • Eörsi Sarolta
  • 2004. június 3.

Képzőművészet

Tavaly decemberben a Magyar Televízió pályázatot írt ki kulturális mûsor készítésére. A négy gyõztes - Rakott, Kultóra, Konyak és Gang - mûsoronként három próbaadást készített (az utolsót jövõ kedden láthatjuk), közülük a legjobb szeptembertõl hetenként jelentkezik. A kiíró állítólag nem csak a nézettség alapján dönt.

A próbaadások koncepciója az eredeti tervben nem szerepelt: mint Czigány Zoltántól, a mûvészeti fõszerkesztõség vezetõjétõl megtudtuk, egyszerûen nem tudtak egyet kiválasztani a 30 szinopszis közül. Ami a nézettséget illeti, a kiírás szerint 5 százalékos arány lenne az ideális - eddig mindegyik mûsor nagyjából 3 százalék (tehát 300 ezer nézõ) körül mozgott, ami a látszat ellenére nem rossz eredmény. Ráadásul a nézettség bizonyos tényezõibe a pályázó produkciós cégeknek nem volt beleszólásuk: ilyen az idõzítés kérdése, különös tekintettel a párhuzamos adásokra. A Barátok közt negyed tízkor ér véget, márpedig, mint Suba János, a Gang producere elmondta, a reklám alatt a nézõk átkapcsolnak, ekkor kell tehát valami igazán szenzációsat produkálni, hogy ott tartsák õket. Márpedig ekkor kezdõdik a Vészhelyzet is az RTL Klubon, s nézõinek az igényeit az Irigy Hónaljmirigy és Juszt László célközönségével összeegyeztetni úgy, hogy közben még értéket is közvetítsen, komoly kihívást jelent Suba szerint. Mélykuti Ilona, a Kultóra házigazdája ezzel szemben rossz ötletnek tartja, hogy a közszolgálati tévében a nézettség a meghatározó: szerinte a közcsatornának közfeladatot kell ellátnia, nem pedig beállni a kereskedelmi tévék sorába. Persze a nézettség sem elhanyagolható szempont.

Az "értékközvetítõ" tévémûsorokkal köztudottan az a baj, hogy felfogásuk szerint a költõ komótosan sétál az õszi fák között, miközben lágy színészhang szavalja a verset zongoraszó kíséretében. Magyarul a mûvészeti ágakat bemutató tévés produkciók egyik õshibája, hogy a rendezõ valamilyen furcsa késztetésbõl eredõen magát a mûsort is

mûvésziesre próbálja

alakítani, és ilyenkor persze kudarcot vall. Ráadásul Suba János szerint mindegy, mit közvetít a termék, amennyiben rendesen be van promózva; nem érdemes tehát tartani attól, hogy a kultúra kevés embert vonz. Csak megfelelõ kutatómunka és innovációs készség kell hozzá. Viszont ha már újítani kívánunk, be kellene valahogy bizonyítani, hogy az "igényes" és a "szórakoztató" jelzõvel ellátott szempontrendszerek egymással szimbiózist alkotva is mûködhetnek.

Ezúton jelentem, mind a négy mûsorban volt egy-két olyan pillanat, amelyek valóban mûködtek. Például a Kultórában (rettenetes cím) a stand-up kabaréjelenete, amelyben Szõke András csecsemõjelleggel odabújik Mélykuti Ilonához, aki veszi a lapot. Itt tetten érhetõ, ahogy a készítõk kesztyûtlen kézzel mernek hozzányúlni a mûvészhez. Nyomokban szinte az összes produkcióban megfigyelhetõ a hagyományos fellengzés is: literátor magyaráz egy könyvesbolt közepén, miközben a kamera unottan ugrál egyik polcról a másikra (Rakott). A lapos igényesség másik jellegzetessége az adott mûsor ars poeticájában lelhetõ fel, például amikor a Konyakban Bakács Tibor Settenkedõ egy progresszíven öszszegraffitizett fallal diskurál: "miért mindig azt a szót használod, hogy kultúra?" A szó másokat is riaszt: "Kultúra - nem szeretem a szót. Mondhatnám helyette: Parti Nagy Lajos egy sora, amelyben ráismerek József Attilára" - monologizál Mélykuti Ilona. Itt egy másik általános problémára is fény derül, amelynek gyökere a pályázatkiírásban keresendõ: a Gang kivételével (amely kivétel üdítõ is meg nem is - erre még visszatérünk) mindegyik kultúrshow mûvészeti ágakban gondolkodik. Az 50 perc körüli adásidõt kitöltik a különbözõ mûfajú tudósítások: egy film, egy zenész, egy kiállítás, még egy kiállítás, egy táncszínházi bemutató. Kérdés, hogy a nézõ tényleg így gondolkodik-e: tényleg szeretne-e alapos beöntést kapni a kultúra gyûjtõfogalmába tartozó iparágakból.

Struktúráját és alapkoncepcióját tekintve mindegyik mûsort eredeti elemek is tarkítják. A Rakott címûben ugyan jobbára a "szaladgálós" operatõri megoldások írnak médiatörténelmet, mégis talán ez bír a legnagyobb "kulturális igénnyel". Gyõrffy Miklós fõszerkesztõ-producer, valamint két felelõs szerkesztõje, Váradi Júlia és Szénási Sándor nem tagadják meg több évtizedes rádiós-tévés múltjukat. A képernyõn nemcsak megjelenik

a magyar és a nemzetközi

mûvészvilág színe-java Menzeltõl Yonderboiig, de érdemben is beszélnek a munkájukról. Igaz, a fel-felbukkanó filmes és könnyûzenei blokkok ellenére nem biztos, hogy 30-on aluliak ezrei fognak kedd esténként a készülék elé járulni: a célközönség nyilvánvalóan a Gondolat-jel és az Irodalmi újság címû közszolgálati rádióadások maszszívan népes hallgatósága, annál is inkább, mert a (remek) zene is ezeket idézi.

