Kiállítás

Az elsők

  • - jerovetz -
  • 2012. február 17.

Képzőművészet

Szerethető és szemérmes ebben a formában a bemutatkozás: az iskolai feladatok szerinti tömött felhőkbe rendezett printek elmossák a BKF fotószakjának hallgatói közti színvonalbeli különbségeket, védett fészket teremtenek a munkáknak. Ám a "technikai képek sokasága" azt is ellehetetleníti, hogy érdemben közeledjünk a művekhez, vagy alaposabban megismerjünk bárkit.
Tulajdonképpen ki is fogják a recenzens vitorlájából a szelet - ami igazán látható, az a friss tanszék "ars poeticája", ehhez lehet viszonyulni.

Már aki tud, hiszen a kiállítás kommentárja nem szúrja ki az ember szemét, és ha valaki nem követi a fotóművészeti trendeket, annak fogalma sem lehet róla, mit lát. A kiállítás az aktuális irányok kaleidoszkópjával szolgál: a képzőművészeti remake-eket, az identitások és terek összefüggéseinek vizsgálatát, vagy a technikai apparátus elemzését fedezhetjük fel, sűrű villanásokban. Semmi nosztalgikus "stílusgyakorlat", szigorúan a jelen.

A szak egyetlen elhatározással akarja hallgatóit beterelni a konceptuális, vizuáliskultúra-kutatásra reflektív, kritikus fotóművészetbe. De ez az elhatározás jelenleg még - másfél éve főiskolás fotográfusokról van szó - csak szándék, igazi tárgyi (vagy képi) eredménye nem mutatkozik a tárlaton, és ezt a résztvevők és szervezők is nyilvánvalóan érzik; ezért a tematikus, képek és alkotók szuverenitását feloldó rendezés. Mindennek a frissessége és következetessége azonban biztató - a BKF, ha válogathat hallgatói között, bizonyosan fontos szereplője lesz a magyar fotóművészetnek.

Néhány jelenlegi kiállító felbukkant a tavalyi Dunaújvárosi Fotóbiennálén is, azonban még ott is a kísérletező igyekezet volt jellemző. Eredetiséget itt sem láttam sokat, tanáraik keze nyomát inkább, de ez talán nem a hallgatók hibája: ilyen elrendezésben fotós legyen a talpán, aki a puszta személyiségét képes megjeleníteni - márpedig ez azért többeknek sikerült.

Mai Manó, nyitva január 27-ig


Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.