Kiállítás

Együtt mozogtak

Mozdulat - A magyar mozdulatművészet története és kapcsolatai 1902-1950 között; Elmozdulás. Munkáskultúra és életmódreform a Madzsar-iskolában

  • Kürti Emese
  • 2012. augusztus 26.

Képzőművészet

A magyarországi mozdulatművészet történetével két kiállítás foglalkozik egyszerre: egy átfogó, történeti jellegű az Iparművészetiben és egy munkástörténeti fókuszú a Kassák Múzeumban. A látogató érdeke azt kívánná, hogy az intézmények kölcsönösen felhívják egymásra a figyelmet, mert az Iparművészeti Múzeum alapos dokumentációja kontextuális hátteret nyújt a Kassák kisebb léptékű, elegáns minimalizmusához.

A Madzsar-iskola tevékenysége nem egyedülálló jelenségként volna értelmezhető, hanem más mozgásművészeti iskolák párhuzamában és a szellemtörténeti háttér plasztikus keretében. Igaz, hogy ebben az esetben bizonyos kiállításrendezési konzekvenciákat is le kell vonni, már ami a dizájn és a tartalom összefüggéseit illeti.

Az Iparművészetivel érdemes kezdeni tehát, ahol Beke László koncepciója alapján Vincze Gabriella kurátor a mozgásművészet 1902-es első megjelenésétől (Isadora Duncan budapesti fellépésének dátuma) 1950-ig, az iskolák betiltásáig foglalta össze egymás után következő szekvenciákban Dienes Valéria, Madzsar Alice, Szentpál Olga, Kállai Lili és Berczik Sára tevékenységét. A rendezés meglehetősen hagyományos: a kör alaprajzú terem oldalfalain és a koncentrikusan elhelyezett paravánokon csoportosították a fényképeket, amelyeknek a dinamikáját az iskolákkal összekapcsolható filmfelvételekkel tették realisztikusabbá. A középrészen bemutatnak néhány kosztümöt, hogy ne tévesszen meg a dokumentumok színtelensége. Minden nagyon

decens, precíz és visszafogott,

amit azonban egyre inkább megtanulunk értékelni, mert a közvetítői eszközök visszafogottsága mögött alapos kutatással megtámasztott állítások húzódnak, és csaknem mindegyik, a kimerítő falszövegekben említett névhez vintázs fotó vagy eredeti dokumentum tartozik, amelyek hitelesen rekonstruálják a mozgásművészet XX. századi progresszióba ágyazott karakterét.

A huszadik századi testreform-mozgalom általános kiterjedtségét jelzi a modernista és avantgárd kapcsolatoknak az a szövevényes (részben családi) hálózata, amely fogorvost, művészettörténészt, filozófust, fotóművészt egyaránt a test és a lélek egyidejű kondicionálására ösztönzött a szellemi és a fizikai minőség összekapcsolása érdekében. Az a hatvanas években visszatérő avantgárd gondolat formálódott ekkor meg, mely szerint a valóság megváltoztatása a mindennapi élet reformjával kezdődik. A testkultúra-mozgalmak szorosan kapcsolódnak a modernizmus társadalomfilozófiájának legújabb elméleteihez és személyiségeihez: Dienes Valéria Henri Bergson filozófiai kurzusa után hazatérve kezdett először magánlakásokban orkesztikát tanítani, miközben kapcsolatban állt a Nyolcak művészcsoporttal és a Galilei Körrel, de eljárt a gödöllői művésztelepre is. Máté Olga felvételei a táncoló Dienes Valériáról és tanítványáról, Mirkovszky Máriáról a mozgásművészet antikizáló vonulatát tárják fel. Hogy a táncművészet éppúgy függvénye volt az általános szellemi-politikai kondícióknak, mint bármely más művészeti ág, jól mutatja Dienes iskolájának belső változása: a liberális szabadgondolkodó táncos-koreográfus iskolája a korszellemet követve 1931-ben már Szent Imre misztérium címmel adott elő, de Kassák nevelt lánya, Nagy Etel fotói is népies fordulatról árulkodnak.

A mozgásművészet és a képzőművészet közötti együttműködésről publikációk (az első közülük Dienes Valéria írása Művészet és testedzés címmel 1915-ből a Magyar Iparművészetben) és tények maradtak fönn: a Dalcroze-vonalhoz tartozó Szentpál Olga egyrészt Rabinovszky Máriusz felesége volt, másrészt iskolájának logóját Bortnyik Sándor tervezte; az avantgárddal való legszorosabb kapcsolatot azonban Madzsar Alice alakította ki, aki Jászi Oszkár testvéreként és Madzsar József feleségeként a speciális női (gyógy)torna kidolgozója lett, emancipatorikus alapokon. Nem alaptalanul állapítják meg az Iparművészetiben a szervezők, hogy a mozgásművészet a képzőművészet mellett a magyarországi egészségügy fejlődésével is szoros összefüggéseket mutat. Másrészt a Palasovszky Ödönnel való együttműködésből született avantgárd színházi produkciók, a Lényegretörő Színház, a Manifesztum Csoport, a Zöld Szamár Színház a legszorosabban vett avantgárd összművészeti események voltak, utóbbi Bortnyik és Molnár Farkas részvételével. Kövesházi Kalmár Elza lenyűgöző jelmezkompozíciói fotók során tanulmányozhatók. A Madzsar-iskolát azonban baloldali kötelékei sem mentették meg a mozgásművészetet kiértékelő minisztériumi ítélettől: a jegyzőkönyv tanúsága szerint megállapították róla, hogy "baloldali frázisai ellenére is burzsoá-formalista", és mint ilyen, idegen a munkásosztálytól.

Ami már csak azért is mulatságos, mert 1923 és 1933 között Madzsar Alice a Munkás Testedző Egyesülettel dolgozott együtt, tanítványa, Csányi László pedig a Duna-parti MTE-telepen és a gödi Fészekben gyakorolta munkás-testedzőkkel az emberpiramisokat és a kalapácskoreográfiát. Ez már a Kassák Múzeum kiállításán (kurátor: Csatlós Judit) derül ki, amelynek egyáltalán nem célja ugyan az Iparművészeti komplexitásának elérése, hiszen kizárólag a Madzsar-iskolára koncentrál, de pontosan az ellenkező effektus alapján működik: néhány hívómondat alá szervezi a kisszámú dokumentumot, amelynek többsége jelenkori, kasírozott reprodukció, vintázsok csak a család archívumából vannak. A gondosan megtervezett kétnyelvű feliratokat az elegáns szellősség és a kurtaság jellemzi. Az Iparművészeti kiállítása szerénységében informatív, a Kassáké inkább látványos, ahol az - önmagában és tipográfiailag nagyon is adekvát - kiállítási dizájn leplezi a tartalmi szerénységet. Ha Madzsar Alice és az avantgárd színház kapcsolatáról igazán tájékozódni akarunk, akkor be kell érnünk a foltszerű benyomásokkal, vagy átmehetünk a Ferenc körútra, hogy igazán érthessük a falfelirat Cikk-cakkra való utalását. Az igazi többletet Katarina Sevic és a Tehnica Schweiz színházi önreferenciális videója jelentheti, amelyet viszont egyetlen kommentár nélkül illesztettek bele a történeti részbe. Ha nem volna mód az összevetésre, talán nem ugrana ki ennyire, hogy a Kassák Múzeum ezúttal a kortárs kiállításrendezéstől nem idegen öncélú dizájn praxisának rendelte alá magát, ami igazán nagy kár.

Iparművészeti Múzeum, szeptember 9-ig; Kassák Múzeum, szeptember 30-ig

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.