Kiállítás

Budapest jam

  • - dck -
  • 2013. október 26.

Képzőművészet

A kiállítás címéhez adaptált zenei kifejezés nem egy csoportformációt jelöl, hanem egy módszert. A hasonlatnál maradva úgy is mondhatjuk, hogy a három fiatal alkotó - Kroó Anita, Mátyási Péter és Varga Zsolt - improvizál a főváros ismert dallamára, azaz egy azonos témára, a közös emlékezetünkbe égett vizuális toposzokra.

Ez nem a századfordulós vagy a mai Budapest képe, hanem egy sajátos remix, amelyben egymás mellé montírozódnak a szocializmus tucatépítményeinek (lakótelepek, aluljárók, ismeretlen célú betonépítmények) és a kapitalizmus irodaházainak ismerős és némiképpen hasonló motívumai. Az emberek jelenlététől megfosztott, időtlenségbe transzponált és víziószerű helyszínek, térszeletek és épületkomplexumok (bár felbukkan két busz és egy troli is) három jól felismerhető képi nyelven szólalnak meg.

Kroó egyszerre személyes/lírai és pontos helyszíneket (a néhai Köztársaság teret vagy a Nagyvárad téri aluljárót) ábrázoló, lecsorgó és elkent festékvonalakkal telített festményei a város esőverte vízcseppekben úszó és felpuhult képét mutatják. Ezt ellenpontozzák Mátyási finom konstrukciós rajzai, sfumatós ködből kiemelkedő, áttört struktúrái, perspektivikus vonalhálózatból összeálló épületvázai, talajtalanul lebegő és csupasz, a realitás és a vízió határán egyensúlyozó, áttört szerkezetei. Míg Kroó és Mátyási művei egyfajta leképzések, Varga munkái inkább minimalista építmények, a monokróm síkok felületére applikált kicsiny falapokból, illetve egyéb anyagokból (például villamosjegyből, pozdorjából) öszszeálló textúrák, ritmikus vonalakból és színes formák játékából kirajzolódó síkreliefek.

Letisztult "rögtönzések" egy nagyváros kollektív emlékezetnyomairól: Budapest másképp - nem csak dzsesszkedvelőknek.

Stúdió Galéria, Budapest VII., Rottenbiller u. 35., nyitva október 10-ig

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.