Kiállítás

Áttetsző véletlen

Csodálatos rendszer – Tolvaly Ernő kiállítása

  • Hajdu István
  • 2014. november 2.

Képzőművészet

Verset nem gondolatokkal, hanem szavakkal írunk. A gondolatok a szavakból szü̈letnek – írta valahol Mallarmé.

A festmény nem a látványból, hanem a felületből és a hordozóból rakódik össze, fűzhetjük tovább, most épp Tolvaly Ernő nagy, az életmű keresztmetszetét feltáró posztumusz kiállítása láttán. A látvány, a festői jelenés megvillanásának eszközei, azok mibenléte érdekelte leginkább Tolvalyt, és a tárlat rendezője, Üveges Krisztina – joggal – részben ennek rendelte alá a művek bemutatásának dramaturgiáját. Másrészt – mint valami kameót, kiállítást a kiállításban – beillesztett egy, a személyességre-személyiségre fókuszáló műegyüttest, amely a legkorábbi és legkésőbbi festményeket állítja párhuzamba latens életrajz, fejlődéstörténet, szofisztikált én-regény gyanánt.

Van saját véletlen, és van külső véletlen – írta valahol Tolvaly Ernő, s ennek a kettősségnek – nem tudom, véletlenül-e? – tökéletes képét adja a kiállítás. A függönyökkel elzárt térbe tett művek mintha a saját, a sors-véletlen-sors hármasságában roppant elszántsággal küzdő fiatal és/majd megöregedett festő szándékait és akaratát illusztrálnák, hol átvitt, hol szoros értelemben. A 19. századiasra (kirakat)rendezett és a nagyjából 35 éves pálya meghatározó idoljainak művei keltette reflexiók, majd a tükröződések tükröződései, végül a korszellem, az ezredfordulón lecsengő transzavantgárd búcsúztatásának gesztusai nyilatkoznak meg. Tolvaly saját véletlenében, melyben e képek szerint összeért az új múlt a régi múlttal, kezdetben Csontváry, majd Van Gogh, Gauguin, de mindenekfelett Cézanne festészete terül-
borul a korai, meghatóan szép, bánattal vert önarcképekre, szomorú tájakra, kopár csend­életekre, hogy aztán Cézanne segítségével feltáruljon Tolvaly számára a festék és a festés mozdulatainak, vagyis a mesterség megértésének öröme, mely – tudjuk – a hetvenes-nyolcvanas évek fordulóján számára inkább ürömmel lett teli, s évekre felhagyott a festészettel.

Ebből a furcsa, zárványra dizájnolt térből, a számomra inkább pastiche-nak, mint transzformációnak vagy kisajátításnak tűnő kései Picasso-, Immendorf- vagy Guttuso-reminiszcenciák mellett egy különös sorozat vezet ki és át a nyolcvanas évek második felében kezdett szériákhoz, a Parapet-képekhez és a nagy, többnyire cím nélküli montázsvásznakhoz. Az 1974–75-ben, még főiskolásként festett képek egy némiképp Gerzson Páléira emlékeztető, kvázi-szerkezetbe zárt foltfestészetet képviselnek, de ami a fontosabb: a festék és az „idegen” anyagok haszálata, a keret, a festetlen felület, a véletlennel gazdagított szerkesztés mind megelőlegezik Tolvaly festészetbe való „visszahelyezkedésének” és kiteljesedésének eszköztárát.

A nyolcvanas évek közepétől készült nagyméretű, gyakran több táblából összerótt, többszörösen átfestett, homokkal, márványporral „motivált” felületeken a megformált (a művészetre utaló vagy azt szimbolizáló jel) és a formátlan (vagy formálatlannak tételezett sík, máskor tér) kapcsolata a látott és a tudott sajátos fölcserélhetőségére, a döntés érveinek homályosságára, a választás zavarára, az akart és akaratlan dialektikájára utal. E kvázi-absztrakt festményeken a motívum (maga a felület, melybe az anyag, a „szép” por vagy zúzalék jelentést csempész) egy laza struktúra elemeként marad meg, de a legkevésbé sem hagy helyet a didaxisnak vagy az irodalmias értelmezésnek.

A többször átfestett felületek, az újabb és újabb rétegek egyszersmind olyan tereket nyitnak meg, amelyek nem a végtelenbe nyílnak, nem a tágasságot sejtetik, mint a nem sokkal későbbi Monet-parafrázisok vagy a Lomb-
képek „atmoszférája”, hanem a felület, a faktúra kikövetkeztethetetlen értelmű, mégis realisztikus zártságára utalnak. Az egymásra rakott, egymás mellé húzott festékrétegek kvázi-expresszivitása ugyanakkor visszautal olykor klasszikus gesztusfestmények indulatos mozdulataira is, például az 1988-as Oszlop Jackson Pollock-idézetével. De nem a festés eufóriáját sugallják: a fotószerű feketék és szürkék, a depresszív, tört zöldek, sárgák, rózsaszínek szinte kontúros kimetszettségükkel fegyelmezettséggé merevítik „a festés örömét”. Más szempontból: a hetvenes évek kísérletei, melyek az áttetszőség, átlátszóság, takarás, átfestés lehetőségeivel foglalkoztak, ekkorra, a nyolc­ vanas évek közepére-végére ismét időszerűvé váltak számára. Festészetté változott vissza a koncept, hogy egy fontos kiágazást is említsünk: az 1978-as Karba tett kezek című tárgyegyüttes szelleme materializálódott.

Eljárása ekkor már kevésbé szenvedélye­ s és kevésbé didaktikus, mint korábban, a skolasztika iránti igénye és fogékonysága felerősödött. Az érzékien festett felületek az üres, alapozatlan síkokhoz illeszkednek, amelyek egy másfajta (üres?) struktúrát „viselnek”. Az alapozatlanul hagyott vékony vásznon ugyanis áttűnik a festményt tartó vakkeret merevítőléce, dimenzióváltásra kényszerítve a festményt és nézőjét; kézzelfoghatóvá téve a síkszerűség illúzióját is, vagyis megmutatva az utolsó állomást a teljes síkszerűségig való eljutás útján, melyen persze már nem lehet áthaladni. Vagyis e festményeken nincs igazi sík, nincs igazi felület, csak eszközök és szándékok vannak. A kép végeredményben itt már olyan tárgy, amely nemcsak addig festmény, ameddig pigment takarja, hanem a festék hiányával együtt az, s kiterjedése szinte véletlenszerű. Van azonban mélysége, illuzionisztikus dimenziója. Tolvaly Ernő műveiben rendkívül fontos a transzparencia, mely egyszerre fizikai és spirituális jelenség, s a materiális és immateriális kettősségének jelképe. A művek ugyanúgy szólnak a hordozó és a felület univerzalitásáról, a jelenség és lényeg egymásba csúszásáról, a tények tényvalóságáról vagy épp ellenkezőleg, az illúzió homályáról. Meg az áttetszőségről, a homály születéséről, a felfedezhetetlen mögöttesről.

Ludwig Múzeum, nyitva november 30-áig

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.