Interjú

„Akikkel még lehet”

Szász Anna Lujza szociológus

  • Bárdos Deák Ágnes
  • 2025. szeptember 3.

Képzőművészet

Az „A férfi helyét senki nem firtatja a forradalomban” című kiállításban közel kétszáz női alkotó műve látható, a 19. századi munkáktól a kortársakig. Az anyag központi műtárgya egy közösségi hímzéssel létrehozott biedermeier szőnyeg, amely a kortárs művek beemelésével új kontextusba került. A kiállítás kurátorával a hagyománytól indultunk, hogy eljussunk a múlt és jelen összecsengéséig.

Magyar Narancs: Mi volt az alapkoncep­ciód?

Szász Anna Lujza: A virágos szőnyeg, amely a Magyar Tudományos Akadémia Művészeti Gyűjtemény része, jelentős kultúrpolitikai és tudománytörténeti értékkel bír, a történetét mégis nagyon kevesen ismerik. A kiállítás arra tesz kísérletet, hogy ezt a történetet elmesélje, megértse, megértesse, relevánssá tegye. A női részvételen alapuló közösségi kézimunka és mindennek a politikuma volt a két hívógondolat. És ezek a kortárs műveket is beemelhetővé tették.

MN: A kiállításon a női aspektuson túl a közösségi szemlélet ugyanolyan hangsúlyt kapott.

SZAL: A közösség teret, időt és kereteket biztosít ahhoz, hogy a veszteségek feldolgozása elkezdődjön, mind egyéni, mind kollektív szinten. Segít, hogy a szolidaritás és a másik iránti felelősségvállalás fontosságának érzése kialakuljon. A közösség adja meg a lehetőséget arra, hogy kapcsolódjunk másokhoz, és csak a közösség által tud megvalósulni a képviselet, illetve csak közösen tudjuk működésbe hozni a politikai képzeletet. Csak együtt érhetjük el, hogy elbeszélhetővé váljanak a hiányok, megoldhatóvá a konfliktusok, illetve együtt érhetjük el, hogy a törésvonalak mentén körvonalazódjanak alternatívák, megoldások, egyáltalán, hogy vágyak és célok fogalmazódjanak meg. Közösség kell ahhoz is, hogy az egyén saját magával kapcsolatban képes legyen alapállításokat tenni.

MN: A címválasztás is erről szól?

SZAL: A mondat Kathleen Clea­vertől származik, egy 1970-es The Washington Post-interjúban hangzott el. Cleaver középosztálybeli, fekete értelmiségi családból érkezett, és a Fekete Párduc Párt kommunikációs és sajtóreferenseként dolgozott. A mondata rávilágít arra, hogy milyen történetekből építjük fel a valóságunkat, hogyan értelmezzük, értjük meg a körülöttünk levő világot. Ugyanakkor leleplező is: előhív olyan lehetőségeket, amelyek nemcsak a hőst láttatják, hanem mellette, mögötte a közösséget is. A textil ennek a típusú elbeszélésnek a lehetőségét sűríti magába.

MN: A közösségi hímzés is ezen a szálon kapcsolódik Cleaver üzenetével, azaz a női emancipációs törekvések fókuszba helyezésével?

SZAL: Szociológus vagyok, és mielőtt a Budapest Galériába érkeztem, az MTA Művészeti Gyűjtemény munkatársa voltam. Ott ismertem meg ennek a szőnyegnek a történetét Bicskei Éva művészettörténésznek, a gyűjtemény akkori vezetőjének a kutatásán keresztül. Amikor eljöttem az Akadémiától, a történet jött velem, és nagyon megtetszett az itteni csapatnak, Erőss Nikolettnek, Hermann Júliának, Kollár Dalma Eszternek és Szabics Ágnesnek is. Bicskei Évával kezdtem el dolgozni a kiállításon.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

„A hosszútávfutó magányával”

Legújabb, szeptember végén esedékes bemutatója, az Etűdök elképzelt érzésekre című előadás kapcsán beszélgettünk a próbafolyamatok nehézségeiről, a kívülállásról, a megállni tudás fontosságáról és egy „hüllőről”, aki szeret mozdulatlanul feltöltődni a napon.

Szerbia kontra Szerbia

  • Végel László

Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő.

Hídverők

Rendes híd kell a Tiszára az 1946 óta üzemelő ponton helyett – erről tárgyalt a 13 ezres Csongrád képviselő-testülete egy kormánypárti képviselő javaslata alapján. Mindenki támogatta az ötletet, de ironizáltak is rajta: nem hiszik, hogy a Versenyképes Járások Program hazájában lehet ebből valami.