Kiállítás

Az elsők

  • - jerovetz -
  • 2012. február 17.

Képzőművészet

Szerethető és szemérmes ebben a formában a bemutatkozás: az iskolai feladatok szerinti tömött felhőkbe rendezett printek elmossák a BKF fotószakjának hallgatói közti színvonalbeli különbségeket, védett fészket teremtenek a munkáknak. Ám a "technikai képek sokasága" azt is ellehetetleníti, hogy érdemben közeledjünk a művekhez, vagy alaposabban megismerjünk bárkit.
Tulajdonképpen ki is fogják a recenzens vitorlájából a szelet - ami igazán látható, az a friss tanszék "ars poeticája", ehhez lehet viszonyulni.

Már aki tud, hiszen a kiállítás kommentárja nem szúrja ki az ember szemét, és ha valaki nem követi a fotóművészeti trendeket, annak fogalma sem lehet róla, mit lát. A kiállítás az aktuális irányok kaleidoszkópjával szolgál: a képzőművészeti remake-eket, az identitások és terek összefüggéseinek vizsgálatát, vagy a technikai apparátus elemzését fedezhetjük fel, sűrű villanásokban. Semmi nosztalgikus "stílusgyakorlat", szigorúan a jelen.

A szak egyetlen elhatározással akarja hallgatóit beterelni a konceptuális, vizuáliskultúra-kutatásra reflektív, kritikus fotóművészetbe. De ez az elhatározás jelenleg még - másfél éve főiskolás fotográfusokról van szó - csak szándék, igazi tárgyi (vagy képi) eredménye nem mutatkozik a tárlaton, és ezt a résztvevők és szervezők is nyilvánvalóan érzik; ezért a tematikus, képek és alkotók szuverenitását feloldó rendezés. Mindennek a frissessége és következetessége azonban biztató - a BKF, ha válogathat hallgatói között, bizonyosan fontos szereplője lesz a magyar fotóművészetnek.

Néhány jelenlegi kiállító felbukkant a tavalyi Dunaújvárosi Fotóbiennálén is, azonban még ott is a kísérletező igyekezet volt jellemző. Eredetiséget itt sem láttam sokat, tanáraik keze nyomát inkább, de ez talán nem a hallgatók hibája: ilyen elrendezésben fotós legyen a talpán, aki a puszta személyiségét képes megjeleníteni - márpedig ez azért többeknek sikerült.

Mai Manó, nyitva január 27-ig


Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.