Kiállítás

Csató József: Nagy papírok

  • - dck -
  • 2012. augusztus 27.

Képzőművészet

A festőművész pályaíve a kezdetektől Király Gáboréval együtt mozog. Párosuk szinte minden csoportos kiállításon együtt szerepelt, és az alternatív Boulevard és Brezsnyev galériától eljutottak az egyik rangos magyar műtárgypiaci szereplőig, a Virág Judit Galériáig, emellett a stílusuk is hasonló. Figurális, a mediatizált valóságot negligáló portréikat és életképeiket egyfajta archaikus, brutális és expresszív nyelvezet jellemzi, de Csató munkái kevésbé komorak, sőt néha ironikus - elidegenítő - humor is felfedezhető bennük. (Alakjainak a feje gyakran "kilóg" a kép teréből.) Ehhez hasonló lefejezés vagy roncsolás jelenik meg a Rumbach Sebestyén utcai zsinagógában kiállított, a karzat nyitott, oktogon formájához hasonlóan installált munkák egyes figuráin is. Az öt papíralapú, nagyméretű képen azonban - megfelelve a vallási célra nem használt, de a szakralitás auráját megőrző épület díszítéséhez kapcsolódó tilalomnak - nem szerepelnek emberek, csupán furcsa, néha antropomorfnak tűnő állatok.

E különös életképek egyszerre nyomasztóak és életigenlők, mintha Csató a halál és az újjászületés témáját járná körbe. Egyfelől felbukkannak az agresszorok és az áldozatok - az elmosódó pofájú tigris lába alatt valamiféle tetem hever, egy gúzsba kötött, halott galamb (vagy papagáj) feje alatt vörös folt (vér) terjeng -, másfelől a vitalitás, az örök élet szimbólumai (a tojás, a trópusi esőerdő mint Édenkert). A vallásos olvasatot azonban gyakran kibillenti egy-egy váratlan megoldás (az óegyiptomi síkperspektíva és a normál tér- és alakábrázolás keverése) vagy a talányos lények megjelenítése (mákmezőben álldogáló, fej nélküli gyöngytyúk, madárlábú és zsiráftestű állat). A művek együttese pedig a zsinagóga kettősségére reflektál: a felújított, színes arabeszk mintázatra és a padlózaton heverő romokra.

Budapest VII., Rumbach S. utca 11-13., nyitva augusztus 21-ig


Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.