Kiállítás

Együtt mozogtak

Mozdulat - A magyar mozdulatművészet története és kapcsolatai 1902-1950 között; Elmozdulás. Munkáskultúra és életmódreform a Madzsar-iskolában

  • Kürti Emese
  • 2012. augusztus 26.

Képzőművészet

A magyarországi mozdulatművészet történetével két kiállítás foglalkozik egyszerre: egy átfogó, történeti jellegű az Iparművészetiben és egy munkástörténeti fókuszú a Kassák Múzeumban. A látogató érdeke azt kívánná, hogy az intézmények kölcsönösen felhívják egymásra a figyelmet, mert az Iparművészeti Múzeum alapos dokumentációja kontextuális hátteret nyújt a Kassák kisebb léptékű, elegáns minimalizmusához.

A Madzsar-iskola tevékenysége nem egyedülálló jelenségként volna értelmezhető, hanem más mozgásművészeti iskolák párhuzamában és a szellemtörténeti háttér plasztikus keretében. Igaz, hogy ebben az esetben bizonyos kiállításrendezési konzekvenciákat is le kell vonni, már ami a dizájn és a tartalom összefüggéseit illeti.

Az Iparművészetivel érdemes kezdeni tehát, ahol Beke László koncepciója alapján Vincze Gabriella kurátor a mozgásművészet 1902-es első megjelenésétől (Isadora Duncan budapesti fellépésének dátuma) 1950-ig, az iskolák betiltásáig foglalta össze egymás után következő szekvenciákban Dienes Valéria, Madzsar Alice, Szentpál Olga, Kállai Lili és Berczik Sára tevékenységét. A rendezés meglehetősen hagyományos: a kör alaprajzú terem oldalfalain és a koncentrikusan elhelyezett paravánokon csoportosították a fényképeket, amelyeknek a dinamikáját az iskolákkal összekapcsolható filmfelvételekkel tették realisztikusabbá. A középrészen bemutatnak néhány kosztümöt, hogy ne tévesszen meg a dokumentumok színtelensége. Minden nagyon

decens, precíz és visszafogott,

amit azonban egyre inkább megtanulunk értékelni, mert a közvetítői eszközök visszafogottsága mögött alapos kutatással megtámasztott állítások húzódnak, és csaknem mindegyik, a kimerítő falszövegekben említett névhez vintázs fotó vagy eredeti dokumentum tartozik, amelyek hitelesen rekonstruálják a mozgásművészet XX. századi progresszióba ágyazott karakterét.

A huszadik századi testreform-mozgalom általános kiterjedtségét jelzi a modernista és avantgárd kapcsolatoknak az a szövevényes (részben családi) hálózata, amely fogorvost, művészettörténészt, filozófust, fotóművészt egyaránt a test és a lélek egyidejű kondicionálására ösztönzött a szellemi és a fizikai minőség összekapcsolása érdekében. Az a hatvanas években visszatérő avantgárd gondolat formálódott ekkor meg, mely szerint a valóság megváltoztatása a mindennapi élet reformjával kezdődik. A testkultúra-mozgalmak szorosan kapcsolódnak a modernizmus társadalomfilozófiájának legújabb elméleteihez és személyiségeihez: Dienes Valéria Henri Bergson filozófiai kurzusa után hazatérve kezdett először magánlakásokban orkesztikát tanítani, miközben kapcsolatban állt a Nyolcak művészcsoporttal és a Galilei Körrel, de eljárt a gödöllői művésztelepre is. Máté Olga felvételei a táncoló Dienes Valériáról és tanítványáról, Mirkovszky Máriáról a mozgásművészet antikizáló vonulatát tárják fel. Hogy a táncművészet éppúgy függvénye volt az általános szellemi-politikai kondícióknak, mint bármely más művészeti ág, jól mutatja Dienes iskolájának belső változása: a liberális szabadgondolkodó táncos-koreográfus iskolája a korszellemet követve 1931-ben már Szent Imre misztérium címmel adott elő, de Kassák nevelt lánya, Nagy Etel fotói is népies fordulatról árulkodnak.

A mozgásművészet és a képzőművészet közötti együttműködésről publikációk (az első közülük Dienes Valéria írása Művészet és testedzés címmel 1915-ből a Magyar Iparművészetben) és tények maradtak fönn: a Dalcroze-vonalhoz tartozó Szentpál Olga egyrészt Rabinovszky Máriusz felesége volt, másrészt iskolájának logóját Bortnyik Sándor tervezte; az avantgárddal való legszorosabb kapcsolatot azonban Madzsar Alice alakította ki, aki Jászi Oszkár testvéreként és Madzsar József feleségeként a speciális női (gyógy)torna kidolgozója lett, emancipatorikus alapokon. Nem alaptalanul állapítják meg az Iparművészetiben a szervezők, hogy a mozgásművészet a képzőművészet mellett a magyarországi egészségügy fejlődésével is szoros összefüggéseket mutat. Másrészt a Palasovszky Ödönnel való együttműködésből született avantgárd színházi produkciók, a Lényegretörő Színház, a Manifesztum Csoport, a Zöld Szamár Színház a legszorosabban vett avantgárd összművészeti események voltak, utóbbi Bortnyik és Molnár Farkas részvételével. Kövesházi Kalmár Elza lenyűgöző jelmezkompozíciói fotók során tanulmányozhatók. A Madzsar-iskolát azonban baloldali kötelékei sem mentették meg a mozgásművészetet kiértékelő minisztériumi ítélettől: a jegyzőkönyv tanúsága szerint megállapították róla, hogy "baloldali frázisai ellenére is burzsoá-formalista", és mint ilyen, idegen a munkásosztálytól.

Ami már csak azért is mulatságos, mert 1923 és 1933 között Madzsar Alice a Munkás Testedző Egyesülettel dolgozott együtt, tanítványa, Csányi László pedig a Duna-parti MTE-telepen és a gödi Fészekben gyakorolta munkás-testedzőkkel az emberpiramisokat és a kalapácskoreográfiát. Ez már a Kassák Múzeum kiállításán (kurátor: Csatlós Judit) derül ki, amelynek egyáltalán nem célja ugyan az Iparművészeti komplexitásának elérése, hiszen kizárólag a Madzsar-iskolára koncentrál, de pontosan az ellenkező effektus alapján működik: néhány hívómondat alá szervezi a kisszámú dokumentumot, amelynek többsége jelenkori, kasírozott reprodukció, vintázsok csak a család archívumából vannak. A gondosan megtervezett kétnyelvű feliratokat az elegáns szellősség és a kurtaság jellemzi. Az Iparművészeti kiállítása szerénységében informatív, a Kassáké inkább látványos, ahol az - önmagában és tipográfiailag nagyon is adekvát - kiállítási dizájn leplezi a tartalmi szerénységet. Ha Madzsar Alice és az avantgárd színház kapcsolatáról igazán tájékozódni akarunk, akkor be kell érnünk a foltszerű benyomásokkal, vagy átmehetünk a Ferenc körútra, hogy igazán érthessük a falfelirat Cikk-cakkra való utalását. Az igazi többletet Katarina Sevic és a Tehnica Schweiz színházi önreferenciális videója jelentheti, amelyet viszont egyetlen kommentár nélkül illesztettek bele a történeti részbe. Ha nem volna mód az összevetésre, talán nem ugrana ki ennyire, hogy a Kassák Múzeum ezúttal a kortárs kiállításrendezéstől nem idegen öncélú dizájn praxisának rendelte alá magát, ami igazán nagy kár.

Iparművészeti Múzeum, szeptember 9-ig; Kassák Múzeum, szeptember 30-ig

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.