Föld alatt terjeszkedik a Kiscelli Múzeum

Csipkerózsika ébresztgetése

  • Hamvay Péter
  • 2016. április 30.

Képzőművészet

Ha más nem is, legalább ők jól járnak a Budavári Palota rekonstrukciójával.

Kevés romantikusabb múzeuma van a városnak, mint a Budapesti Történeti Múzeum (BTM) Kiscelli Múzeuma Óbudán. A közgyűjtemény távolsága a belvárostól, a Kiscelli utca erős kaptatója és az életveszélyes, zebra nélküli átkelés meg az elhanyagolt park biztosítja a látogató romantikus magányát. Ám egy múzeumnak ez nem tesz igazán jót. De majd most, a Budavári Palota tervezett felújításának farvizén talán sikerül megújulnia és lépést váltania – legalábbis ebben reménykedik Rostás Péter, a BTM főigazgató-helyettese.

A 18. században Johann Entzenhoffer bécsi építész tervei alapján barokk stílusban épült templom és trinitárius kolostor gyakran cserélt gazdát és funkciót az elmúlt több mint 250 évben. A kolostor nem sokáig virágzott, ugyanis II. József ezt a rendet is feloszlatta a 18. század végén, vagyonát elkobozta, és a hadseregnek adta. Hadikórház és rokkant, idős katonák otthona lett az épületegyüttes egy bő évszázadig. A kiürített és romlásnak indult épületet 1910-ben vette meg Schmidt Miksa – eredetileg bécsi – bútorgyáros, aki a saját bútoraival ékesített otthonából exkluzív bemutatóhelyet varázsolt. Ő az, akit Kulka János olyan remekül alakított a Félvilág című, nemrég bemutatott filmben, amelynek középpontjában Schmidt cselédlányból lett szeretőjének, Mágnás Elzának meggyilkolása áll. A történetből a Kiscelli Múzeum remek kiállítást csinált, részben épp azokban a termekben, ahol Elza emlékére szeretője kápolnát rendezett be (erről lásd a narancs.hu cikkét: Így gyilkolták meg a leghíresebb magyar luxusprostituáltat ). Bár Schmidt 1935-ben azzal a feltétellel hagyta a fővárosra kastélyát és műgyűjteményét, hogy ott iparművészeti múzeumot létesítsenek, kollekcióját elárverezték, s nem iparművészeti, hanem történeti múzeum létesült a falai között 1941-ben. Ma ennek jogutódjaként működik itt a BTM Kiscelli Múzeuma és a Fővárosi Képtár. Az épületegyüttes legizgalmasabb tere a templom: eredeti stukkódíszei és az egykori szentély kupoláját díszítő, Johann Gfall festette freskók a háborúban elpusztultak, tetőzete beszakadt. A hetvenes években nem állították helyre a templombelsőt, hanem romként, vakolatlanul őrizék meg.

Rostás Péter szerint két problémával küzd a múzeum. Az egyik a nehéz megközelíthetőség, a másik a helyhiány. A tervek szerint azonban a Váradi utca meghosszabbításával a múzeumtól északra épülne egy új út, amivel a meredek Kiscelli út kiváltható volna. A tervre Óbuda belügyminisztériumi forrásból kapott pénzt, jelenleg a kiviteli terveken dolgoznak – számolt be az MTI idén január­ban. Így tömegközlekedéssel is elérhetővé válna a múzeum, ráadásul a légvonalban alig 500 méterre lévő lakótelep közönsége is könnyen föl tudna jutni a múzeumhoz.

 

Mennyi terv, mennyi ígéret!

De nemcsak az épület, hanem a 11 hektáros park is zárványként helyezkedik el a Bécsi út és a Kolostor, illetve Folyondár utca ölelésében, hiszen csak a múzeum felől közelíthető meg. Nem is használják a helyiek, nem beszélve a távolabbról érkezőkről. Az egykori kőbányászat nyomát őrző hatalmas völgyek, sőt szakadékok tarkította parkot legfeljebb a túrakerékpárosok veszik birtokba. Schmidt annak idején festői angolparkká alakította, a sétányokat az általa gyártott szobormásolatok díszítették: a park is része volt Schmidt „mintaboltjának”. Ennek nyomai ma már alig láthatóak, bár egy-egy földbe süllyedt, szinte formátlan kődarabról tudható, hogy Schmidt idejében került ide. Rostás szerint a parkot rehabilitálni kellene, amihez hozzájárulna, ha az itt álló történeti épületeket – amelyekben már a harmincas években szükséglakásokat alakítottak ki – restaurálnák, és közösségi, illetve vendéglátó funkcióval látnák el.

A 150 éves, 600 négyzetméter alapterületű présházban étterem és borozó lehetne, a szintén 19. századi, egykori Etelka villában cukrászda, egy harmadik villaépületben pedig gyermekfoglalkoztató. De épülne tematikus játszótér, aminek az alapját a történeti források egy része által itt sejtett Attila vár legendája adná. Rostás szerint a szükséglakások helyén létrejövő vendéglátó, kulturális, szabadidős funkciók nemcsak a rehabilitált park, hanem a múzeum számára is látogatókat vonzanának. A parkot ráadásul az Óbudai Egyetem is használhatná mint a campus részét, a 2013-ban Szabadics Anita, Remeczki Rita és Rostás Péter által kidolgozott koncepcióterv szerint. Ehhez azonban a múzeumnak is meg kellene újulnia.

A másik nagy problémája ugyanis, hogy a gyönyörű barokk kiállítóterek zömét elfoglalják az irodák és a raktárak. Ezért a közgyűjtemény külső udvara alatt építenének egy 450 négyzetméteres, felülvilágítós kiállítóteret, amit konferenciákra, rendezvényekre is lehetne használni. E mellett, szintén a föld alatt, egy háromszintes, 1500 négyzetméteres raktár is létrejönne. Idehelyeznék el többek között a BTM Budavári Palotában lévő metszettárát. Erre már 317,5 millió forintot meg is ítélt a Miniszterelnökség. Mégpedig azért, mert a metszettár helyén fogják rekonstruálni a Szent István-termet a palotában. A főváros is ígéretet tett egy hasonló nagyságú támogatásra, Rostás szerint ebből már megvalósítható a fejlesztés.

Felmerül a kérdés, hogy miért a föld alatt építkeznek? Rostás szerint a kolostorépületet a korabeli melléképületek miatt nem lehet megtoldani, a park felé pedig nem volna szerencsés terjeszkedni, egyrészt természet- és műemlékvédelmi okokból, másrészt azért, mert így távol kerülnének az új funkciók a főépülettől, és ez rendkívül megdrágítaná a mindennapi működést. A statikusok véleménye szerint a 4-6 méteres sziklaréteg áttörhető a barokk épület veszélyeztetése nélkül. A barokk kolostorépület udvari szárnyában kialakítanának egy kávézót, ami akkor is látogatható lenne, amikor a múzeum zárva tart. A föld alatti bővítés mellett szól az épület alatti 400 négyzetméteres sziklapince, amelyet össze lehet kötni az új kiállítóterekkel. Ezzel egyedülálló, több mint 800 négyzetméter alapterületű kiállítótér jönne létre, amelyben a kolostorudvaron álló 18. századi falazott kutat is körbe lehetne járni 10 méter mélyen.

Ezután jöhetne a legutoljára harminc éve, akkor sem teljesen felújított kolostor tatarozása és a templomszárny főhomlokzatának renoválása. Erre még ígéret vagy terv sincs. Az bizonyos, hogy a műemléki munkák többmilliárdos költséget jelentenének.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.