Kiállítás

Bombamáz

Milica Mijajlović kiállítása

Képzőművészet

A 2013-ban alapított Easttopics nonprofit kezdeményezés a kelet-európai kortárs művészet népszerűsítésére, egy olyan folyamatban lévő projekt, amely közelebb hozza, s egyben hálózatszerűen összefogja a térség államainak (többek közt a volt Jugoszlávia utódállamai, a balti államok, Görögország és Belorusszia) kortárs szcénáit és szereplőit.

Az alapítók, illetve az intézményen kívüli intézmény működtetői (Nagy Alexandra, Kígyós Fruzsina, Kopeczky Róna) mindehhez létrehoztak egy interneten elérhető művészeti adatbázist, és folyamatosan hirdetnek rezidensprogramokat művészek, kurátorok számára. Milica Mijajlović kiállítása is e projekt eredménye; a művész rá­adásul a galéria terében készítette el alkotásait.

Mijajlović igen fiatal (1993-ban született), s a prágai művészeti egyetem növendéke volt. Elsősorban fest, de használ más médiumokat is (szövegeket, objekteket, talált tárgyakat). Legfontosabb „témája” a személyes emlékezet, egész pontosan a saját múltja, illetve ennek a múltnak a feldolgozása. Mijajlović ugyanis Belgrádban született, ahonnan a város 1999-es bombázása után a családjával elmenekült. Gyermekkorának meghatározó élménye maga a bombázás, amelyet egyszerre látott szépnek (a vöröslő égbolt a tűzijátékok látványát idézte fel benne), és érezte át a menekülés kapkodását, a félelmet és a rettegést. „Úgy emlékszem, a valóság sokkal inkább hasonlított a fájdalom, a szeretet és az ünneplés keverékére.”

A kiállítás központi eleme egy film – a kis kép­ernyő egy roncsolt gumikerék belsejébe került. A filmen archív felvételek láthatóak a bombázásról és a menekülőkről, miközben a szerb turbo-folk egyik nagyágyúja, Ceca hangját halljuk, amint a Zabranjeni grad (Tiltott város) című dalát énekli. (Mijajlović Ceca klipjéből emelte ki a képernyőn néhol átfutó tűzgolyót.) Ceca, azaz Svetlana Veličković különös, de egyben jellegzetes szereplője a szerb nacionalista színtérnek. A 15 évesen már sztárnak számító Ceca 1993-ban ismerkedett meg a belgrádi maffiózóval, Željko Ražnatović Arkannal. Arkan simlisből pár év alatt a délszláv háborúk jelképe lett; pár nyugat-európai bankrablás elkövetése, majd néhány fegyintézeti szökés után (az államvédelmi hatóság segítségével) a Tigrisek (a Szerb Önkéntes Gárda) vezetőjévé avanzsált, s ilyen minőségében számos mészárlás (etnikai tisztogatás) felelőse is volt. Amikor 1995-ben feleségül vette Cecát, már rettegve tisztelt maffiafőnök, s egyben az Obilić futballklub tulajdonosa volt. 2000-ben egy belgrádi szállodában fejbe lőtték, birodalmát özvegye örökölte, aki kisebb megtorpanások után (fegyvertartásért és sikkasztásért is elítélték, de csak pár hónap börtönt, illetve házi őrizetet kapott) azóta is egyre ontja nagylemezeit – s nem mellesleg igazi hazafiként harcol a szerb népszaporulat növekedéséért.

A hosszú című kiállításon (How am I to protect my wax-built castles of love from the devouring heat of your fires?) öt festmény és négy objekt látható (a kerékbe zárt videó ez utóbbiak egyike). A festmények érdekessége, hogy nem hagyományos hordozóra, hanem speciális, fényes textilekre készültek, olyan drága anyagokra, amelyekből Ceca fellépéseikor viselt ruhakölteményeit is varrták (vagy varrhatták). A fellógatott anyagokon ornamentálisnak tű­nő motívumok, kanyargó kacsok és indák, levélkeformák tűnnek fel. Ha és amennyiben a festményeken a természet eltávolítását, művivé tételét és stilizálását fedezhetjük fel, úgy az objektek az emberi oldal, az ipari társadalom által kivetett és szemétdombra dobott tárgyait jelképezhetik. Mijajlović gyakran szerzi tárgyait hulladékudvarokról, autóbontókból. Itt például az elhasznált abroncs mellett egyrészt „képként”, azaz a falon látható, másrészt objektként is szerepel egy-egy felni – igaz, mindkettőbe luxuskiegészítők, pávatollak illeszkednek. Viszont e „téglalábakon” álló objekten és a másik, talán betonhasábokból épült talapzaton fekvő szobron megjelenik Mijajlović egyedi technikai eljárása, a karamellizálással készült öntvény, melyekbe apró ipari reszelékek, fémhulladékdarabok dermedtek (a hasábokon fekvő, „háromlábú” formán egy autókarosszéria elnagyolt motívuma bukkan elő). Kétségkívül tetszetős és érdekes látvány – s van benne potenciál is.

Easttopics Space, Bp. V., Képíró u. 6. Nyitva: október 12-ig. (Október 12-én, 14 órakor a galériában vezetést tartanak.)

 

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Eli Sarabi kiszabadult izraeli túsz: Az antiszemitizmus most még erősebb, mint az elmúlt évtizedek alatt bármikor

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.