Kiállítás

Áttetsző véletlen

Csodálatos rendszer – Tolvaly Ernő kiállítása

  • Hajdu István
  • 2014. november 2.

Képzőművészet

Verset nem gondolatokkal, hanem szavakkal írunk. A gondolatok a szavakból szü̈letnek – írta valahol Mallarmé.

A festmény nem a látványból, hanem a felületből és a hordozóból rakódik össze, fűzhetjük tovább, most épp Tolvaly Ernő nagy, az életmű keresztmetszetét feltáró posztumusz kiállítása láttán. A látvány, a festői jelenés megvillanásának eszközei, azok mibenléte érdekelte leginkább Tolvalyt, és a tárlat rendezője, Üveges Krisztina – joggal – részben ennek rendelte alá a művek bemutatásának dramaturgiáját. Másrészt – mint valami kameót, kiállítást a kiállításban – beillesztett egy, a személyességre-személyiségre fókuszáló műegyüttest, amely a legkorábbi és legkésőbbi festményeket állítja párhuzamba latens életrajz, fejlődéstörténet, szofisztikált én-regény gyanánt.

Van saját véletlen, és van külső véletlen – írta valahol Tolvaly Ernő, s ennek a kettősségnek – nem tudom, véletlenül-e? – tökéletes képét adja a kiállítás. A függönyökkel elzárt térbe tett művek mintha a saját, a sors-véletlen-sors hármasságában roppant elszántsággal küzdő fiatal és/majd megöregedett festő szándékait és akaratát illusztrálnák, hol átvitt, hol szoros értelemben. A 19. századiasra (kirakat)rendezett és a nagyjából 35 éves pálya meghatározó idoljainak művei keltette reflexiók, majd a tükröződések tükröződései, végül a korszellem, az ezredfordulón lecsengő transzavantgárd búcsúztatásának gesztusai nyilatkoznak meg. Tolvaly saját véletlenében, melyben e képek szerint összeért az új múlt a régi múlttal, kezdetben Csontváry, majd Van Gogh, Gauguin, de mindenekfelett Cézanne festészete terül-
borul a korai, meghatóan szép, bánattal vert önarcképekre, szomorú tájakra, kopár csend­életekre, hogy aztán Cézanne segítségével feltáruljon Tolvaly számára a festék és a festés mozdulatainak, vagyis a mesterség megértésének öröme, mely – tudjuk – a hetvenes-nyolcvanas évek fordulóján számára inkább ürömmel lett teli, s évekre felhagyott a festészettel.

Ebből a furcsa, zárványra dizájnolt térből, a számomra inkább pastiche-nak, mint transzformációnak vagy kisajátításnak tűnő kései Picasso-, Immendorf- vagy Guttuso-reminiszcenciák mellett egy különös sorozat vezet ki és át a nyolcvanas évek második felében kezdett szériákhoz, a Parapet-képekhez és a nagy, többnyire cím nélküli montázsvásznakhoz. Az 1974–75-ben, még főiskolásként festett képek egy némiképp Gerzson Páléira emlékeztető, kvázi-szerkezetbe zárt foltfestészetet képviselnek, de ami a fontosabb: a festék és az „idegen” anyagok haszálata, a keret, a festetlen felület, a véletlennel gazdagított szerkesztés mind megelőlegezik Tolvaly festészetbe való „visszahelyezkedésének” és kiteljesedésének eszköztárát.

A nyolcvanas évek közepétől készült nagyméretű, gyakran több táblából összerótt, többszörösen átfestett, homokkal, márványporral „motivált” felületeken a megformált (a művészetre utaló vagy azt szimbolizáló jel) és a formátlan (vagy formálatlannak tételezett sík, máskor tér) kapcsolata a látott és a tudott sajátos fölcserélhetőségére, a döntés érveinek homályosságára, a választás zavarára, az akart és akaratlan dialektikájára utal. E kvázi-absztrakt festményeken a motívum (maga a felület, melybe az anyag, a „szép” por vagy zúzalék jelentést csempész) egy laza struktúra elemeként marad meg, de a legkevésbé sem hagy helyet a didaxisnak vagy az irodalmias értelmezésnek.

