Kiállítás

Csató József: Nagy papírok

  • - dck -
  • 2012. augusztus 27.

Képzőművészet

A festőművész pályaíve a kezdetektől Király Gáboréval együtt mozog. Párosuk szinte minden csoportos kiállításon együtt szerepelt, és az alternatív Boulevard és Brezsnyev galériától eljutottak az egyik rangos magyar műtárgypiaci szereplőig, a Virág Judit Galériáig, emellett a stílusuk is hasonló. Figurális, a mediatizált valóságot negligáló portréikat és életképeiket egyfajta archaikus, brutális és expresszív nyelvezet jellemzi, de Csató munkái kevésbé komorak, sőt néha ironikus - elidegenítő - humor is felfedezhető bennük. (Alakjainak a feje gyakran "kilóg" a kép teréből.) Ehhez hasonló lefejezés vagy roncsolás jelenik meg a Rumbach Sebestyén utcai zsinagógában kiállított, a karzat nyitott, oktogon formájához hasonlóan installált munkák egyes figuráin is. Az öt papíralapú, nagyméretű képen azonban - megfelelve a vallási célra nem használt, de a szakralitás auráját megőrző épület díszítéséhez kapcsolódó tilalomnak - nem szerepelnek emberek, csupán furcsa, néha antropomorfnak tűnő állatok.

E különös életképek egyszerre nyomasztóak és életigenlők, mintha Csató a halál és az újjászületés témáját járná körbe. Egyfelől felbukkannak az agresszorok és az áldozatok - az elmosódó pofájú tigris lába alatt valamiféle tetem hever, egy gúzsba kötött, halott galamb (vagy papagáj) feje alatt vörös folt (vér) terjeng -, másfelől a vitalitás, az örök élet szimbólumai (a tojás, a trópusi esőerdő mint Édenkert). A vallásos olvasatot azonban gyakran kibillenti egy-egy váratlan megoldás (az óegyiptomi síkperspektíva és a normál tér- és alakábrázolás keverése) vagy a talányos lények megjelenítése (mákmezőben álldogáló, fej nélküli gyöngytyúk, madárlábú és zsiráftestű állat). A művek együttese pedig a zsinagóga kettősségére reflektál: a felújított, színes arabeszk mintázatra és a padlózaton heverő romokra.

Budapest VII., Rumbach S. utca 11-13., nyitva augusztus 21-ig


Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.