Kiállítás

Bombamáz

Milica Mijajlović kiállítása

Képzőművészet

A 2013-ban alapított Easttopics nonprofit kezdeményezés a kelet-európai kortárs művészet népszerűsítésére, egy olyan folyamatban lévő projekt, amely közelebb hozza, s egyben hálózatszerűen összefogja a térség államainak (többek közt a volt Jugoszlávia utódállamai, a balti államok, Görögország és Belorusszia) kortárs szcénáit és szereplőit.

Az alapítók, illetve az intézményen kívüli intézmény működtetői (Nagy Alexandra, Kígyós Fruzsina, Kopeczky Róna) mindehhez létrehoztak egy interneten elérhető művészeti adatbázist, és folyamatosan hirdetnek rezidensprogramokat művészek, kurátorok számára. Milica Mijajlović kiállítása is e projekt eredménye; a művész rá­adásul a galéria terében készítette el alkotásait.

Mijajlović igen fiatal (1993-ban született), s a prágai művészeti egyetem növendéke volt. Elsősorban fest, de használ más médiumokat is (szövegeket, objekteket, talált tárgyakat). Legfontosabb „témája” a személyes emlékezet, egész pontosan a saját múltja, illetve ennek a múltnak a feldolgozása. Mijajlović ugyanis Belgrádban született, ahonnan a város 1999-es bombázása után a családjával elmenekült. Gyermekkorának meghatározó élménye maga a bombázás, amelyet egyszerre látott szépnek (a vöröslő égbolt a tűzijátékok látványát idézte fel benne), és érezte át a menekülés kapkodását, a félelmet és a rettegést. „Úgy emlékszem, a valóság sokkal inkább hasonlított a fájdalom, a szeretet és az ünneplés keverékére.”

A kiállítás központi eleme egy film – a kis kép­ernyő egy roncsolt gumikerék belsejébe került. A filmen archív felvételek láthatóak a bombázásról és a menekülőkről, miközben a szerb turbo-folk egyik nagyágyúja, Ceca hangját halljuk, amint a Zabranjeni grad (Tiltott város) című dalát énekli. (Mijajlović Ceca klipjéből emelte ki a képernyőn néhol átfutó tűzgolyót.) Ceca, azaz Svetlana Veličković különös, de egyben jellegzetes szereplője a szerb nacionalista színtérnek. A 15 évesen már sztárnak számító Ceca 1993-ban ismerkedett meg a belgrádi maffiózóval, Željko Ražnatović Arkannal. Arkan simlisből pár év alatt a délszláv háborúk jelképe lett; pár nyugat-európai bankrablás elkövetése, majd néhány fegyintézeti szökés után (az államvédelmi hatóság segítségével) a Tigrisek (a Szerb Önkéntes Gárda) vezetőjévé avanzsált, s ilyen minőségében számos mészárlás (etnikai tisztogatás) felelőse is volt. Amikor 1995-ben feleségül vette Cecát, már rettegve tisztelt maffiafőnök, s egyben az Obilić futballklub tulajdonosa volt. 2000-ben egy belgrádi szállodában fejbe lőtték, birodalmát özvegye örökölte, aki kisebb megtorpanások után (fegyvertartásért és sikkasztásért is elítélték, de csak pár hónap börtönt, illetve házi őrizetet kapott) azóta is egyre ontja nagylemezeit – s nem mellesleg igazi hazafiként harcol a szerb népszaporulat növekedéséért.

A hosszú című kiállításon (How am I to protect my wax-built castles of love from the devouring heat of your fires?) öt festmény és négy objekt látható (a kerékbe zárt videó ez utóbbiak egyike). A festmények érdekessége, hogy nem hagyományos hordozóra, hanem speciális, fényes textilekre készültek, olyan drága anyagokra, amelyekből Ceca fellépéseikor viselt ruhakölteményeit is varrták (vagy varrhatták). A fellógatott anyagokon ornamentálisnak tű­nő motívumok, kanyargó kacsok és indák, levélkeformák tűnnek fel. Ha és amennyiben a festményeken a természet eltávolítását, művivé tételét és stilizálását fedezhetjük fel, úgy az objektek az emberi oldal, az ipari társadalom által kivetett és szemétdombra dobott tárgyait jelképezhetik. Mijajlović gyakran szerzi tárgyait hulladékudvarokról, autóbontókból. Itt például az elhasznált abroncs mellett egyrészt „képként”, azaz a falon látható, másrészt objektként is szerepel egy-egy felni – igaz, mindkettőbe luxuskiegészítők, pávatollak illeszkednek. Viszont e „téglalábakon” álló objekten és a másik, talán betonhasábokból épült talapzaton fekvő szobron megjelenik Mijajlović egyedi technikai eljárása, a karamellizálással készült öntvény, melyekbe apró ipari reszelékek, fémhulladékdarabok dermedtek (a hasábokon fekvő, „háromlábú” formán egy autókarosszéria elnagyolt motívuma bukkan elő). Kétségkívül tetszetős és érdekes látvány – s van benne potenciál is.

Easttopics Space, Bp. V., Képíró u. 6. Nyitva: október 12-ig. (Október 12-én, 14 órakor a galériában vezetést tartanak.)

 

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Györfi Mihály szolnoki ellenzéki polgármester szerint a parlamentben „a mindent megszavazunk Orbán Viktornak” című politikai komédia folyik. A politikus úgy látja, ennek az lesz a végeredménye, hogy bár a magyar társadalom nem szereti a politikai mészárlást, ha kell, jövőre megteszi.