Lázadó mozi: Vásott kölkök vászna

  • Csejk Miklós
  • 2004. május 13.

Képzőművészet

Gus Van Sant Elefántja nemcsak izgalmas formanyelve, de a tartalma miatt is figyelemre méltó. Persze nem a kamaszok világáról szól, hanem terroristák által tematizált globális közgondolkodásunkról. De nincs ezzel egyedül. Ha nagy vonalakban felidézzük a lázadó mozi történetét, látni fogjuk, a vásott kölkök vásznán mindig is a felnõttek társadalmának éppen aktuális közállapotai jelennek meg. Mindez 1933-ban kezdõdött.

Gus Van Sant Elefántja nemcsak izgalmas formanyelve, de a tartalma miatt is figyelemre méltó. Persze nem a kamaszok világáról szól, hanem terroristák által tematizált globális közgondolkodásunkról. De nincs ezzel egyedül. Ha nagy vonalakban felidézzük a lázadó mozi történetét, látni fogjuk, a vásott kölkök vásznán mindig is a felnőttek társadalmának éppen aktuális közállapotai jelennek meg. Mindez 1933-ban kezdődött.

n "Könyveinket tűzbe vetjük, a tanítót meg ráültetjük" - skandálják a gyerekek a Magatartásból elégtelen című, 1933-as Jean Vigo-filmben. Mi pedig kénytelenek vagyunk igazat adni a lázadók haragjának, hiszen a gyerekek érzelmeivel, lelkiéletével, érzékenységével mit sem törődő poroszos drill elleni kirohanás jogos. Így van ez a mai napig. Nem is a kirohanások jogossága elmélkedésünk tárgya, hanem a lázadás mikéntje. Itt bizony már rendesen kísért a náci őrület anarchikus "rendje". Jean Vigo, akit egyébként a filmművészet Rimbaud-jaként tartanak számon, a film formanyelvének tekintetében közel harminc évvel előzte meg korát. Figyelemre méltó, hogy kamerája szinte örömtáncot jár a gyerekek anarchikus győzelme körül, mégis árnyalja a képet az egyetlen emberszabású tanár, aki remek Chaplin-imitációt ad elő. A 30-as években tehát az ember lesz a fő ellenség.

A franciák után az olasz neorealisták szedik elő a gyerekek problémáját és állapítják meg: a háború a legmaradandóbb sérüléseket a gyerekek lelkében okozta. Vittorio de Sica 1946-ban neki is áll, hogy leforgassa a Fiúk a rács mögött című opust, melyben árva kölkök lopásból tartják fenn magukat. De említhetjük Roberto Rossellini Németország nulla évét is, melyben a saját apja gyilkosává vált Edmund gyerekkorától megfosztva, náci ideológiától megnyomorítva öngyilkos lesz. Vagyis a negyvenes években a fő mumussá a morál, az erkölcs válik.

Emlékszel? "Láttam nemzedékem legjobb elméit az őrület romjaiban." Az ötvenes években a fogyasztói társadalom elembertelenedése ellen lázadtak a kamaszok. Akartak együtt bulizni egy nagyot, és úgy gondolták, hogy a bőség asztalánál mindenki egyaránt foglalhat helyet. Rosszul gondolták. "Új fényes csillag tűnik fel a horizonton", a résnyire nyílt ajtón James Dean lép be a Haragban a világgal című, 1955-ös Nicholas Ray-filmben. "Halhatatlanná válni, azután meghalni" - hallhatjuk Jean-Pierre Melville programját Jean-Luc Godard Kifulladásig című filmjében, melyben egy addig ismeretlen francia színész, Jean-Paul Belmondo emelgeti a lányok szoknyáját a Champs-Élysées-n, beszél őszintén a barátnőjével ("le akarok feküdni veled"), és lő le egy rendőrt, mert akadályozni próbálja a száguldozásban. A hatvanas évekre a francia új hullámnak köszönhetően a lázadó mozi újra átalakul, a hazug polgári értékek és tabuk ellen emeli fel a szavát. Jó példa erre Francois Truffaut Négyszáz csapása is, melyben visszataláltunk az iskolai megaláztatások témájához, a nevelésre alkalmatlan, frusztrált és erőszakos tanárok és polgári szülők világához.

Aztán a 60-as évek vége felé az angol free cinema záróakkordjaként Lindsay Anderson elkészíti a HaÉ című mozit, mely egy tipikus angol koleszban játszódik: a diákok talán gondolatban, talán valójában gyilkolják halomra idegesítő nevelőtanáraikat.

"Ha eszükbe juttatod, hogy nem szabadok, gyilkolni fognak, hogy megcáfoljanak." Ez a mondat a Szelíd motorosokban hangzik el afféle kulcsmondatként, ahol hippi barátainkat előítéletes és frusztrált amerikai polgárok gyilkolásszák. Stuart Hagmann Eper és vére szintén a diákok lázadásának leveréséről szól.

Hogy Alex az átnevelőprogram után miért szabadul ki a börtönből, arra hamar választ kapunk Stanley Kubrick Mechanikus narancs című filmjéből, mely már a konszolidációs 70-es évek mozija: "kell a hely a politikai foglyoknak." Jellemző, hogy a film közel harminc évig dobozban volt - mifelénk legalább. A 70-es években a fiatalok az erőszakszervezetek ellen lázadtak leginkább. Kubrick balettszerűvé rendezett és fényképezett tömegverekedése mellett persze a 70-es évek végének kultuszfilmje, a Hair is ebben a témakörben mondott maradandót Milos Forman révén.

"A széplelkek és a művészek kiállnak érted, (É) de hát nem könnyű a szíveddel széttörni egy nyomorult, őrült falat." Alan Parker mozija (Pink Floyd: A fal) már a rendszert kritizálja. A 80-as években emberről nincsen szó, futószalagon mennek a jól táplált napközisek be a darálóba, hogy aztán egyenlő nagyságú fasírtot lehessen gyúrni belőlük. Hasonlóan a rendszert kritizálja, csak kissé máshova teszi a hangsúlyokat Gothár Péter Megáll az idő című sulibulija, s ez a rendszer rúgja ki a humanista nevelés mintatanárát, akit a gyerekek tiszteletük jeléül "Kapitány, kapitányom"-nak hívnak Peter Weir Holt költők társasága című kollégiumi szeánszában.

Aztán a 90-es években jön Oliver Stone, és a Született gyilkosokkal traktálja közönségét. Itt már a lázadó kamaszok le is lövik a televíziós sorozatokba és kvízjátékokba belebutult szüleiket, a tempó is gyorsul, a hősök pedig médiasztárokká lesznek, mikor egy pillanatra nem figyelnek oda. Pedig a 90-es évek lázadása a média tömeges agysejtpusztítása elleni orvosság volt.

Gus Van Sant Elefántja viszont már az új évezred lázadó mozija, melynek középpontjában a mindenféle másságtól való félelem és a kommunikációképtelenség áll. Ne csapjanak be minket a rendező ügyesen kifundált, látszólagos objektivitást sugalló formanyelvi megoldásai. Gus Van Sant kegyetlenül mond ítéletet a diákokkal egyáltalán nem foglalkozó tanárok felett. Az Elefánt újat is hoz a témában: a jelen nem lévő tanár figuráját.

A lázadó mozi tehát él. Erőszakosabb nem lett, mindig is erőszakos világot ábrázolt. Változik a lázadás módja és a kor, amiről beszélnek ezek a filmek. Állandó viszont a vér, mely folyamatosan bemocskolja a vásott kölkök vásznát.

Csejk Miklós

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.