Kiállítás

Budapest jam

  • - dck -
  • 2013. október 26.

Képzőművészet

A kiállítás címéhez adaptált zenei kifejezés nem egy csoportformációt jelöl, hanem egy módszert. A hasonlatnál maradva úgy is mondhatjuk, hogy a három fiatal alkotó - Kroó Anita, Mátyási Péter és Varga Zsolt - improvizál a főváros ismert dallamára, azaz egy azonos témára, a közös emlékezetünkbe égett vizuális toposzokra.

Ez nem a századfordulós vagy a mai Budapest képe, hanem egy sajátos remix, amelyben egymás mellé montírozódnak a szocializmus tucatépítményeinek (lakótelepek, aluljárók, ismeretlen célú betonépítmények) és a kapitalizmus irodaházainak ismerős és némiképpen hasonló motívumai. Az emberek jelenlététől megfosztott, időtlenségbe transzponált és víziószerű helyszínek, térszeletek és épületkomplexumok (bár felbukkan két busz és egy troli is) három jól felismerhető képi nyelven szólalnak meg.

Kroó egyszerre személyes/lírai és pontos helyszíneket (a néhai Köztársaság teret vagy a Nagyvárad téri aluljárót) ábrázoló, lecsorgó és elkent festékvonalakkal telített festményei a város esőverte vízcseppekben úszó és felpuhult képét mutatják. Ezt ellenpontozzák Mátyási finom konstrukciós rajzai, sfumatós ködből kiemelkedő, áttört struktúrái, perspektivikus vonalhálózatból összeálló épületvázai, talajtalanul lebegő és csupasz, a realitás és a vízió határán egyensúlyozó, áttört szerkezetei. Míg Kroó és Mátyási művei egyfajta leképzések, Varga munkái inkább minimalista építmények, a monokróm síkok felületére applikált kicsiny falapokból, illetve egyéb anyagokból (például villamosjegyből, pozdorjából) öszszeálló textúrák, ritmikus vonalakból és színes formák játékából kirajzolódó síkreliefek.

Letisztult "rögtönzések" egy nagyváros kollektív emlékezetnyomairól: Budapest másképp - nem csak dzsesszkedvelőknek.

Stúdió Galéria, Budapest VII., Rottenbiller u. 35., nyitva október 10-ig

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.