A többször átfestett felületek, az újabb és újabb rétegek egyszersmind olyan tereket nyitnak meg, amelyek nem a végtelenbe nyílnak, nem a tágasságot sejtetik, mint a nem sokkal későbbi Monet-parafrázisok vagy a Lomb-
képek „atmoszférája”, hanem a felület, a faktúra kikövetkeztethetetlen értelmű, mégis realisztikus zártságára utalnak. Az egymásra rakott, egymás mellé húzott festékrétegek kvázi-expresszivitása ugyanakkor visszautal olykor klasszikus gesztusfestmények indulatos mozdulataira is, például az 1988-as Oszlop Jackson Pollock-idézetével. De nem a festés eufóriáját sugallják: a fotószerű feketék és szürkék, a depresszív, tört zöldek, sárgák, rózsaszínek szinte kontúros kimetszettségükkel fegyelmezettséggé merevítik „a festés örömét”. Más szempontból: a hetvenes évek kísérletei, melyek az áttetszőség, átlátszóság, takarás, átfestés lehetőségeivel foglalkoztak, ekkorra, a nyolc­ vanas évek közepére-végére ismét időszerűvé váltak számára. Festészetté változott vissza a koncept, hogy egy fontos kiágazást is említsünk: az 1978-as Karba tett kezek című tárgyegyüttes szelleme materializálódott.

Eljárása ekkor már kevésbé szenvedélye­ s és kevésbé didaktikus, mint korábban, a skolasztika iránti igénye és fogékonysága felerősödött. Az érzékien festett felületek az üres, alapozatlan síkokhoz illeszkednek, amelyek egy másfajta (üres?) struktúrát „viselnek”. Az alapozatlanul hagyott vékony vásznon ugyanis áttűnik a festményt tartó vakkeret merevítőléce, dimenzióváltásra kényszerítve a festményt és nézőjét; kézzelfoghatóvá téve a síkszerűség illúzióját is, vagyis megmutatva az utolsó állomást a teljes síkszerűségig való eljutás útján, melyen persze már nem lehet áthaladni. Vagyis e festményeken nincs igazi sík, nincs igazi felület, csak eszközök és szándékok vannak. A kép végeredményben itt már olyan tárgy, amely nemcsak addig festmény, ameddig pigment takarja, hanem a festék hiányával együtt az, s kiterjedése szinte véletlenszerű. Van azonban mélysége, illuzionisztikus dimenziója. Tolvaly Ernő műveiben rendkívül fontos a transzparencia, mely egyszerre fizikai és spirituális jelenség, s a materiális és immateriális kettősségének jelképe. A művek ugyanúgy szólnak a hordozó és a felület univerzalitásáról, a jelenség és lényeg egymásba csúszásáról, a tények tényvalóságáról vagy épp ellenkezőleg, az illúzió homályáról. Meg az áttetszőségről, a homály születéséről, a felfedezhetetlen mögöttesről.

Ludwig Múzeum, nyitva november 30-áig

Figyelmébe ajánljuk

Népi hentelés

Idővel majd kiderül, hogy valóban létezett-e olyan piaci rés a magyar podcastszcénában, amelyet A bűnös gyülekezet tudott betölteni, vagy ez is olyasmi, ami csak elsőre tűnt jó ötletnek.

A hiány

László Károly, a háborút követően Svájcban letelepedett műgyűjtő, amikor arról kérdezték, miért nem látogat vissza Auschwitzba, azt válaszolta, hogy azért, mert nem szereti a nosztalgiautakat.

Fagin elsápad

Pong Dzsun Ho társadalmi szatírái, Guillermo del Toro árvái, vagy épp Taika Waititi szeretnivalón furcsa szerzetei – mindegy, merre járunk, a kortárs filmben lépten-nyomon Charles Dickens hatásába ütközünk.

Vörös posztó

Ismertem valakit, aki egy stroke-ból kigyógyulva különös mellékhatással élt tovább: azt mondta, amit gondolt. Jót, rosszat, mindenkinek bele a szemébe, rosszindulat, számítás és óvatoskodás nélkül. Nehéz volt vele találkozni, mindig ott volt a veszély, hogy mint egy kegyetlen tükörben, hirtelen meglátjuk valódi önmagunkat. De jó is volt vele találkozni, mert ha megdicsért valakit, az illető biztos lehetett benne, hogy úgy is gondolja.

Szeplőtelen fogantatás mai köntösben

Bullshit munkahelyen vesztegelsz, ahol ráadásul csip-csup kiszolgáló feladatokkal is téged ugráltatnak, csak azért, mert nő vagy? Kézenfekvő menekülési útvonalnak tűnik, hogy elmész „babázni”. Persze ha nincs férjed vagy barátod, a dolog kicsit bonyolultabb – de korántsem lehetetlen.

Realista karikatúrák

Tizenkilenc kortárs szerző írta meg, mit jelentett az elmúlt egy-két évtizedben Magyarországon felnőni. Változatos a névsor: van pályakezdő és többkötetes író, eddig elsősorban költőként vagy gyerek- és ifjúsági könyvek szerzőjeként ismert alkotó is.

Jövő idő

A politikai pártokat nem szokás szeretni Magyarországon, mi tagadás, a pártok adtak s adnak is okot erre jócskán.