Kiállítás

A fogyasztói művészet időtlensége

Natalia LL: Opus Magnum

  • - jerovetz -
  • 2012. február 22.

Képzőművészet

Ritkamód intenzív reakciók az elmúlt évtizedek művészeti történéseire, mindig egyértelmű kapcsolódások, és mindig eredeti megnyilvánulások jellemzik Natalia LL műveit.

Érzékeny válogatás került az Ernst Múzeumba (a kurátor maga a művész - a szerk.), mely úgy állítja elénk a Natalia által vizsgált problémakört, hogy megértéséhez nem kell feltétlenül ismernünk a neoavantgárd művészetet, hanem szimplán belehelyezkedhetünk egy látásmódba. És bár a képek keletkezési dátuma olykor évtizedekkel korábbi, ezt a látásmódot a kiállítás anyagát nézve nem is érezzük a jelentől távolinak, sőt, az egész életmű teljesen időtlennek és örökké aktuálisnak tűnik.

Persze a történetiségből kiszakítva bizonyos művek csak magányos játékok: ilyen helyzetbe kerül a hatvanas-hetvenes évek strukturalizmusa és szemiotikamániája nélkül a nyitómű, melyben a művész saját nevének betűiből kreál újabb szavakat (a hét faktoriálisát), melyeket egymás mellé ír több printen. Még izgalmasabb eset aNATALIA IST SEX (1974), melyben a három szóból álló felirat betűi fotókból állnak össze, melyek a vezérmotívum különféle pillanatait és pozícióit ábrázolják. Egy önálló nyelv születik a képek formáiból, reflektálva a betűk alapformáira és az abban betöltött helyzetre. Szextipográfia, mondhatnánk felületesen, azonban itt a szöveg-kép fúziónak egy technicista - és egyúttal mágikus, az alapjelentéseket többszörösen fölülíró, majd újra kifejező - megoldását találjuk. Szöveg-betű-kép-fotó-szín-betű-szöveg: így haladhat figyelmünk egy ismeretlen dimenzióban. Natalia LL egységet teremt az érzéki, az intuitív és a kombinatív között.

A korai művek másik fontos csapata a Fogyasztói művészet címet viseli, melyeknek társadalomkritikai jellege most talán aktuálisabb, mint amikor készültek (1972-74). Akkor - a pop-art és Warhol lázában - a triviális tartalom, a monoton ritmika kitüntetett pozícióba állítása valamifajta bujkáló transzcendenciát is sejtethetett, az alkotások mintegy önmaguk maszkjai is lehettek. A fotókon és filmeken egyébként egy banánevő nőt látunk sorozatba kombinálva, ahogy a banánt eszegeti, illetve "játszik vele". Ennek folytatása a Poszt-fogyasztói művészet sorozata, melyben a modell szája körül már csak valamiféle nedv látható, utalva a "bevégeztetésre". Ez helyezi az életművön belül az időtlen érzéki és propagandaszériát ironikus-drámai kontextusba.

A warholi világ, a "fogyasztói" dimenzió kiterjesztése, a szexualitás termékként való megjelenítése, az elidegenedés ügyein nem fog az idő.

Hogy a jelen felé haladjunk, a kiállítás nagy egységeiben (egy rövid átvezető után) a következő Wagner és az ő érzelmi-érzéki kettőssége. A testben rejtőző megújulást a művész Odin mindig megfiatalodó alakján demonstrálja. Az eddig nagy becsben tartott banán is pórul jár: az Istenek alkonyának hangjaira egy kard döfi át, majd ritmikusan csuszatolódik benne. A monitor körül egy halom kála - a virág a szépség szimbóluma, hatalmas falloszbibével. Szóval itt fordul a kocka, a nő mindent legyőz.

Ernst Múzeum, nyitva március 18-ig

Figyelmébe ajánljuk

Népi hentelés

Idővel majd kiderül, hogy valóban létezett-e olyan piaci rés a magyar podcastszcénában, amelyet A bűnös gyülekezet tudott betölteni, vagy ez is olyasmi, ami csak elsőre tűnt jó ötletnek.

A hiány

László Károly, a háborút követően Svájcban letelepedett műgyűjtő, amikor arról kérdezték, miért nem látogat vissza Auschwitzba, azt válaszolta, hogy azért, mert nem szereti a nosztalgiautakat.

Fagin elsápad

Pong Dzsun Ho társadalmi szatírái, Guillermo del Toro árvái, vagy épp Taika Waititi szeretnivalón furcsa szerzetei – mindegy, merre járunk, a kortárs filmben lépten-nyomon Charles Dickens hatásába ütközünk.

Vörös posztó

Ismertem valakit, aki egy stroke-ból kigyógyulva különös mellékhatással élt tovább: azt mondta, amit gondolt. Jót, rosszat, mindenkinek bele a szemébe, rosszindulat, számítás és óvatoskodás nélkül. Nehéz volt vele találkozni, mindig ott volt a veszély, hogy mint egy kegyetlen tükörben, hirtelen meglátjuk valódi önmagunkat. De jó is volt vele találkozni, mert ha megdicsért valakit, az illető biztos lehetett benne, hogy úgy is gondolja.

Szeplőtelen fogantatás mai köntösben

Bullshit munkahelyen vesztegelsz, ahol ráadásul csip-csup kiszolgáló feladatokkal is téged ugráltatnak, csak azért, mert nő vagy? Kézenfekvő menekülési útvonalnak tűnik, hogy elmész „babázni”. Persze ha nincs férjed vagy barátod, a dolog kicsit bonyolultabb – de korántsem lehetetlen.

Realista karikatúrák

Tizenkilenc kortárs szerző írta meg, mit jelentett az elmúlt egy-két évtizedben Magyarországon felnőni. Változatos a névsor: van pályakezdő és többkötetes író, eddig elsősorban költőként vagy gyerek- és ifjúsági könyvek szerzőjeként ismert alkotó is.

Jövő idő

A politikai pártokat nem szokás szeretni Magyarországon, mi tagadás, a pártok adtak s adnak is okot erre jócskán.