Kiállítás

Budapest jam

  • - dck -
  • 2013. október 26.

Képzőművészet

A kiállítás címéhez adaptált zenei kifejezés nem egy csoportformációt jelöl, hanem egy módszert. A hasonlatnál maradva úgy is mondhatjuk, hogy a három fiatal alkotó - Kroó Anita, Mátyási Péter és Varga Zsolt - improvizál a főváros ismert dallamára, azaz egy azonos témára, a közös emlékezetünkbe égett vizuális toposzokra.

Ez nem a századfordulós vagy a mai Budapest képe, hanem egy sajátos remix, amelyben egymás mellé montírozódnak a szocializmus tucatépítményeinek (lakótelepek, aluljárók, ismeretlen célú betonépítmények) és a kapitalizmus irodaházainak ismerős és némiképpen hasonló motívumai. Az emberek jelenlététől megfosztott, időtlenségbe transzponált és víziószerű helyszínek, térszeletek és épületkomplexumok (bár felbukkan két busz és egy troli is) három jól felismerhető képi nyelven szólalnak meg.

Kroó egyszerre személyes/lírai és pontos helyszíneket (a néhai Köztársaság teret vagy a Nagyvárad téri aluljárót) ábrázoló, lecsorgó és elkent festékvonalakkal telített festményei a város esőverte vízcseppekben úszó és felpuhult képét mutatják. Ezt ellenpontozzák Mátyási finom konstrukciós rajzai, sfumatós ködből kiemelkedő, áttört struktúrái, perspektivikus vonalhálózatból összeálló épületvázai, talajtalanul lebegő és csupasz, a realitás és a vízió határán egyensúlyozó, áttört szerkezetei. Míg Kroó és Mátyási művei egyfajta leképzések, Varga munkái inkább minimalista építmények, a monokróm síkok felületére applikált kicsiny falapokból, illetve egyéb anyagokból (például villamosjegyből, pozdorjából) öszszeálló textúrák, ritmikus vonalakból és színes formák játékából kirajzolódó síkreliefek.

Letisztult "rögtönzések" egy nagyváros kollektív emlékezetnyomairól: Budapest másképp - nem csak dzsesszkedvelőknek.

Stúdió Galéria, Budapest VII., Rottenbiller u. 35., nyitva október 10-ig

Figyelmébe ajánljuk

Mint az itatós

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

Minden meg akar ölni

  • SzSz

Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.

S most reménykedünk

„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.

A szürkeség ragyogása

Különös élmény néhány napon belül látni két Molière-darabot a Pesti Színházban. A huszonöt éve bemutatott Képzelt beteg egy rosszul öregedő „klasszikus”, a Madame Tartuffe pedig egy kortárs átirat, amelynek első ránézésre a névegyezésen túl nem sok köze van a francia szerzőhöz. Ez utóbbi egyáltalán nem baj, még akár erény is lehet.

Eddig csak a szégyen

Aláírták a koalíciós szerződést, innentől hivatalosnak tekinthető, hogy megalakul a szétválás utáni Csehország minden bizonnyal leggusztustalanabb kormánya, amelyben egy populista vezér, Andrej Babiš dirigálja saját személyre szabott pártja (az Ano) és két neonáci pártocska (a 7,8 százalékos SPD és a 6,8-as Motoristé sobě) delegáltjait.