Interjú

„Cunami pusztít”

Zoya Shu fotográfus

Képzőművészet

Kezdetben tüntetéseket dokumentált, később orosz fogságból szabadult katonák és civilek történeteit örökítette meg. Fotózott brutális sérüléseket, de a láthatatlan sebeket és a szeretet gyógyító erejét is szeretné megmutatni a képein. Az ukrán művésszel a budapesti kiállítása apropóján beszélgettünk.

Magyar Narancs: Mikor kezdtél fotózni?

Zoya Shu: Gyerekként sokat rajzoltam, egészen addig, amíg meg nem kaptam az első fényképezőgépemet. Középiskolásként két géppel a hátizsákomban mászkáltam, az egyikben színes, a másikban fekete-fehér film volt. Fotóztam az utcán vagy a barátaimat az iskolában. Később nemzetközi kapcsolatokat tanultam. A legtöbb idealista fiatalhoz hasonlóan én is változást akartam hozni a világba, néhány gyakornoki állást követően azonban csalódnom kellett a neves nemzetközi szervezetek hatékonyságában. Idővel aztán rájöttem, hogy a fotózás is eszköze lehet a változásnak; üzenni lehet vele, hiszen olyan, mint egy vizuális nyelv, amelyet a világon mindenhol megértenek. Amikor elkezdtem fényképezni, szerettem volna megmutatni azt a rengeteg szépséget, amit magam körül látok. Amióta a háború szörnyűségeit dokumentálom, ugyancsak arra törekszem, hogy segítsek az embereknek meglátni a szépet a borzalmak mögött is.

MN: Hogyan találtál rá a sajtófotózásra?

ZS: Nagy hatással volt rám Efrem Lukatsky ukrán sajtófotós munkássága. Először különböző ukrajnai tüntetéseken kezdtem kísérletezni a műfajjal, eleinte puszta kíváncsiságból. Később az események egyszerű dokumentálása helyett egyre inkább olyan összetett folyamatok mélyebb feltárására kezdtem koncentrálni, amelyek erősen alakítják az emberek gondolkodását, és meghatározzák egyes csoportok viselkedését.

MN: A budapesti kiállításod anyaga három sorozatod képeiből áll össze. A legrégebbi a 2019-es After Captivity, amely orosz fogságból szabadult, a reintegráció nehézségeivel küzdő embereket mutat be Kelet-Ukrajnában.

ZS: 2019-re már sok minden változott, érett bennem, így szerencse, hogy akkoriban találkoztam először hadifogságból szabadult emberek történeteivel. Úgy gondoltam, érdekes lenne egy fotósorozaton keresztül megörökíteni, min mentek keresztül. Három hónap alatt készítettem el az egész sorozatot, és díjat is nyertem vele. Az volt a célom, hogy felhívjam a figyelmet ezekre a sorsokra, azokra az extrém módon traumatikus élményekre, amelyeket átéltek, és persze az emberi jogok kérdésére. A fényképek megjelenése után egyre több figyelem irányult a témára, néhány NGO és aktivista például elkezdett lobbizni is az államnál – sikeresen –, hogy a hadifogságból szabadult emberek valamilyen segélyhez jussanak, még akkor is, ha évekkel korábban szabadultak. Úgy gondolom, részben az én munkámnak is köszönhető, hogy ezzel kapcsolatban elindult valamiféle változás.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.