Kiállítás

ŽILVINAS KEMPINAS: ÖTÖDIK FAL

  • - dck -
  • 2014. november 3.

Képzőművészet

A negyvenöt éves, Litvániában született és New Yorkban élő képzőművész 2007 óta számít igazi sztárnak ­ – ekkor nyerte el a rangos Calder-díjat. A szakma és a műkereskedelem elismerésén túl (munkáit ma négy nemzetközi galéria képviseli), a 2009-es velencei biennálén, a litván pavilonban bemutatott monumentális installációja után ráadásul a közönség egyik kedvencévé vált. Művei ugyanis egyszerre reflektáltak és látványosak – s ebben nem kivétel a Műcsarnok előterében, illetve M0-nak nevezett projekttermében látható két munka sem.

Kempinas egyéni kézjegyét a VHS kazettákból kiemelt mágnesszalagok kreatív alkalmazása jellemzi. A kezdetben használt mikrofilmeket és 35 mm-es filmtekercseket (és ezzel a kép a képben problémáját) azért hagyta el, mert jobban érdekelte a térbe írt rajz, azaz a vonal kérdése ­ – ehhez pedig jobban illeszkedik egy flexibilis, vékony és fényesen sötét anyag.

A művész 2004 óta készít kinetikus szobrokat; leghíresebb műve a 2008-as Double 0, amely két venti­látor által lebegtetett, izgő-mozgó mágnesszalagkörből és az általa vetett árnyékrajzból áll. Hasonlóan híres és sokat fotózott munkája a most a bejáratnál, a padlón elhelyezett Forrás. A kissé már az op art tartományába átbillenő, kör alakú mű valójában egy vékony, mágnesszalagokból álló felület, amelyet egy fekete ventilátor tart folyamatosan hullámzó mozgásban: akár egy olajjal szennyezett víz tükrét a szél vagy a felbugyogó forrásvíz.

Az M0-ban kiállított helyspecifikus (igaz, már harmadik alkalommal elkészített) installáció illeszkedik a térbe feszített s így a tér szerkezetét is felülíró munkái sorába. Az elanyagtalanított, áttetsző, átlósan s egyben ívesen futó Ötödik fal a kiállítóteret kettészelő, padlótól a mennyezetig érő mágnesszalagsorból áll össze. Ez az izgalmas minimalizmus kicsit túl szépnek tűnik – bár kétségkívül igaz.

Műcsarnok, nyitva november 2-ig

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.