Amerika hangja (ír filmhét a Művész moziban)

  • - orosz -
  • 2000. március 9.

Képzőművészet

A mai ír filmben már első látásra tetten érhető az utóbbi évek célirányos állami támogatásának hatása. Egész filmhetet sikerült megtölteni díjnyertes, világpiacbarát filmekkel, melyek estéről estére telt házas közönséget vonzottak a Művész mozi nagytermébe. A mezőnyhöz tartoztak persze a már befutott ír rendezők külföldi pénzből, sztárokkal készült művei, de Alan Parker vagy Angelica Huston ír földön forgatott munkái is. Mellesleg a még problémásabban kategorizálható angol filmet leszámítva nyilvánvaló, hogy egy európai országba sem fektetnek ennyit az amerikaiak. Ami egyrészt érthető, hiszen az írek az utóbbi évtizedben így vagy úgy évről évre jelen voltak a szórakoztató és egyben tartalmas filmek piacán, ám a most bemutatott filmek tanulsága szerint néha túlságosan is világos, milyen ízlésnek kellene cserébe megfelelniük.

A mai ír filmben már első látásra tetten érhető az utóbbi évek célirányos állami támogatásának hatása. Egész filmhetet sikerült megtölteni díjnyertes, világpiacbarát filmekkel, melyek estéről estére telt házas közönséget vonzottak a Művész mozi nagytermébe. A mezőnyhöz tartoztak persze a már befutott ír rendezők külföldi pénzből, sztárokkal készült művei, de Alan Parker vagy Angelica Huston ír földön forgatott munkái is. Mellesleg a még problémásabban kategorizálható angol filmet leszámítva nyilvánvaló, hogy egy európai országba sem fektetnek ennyit az amerikaiak. Ami egyrészt érthető, hiszen az írek az utóbbi évtizedben így vagy úgy évről évre jelen voltak a szórakoztató és egyben tartalmas filmek piacán, ám a most bemutatott filmek tanulsága szerint néha túlságosan is világos, milyen ízlésnek kellene cserébe megfelelniük.

Az Angyal a lépcsőn-ben (Alan Parker) alapvetően kétfajta jelenet van, és voltaképpen csukott szemmel, már a fantáziátlan zenei aláfestés alapján be lehet lőni, melyiket vetítik. A század közepén élő család története hamisítatlan giccs a szegénységről. Az egyébként jó szándékú apuka dolgozni nem szeret, minden pénzt eliszik, és ilyenkor mindenki nyomorúságos képet vág, esetleg meghal egy gyerek, az ilyen jelenetek között azonban vidám az élet, mint a zene, a gyerekek pedig készek megnevettetni bárkit. Az Agnes Browne-nak sem sikerül tisztességes tragikomédiává összeállnia, de talán kevésbé erőlködik. Szándékosan együgyű szereplői azért szegények is, de segítenek egymásnak, és közben a férfiakról meg az organizmusokról elmélkednek. Angelica Huston elég ügyetlenül, mégis szeretnivalóan egyensúlyoz a kamera két vége között, és ha kiöltözik, pont úgy néz ki, mint Morticia az Addams Familyből. Végül mikor egyenesen Tom Jones lesz a család megmentője, az egész már túl rossz ahhoz, hogy ne legyen jó.

A Bűncézár című elegáns gengsztereposz (John Boorman) még Cannes-ban nyert rendezői díjat, és az orvul lelőtt dublini bandavezér, Martin Cahill életét és munkásságát taglalja kicsit bő lére eresztve. Emberünk ugyan egyszer a tenyerénél fogva a biliárdasztalhoz szögezett valakit, de ettől eltekintve a film szerint szeretnivaló, kedélyes ember volt, boldog házasságban élt feleségével és annak húgával, imádta a malacmintás pólókat meg felültetni mindenféle közegeket. A karakteres főszereplő, Brendan Gleeson játssza a Lerohadás című, az európai pénztáraknál eddig igen sikeres krimiparódia furcsa párosának egyik felét is. A két piti bűnöző a legjobb idevágó független filmes hagyományok szerint véletlenül kerül össze, majd összetűzésbe a helyi keresztapával, sokat pofáznak, de mindezt stílusos képekben teszik.

Neil Jordan legutóbbi két filmje nyitotta a programot, a videón már itthon is forgalmazott A kis véreskezű és a hamarosan bemutatandó Egy kapcsolat vége. Az erősen túlbonyolított második világháborús szerelmi háromszögben Ralph Fiennes és Julianne Moore csalja Stephen Reát, aki ezt meglehetősen sztoikusan viseli, és csak a végén derül ki, miért is.

Az ír filmtől, ha létezik ilyen, ezzel kicsit már messze jutottunk, és feltehetően az OFF által prezentált corki díjnyertes független filmek hivatottak visszavezetni hozzá, viszont minden elfogultság nélkül mondható, hogy az idei OFF-termés magasan verte ezt a mezőnyt. A kör bezárult: a hiányzó tehetséget alighanem a nagyok segédrendezői székeiben kell keresnünk.

- orosz -

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.