Kiállítás

Az elsők

  • - jerovetz -
  • 2012. február 17.

Képzőművészet

Szerethető és szemérmes ebben a formában a bemutatkozás: az iskolai feladatok szerinti tömött felhőkbe rendezett printek elmossák a BKF fotószakjának hallgatói közti színvonalbeli különbségeket, védett fészket teremtenek a munkáknak. Ám a "technikai képek sokasága" azt is ellehetetleníti, hogy érdemben közeledjünk a művekhez, vagy alaposabban megismerjünk bárkit.
Tulajdonképpen ki is fogják a recenzens vitorlájából a szelet - ami igazán látható, az a friss tanszék "ars poeticája", ehhez lehet viszonyulni.

Már aki tud, hiszen a kiállítás kommentárja nem szúrja ki az ember szemét, és ha valaki nem követi a fotóművészeti trendeket, annak fogalma sem lehet róla, mit lát. A kiállítás az aktuális irányok kaleidoszkópjával szolgál: a képzőművészeti remake-eket, az identitások és terek összefüggéseinek vizsgálatát, vagy a technikai apparátus elemzését fedezhetjük fel, sűrű villanásokban. Semmi nosztalgikus "stílusgyakorlat", szigorúan a jelen.

A szak egyetlen elhatározással akarja hallgatóit beterelni a konceptuális, vizuáliskultúra-kutatásra reflektív, kritikus fotóművészetbe. De ez az elhatározás jelenleg még - másfél éve főiskolás fotográfusokról van szó - csak szándék, igazi tárgyi (vagy képi) eredménye nem mutatkozik a tárlaton, és ezt a résztvevők és szervezők is nyilvánvalóan érzik; ezért a tematikus, képek és alkotók szuverenitását feloldó rendezés. Mindennek a frissessége és következetessége azonban biztató - a BKF, ha válogathat hallgatói között, bizonyosan fontos szereplője lesz a magyar fotóművészetnek.

Néhány jelenlegi kiállító felbukkant a tavalyi Dunaújvárosi Fotóbiennálén is, azonban még ott is a kísérletező igyekezet volt jellemző. Eredetiséget itt sem láttam sokat, tanáraik keze nyomát inkább, de ez talán nem a hallgatók hibája: ilyen elrendezésben fotós legyen a talpán, aki a puszta személyiségét képes megjeleníteni - márpedig ez azért többeknek sikerült.

Mai Manó, nyitva január 27-ig


Figyelmébe ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.

Mindenki a helyére

Mit gondol Orbán Viktor és a Fidesz a nőkről? Hogyan kezeli őket? És mit gondol ugyanerről a magyar társadalom, és mit a nők maguk? Tényleg a nők pártja a Fidesz? Ezeket a kérdéseket próbálja megválaszolni a kötet többféle aspektuson keresztül. Felemás sikerrel.

„Én valami kevésbé szelídet kerestem”

  • Mink András

„A be nem illeszkedés vonzó távlatát nyújtották nekem” – olvasható Kenedi János szellemi ébredésének történetéről számot adó, Elhülyülésem története című 1977-es írásában, amelyet Kovács András nevezetes körkérdésére (Marx a negyedik évtizedben) írt válaszul.

Megint dubajozás

Alacsony belépési küszöb, mesés hozamok, könnyű meg­gazdagodás, örök élet: ezek közül az első kettőt biztosan ígérik a mesés dubaji ingatlanbefektetési ajánlatok. Pedig az előrejelzések szerint akár egy éven belül kipukkadhat az ingatlanlufi.

A beismerés semmis

Az ügyész kizárását kezdeményezte a védelem, a különböző tit­kos­­szolgálati szervek más-más leiratot készítettek ugyan­arról a hangfelvételről – bonyolódik a helyzet abban a büntetőperben, amelynek tárgya a Nyugat-Európába irányuló illegális kutyaexport.