A Kultóra igényességét tekintve szintén elmenne állandó mûsorként: nagy erénye, hogy az említett mûvészeti ágak némileg finomítva jelennek meg. Van benne például divatblokk is, nem beszélve a Bárka Színház hajléktalanoknak szóló elõadásáról. Itt is az az ember érzése, hogy a meglett értelmiségi réteget szeretnék tájékoztatni az épp futó kultzenekar új lemezérõl, csak hogy képben legyenek. Felteszem, ez nem azon múlik, hogy a különbözõ generációk különféle intenzitással képesek a mûsorvezetõvel azonosulni. A Konyak például fiataloknak is eladható, ez egyik erénye. Ebben mondjuk idõnként elbizonytalanodik a showman: a "három dj-k" rovatát, akik valami

retrós kalyiba

elõtt állva mutatják be a kamerának legújabb bakelitszerzeményeik borítóit (a harmadik adásban már be is játszanak egyet), kézzel-lábbal hadonászva jelenti be, mint olyasmit, ami nem az õ világa, pedig. Bakács megszólalásain gyakran átüt az esetlenül elõadott esetlenség, ami persze pár hónap alatt csiszolódni szokott. Néhány túlkapás ellenére azonban - amilyen Miklósa Erika szopránénekesnõ "Jut még eszedbe, kedvesem" performansza egy vitorlázórepülõ-hangárban - az adások ütemezése meggyõzõ, mindegyiknek van valami hozzávetõleges tematikája, a "mehr licht"-et meg a tapsoló kezet a bejátszások között biztosan megszokjuk, ha marad a mûsor. Ugyanakkor - ez a Rakottra és a Kultórára is áll - bármilyen rafináltan is van megszerkesztve egy-egy bejátszás, bármilyen változatos is a különbözõ híradások mûneme, az átlag nézõ (amilyen alapesetben én vagyok) biztosan elkapcsol, ha fél óra után megtudja, hogy még két színházi bemutatóról és egy ékszerkiállításról is értesülnie kell.

Ennek a lónak a másik oldalára esik át a Gang címû produkció, amelyet nemcsak azért hagytam a végére, mert sorsolás útján ezt ütemezte be utolsónak a Magyar Televízió. A Gang formabontó struktúrával rukkolt elõ: a hat szereplõ (Barta András, Fáy Miklós, Pálinkás Szûcs Róbert, Para-Kovács Imre, Puzsér Róbert, Szily László) maga hoz egy nagyon rövid bejátszást (például Faludy Györgyrõl mint a telefonkampány arcáról), amit aztán valamivel hosszabban megbeszélnek. Az adásidõ így gyorsan eltelik, igaz, a kultúra mai eseményeibõl csak foszlányok jutnak el hozzánk. Viszont nem az ember van igazítva a bejátszásokhoz, hanem fordítva, így aztán olyan, mintha nem is találták volna ki, hogy két vagány fiatalos kisfilm után egy komolyzenei jöjjön, mert ezek értelemszerûen a szereplõk szûkebb érdeklõdési köréhez kötõdnek. Ezen a ponton szembehelyezkednék a Magyar Nemzet állításával, az egyetlen sajtóorgánuméval, amely eddig kritikát közölt a mûsorról. Nem, a Gang egyáltalán nem a Heti hetes kulturális leképezése, a Gangra sokkal inkább a Lyukasóra hatott, csak a beküldendõ feladvány hiányzik a végérõl. Ne feledkezzünk meg a televízió alapszíneit megtestesítõ stewardessekrõl, akiknek a fütty, nevetés, illetve taps feliratú gombok megnyomása révén véleményezési joguk is van. Kivételesen nincs kedvem eszmefuttatásokat közölni a nõk helyérõl a magyar értelmiségben - pláne, mert az nekem nem tûnne fel, ha csak férfiak foglalnák el a stúdiót -, így a jelenlegi felállás üzenetét csak egy szóval jellemezném: egyértelmû. Pedig csupán egyik rossz döntés vezetett a másikhoz. Maga a gang képileg nem jelenik meg; nekem mondjuk nem hiányzik, hogy a konkáv asztal helyett valami stilizált gang szolgáltassa a helyszínt.

Ha rajtam múlna, hogy melyiknek legyen folytatása, nem tudnék választani. Mélykuti Ilonának lehet igaza: három adás egyetlen mûsornak sem elég arra, hogy kiforrjon. A producerek legfeljebb sejthetik, hogy a szerkesztõség mi alapján dönt majd. Jobb lenne talán, ha adódna lehetõség a további versenyzésre; esetleg kijelölni egy öttagú zsûrit, amely nyilvánosan értékeli a produkciókat, és aztán a közönség félévenként kiszavaz egyet. A pályamûjelleg mindegyik mûsoron átüt, ami egyáltalán nem tesz rosszat nekik, sõt, talán ez a legjobb az egészben. De a jelek szerint nincs lehetõség a verseny meghosszabbítására. Szerintem a Rakott fog nyerni.

Eörsi Sarolta

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.