Kiállítás

Ferenc Jóska és a pisilő kisfiú

A felejtés emlékei – Fotó/Modell 2.

Képzőművészet

A Magyar Képzőművészeti Egyetemen látható kiállítás a 2016-ban ugyanitt megrendezett Fotó/Modell folytatásának tekinthető; most az egyetem könyvtárából, levéltárából és művészeti gyűjteményéből válogatott anyag az 1860-as évektől az 1910-es évek közepéig tartó időszakra fókuszál.

Elsődleges célja, hogy bemutassa: „Kik használtak, készítettek vagy készíttettek fényképeket, mikor, hogyan és miért?” Ezért „olyan történetek elmondására teszünk kísérletet, melyek (…) a felejtés homályából kiemelve vagy a megmaradt emlékek újraértelmezéséből (…) kibontva mutatják egy ismertnek vélt időszak (…) történéseit”. Mégpedig úgy, hogy az eddig nem vagy alig kiállított alkotásokat olyan tematikus blokkokba rendezték, amelyekben az eredeti művek/dokumentumok nemcsak reprodukálva, hanem a korabeli méreteket is (nyilván a nézhetőség miatt) felülírva szerepelnek; mindehhez pedig olyan, a kiállított anyagra reflektáló munkákat párosítottak, amelyeket az egyetem doktori iskolájának hallgatói készítettek.

Ebből is kitűnik, hogy nagyrészt egy, az első pillantásra talán nem túl izgalmasnak tűnő téma, az 1874–1875-ben a Sugár úton felépített Mintarajztanoda és a Régi Műcsarnok (1875–1877) épületéből, illetve az Epreskertből álló intézmény története áll a kiállítás középpontjában – ennek ellenére számos érdekes és izgalmas dolgot is láthatunk.

A művészeti oktatás egyik alapja a régi mesterek munkáinak tanulmányozása – ehhez akkoriban ókori szobrok másolatait, metszeteket (Piranesi) és a régi mesterek leghíresebb alkotásait (például: Sixtusi Madonna) tartalmazó albumokat vagy fényképmásolatokat használtak. A fénykép elsődleges célja viszont a dokumentáció volt; így rögzítették az évenkénti bemutatókat, a szakmai és világkiállításokat, illetve az iskola „életét”. Láthatjuk – természetesen beállított fotókon – a női főiskola hallgatóit (nevüket Anyakönyvben rögzítették), és fényképeket a kőszobrászathoz használt anyag forrásáról, a „ruszkiczai Márványbányáról”. A legfontosabb dokumentátor kétségkívül Morelli Gusztáv („a magyar kszilografia [harántdúcmetszés] géniusza”, a reprodukálás mestere) volt; fényképeiről készített, a Vasárnapi Újságban megjelent metszeteiből képet kaphatunk arról, hogy miként nézett ki a könyvtár, a fafaragó tanterem vagy az építményes rajz és festés terme. De ugyanő dokumentálta Huszár Adolf műtermét (1881) – szépen követhető, hogy miért és miként változtatta meg a metszeten Morelli az eredeti fotó kompozícióját és részleteit (bónusz: „Huszár ravatala a Bajza utcai műtermében, háttérben a Deák-szobor nagy gipszmintájával”). Maga Lotz Károly (aki az egyetemnek is készített freskókat) fényképeken örökítette meg a freskóihoz készített vázlatokat; így egyszerűbb volt a megrendelőnek bemutatni elképzeléseit – kicsit úgy, ahogy a Lotz-album számára fényképeket készítő
Weinwurm Antal, aki úgynevezett mintalapokkal hirdette fényképészeti műintézetét.

A kiállítás legjobb része a korszak úgynevezett új képfajtáival foglalkozik. Természetesen nem maradhatott ki a népszórakoztatásra készített panorámaképek leghíresebbje, a Magyarok bejövetelének emléket állító Feszty-körkép (a síkmásolat Morelli munkája), vagy a Bem–Petőfi körkép (fénykép: Weinwurm), vagy Gárdonyi Géza elvetélt próbálkozása, az Isteni színjátékon alapuló, 1896-os Pokol körkép – amelyből Barnaföldi Anna készített egy virtuális (speciális VR-sisakkal nézhető) rekonstrukcióit.

Egy másik új, de csak egyedül befogadható képformát a sztereoképek képviseltek; Strobl Alajosné Kratochwill Alojzia igen tekintélyes anyagát (illetve ezen képek másolatait) magunk is megnézhetjük a kézi (műanyag) sztereonézőn. A képek hátoldalán olvasható felirat egyben értelmezi a fotót (a Strobl Alajos által készített Mechwart-emlékszobor mellékalakja, az ún. „Pospisil” bácsi), másrészt regénybe illő fordulattal kecsegtet („Izlandi nő”. Leuvey Asmusen dán diáklány és szüfrazsett mint modell, Strobl Alajos műtermében). Az 1913-ban a Nők Kongresszusára Magyarországra érkező Asmusen félaktjáról készült kútszobor melleiből víz csordogált, szemei, szája és haja festett volt, ráadásul belülről világított is. A szobor mára nyomtalanul eltűnt; cserébe viszont láthatjuk a fiatal Stroblt aktmodellként (Hermain Heid: Aktfelvételek szobrászoknak és festőknek, 1876).

A kiállítás időbeli végpontja az első világháború; ekkor az egyetem épületei hadikórházként működtek (Weinwurm felvételei rögzítik a könyvtárban kialakított tiszti kórtermet, a műtőt vagy az Epreskertben ingyen ebédre várakozó szegény gyermekek csoportját). Nem különösebben megrázó, inkább semleges képek – Pettendi Szabó Péter munkája (Lassú nézés) viszont életre kelti őket. De nemcsak ezen fotókat, hanem a tárlat sok-sok művét; az alkotó ugyanis olyan részleteket emelt ki a munkákból, amelyek valahogy elsikkadnak a kép tárgya/témája mellett: két gipszszobor (Ferenc József és egy pisilő kisfiú) különös együttállása, a betegterem lámpasora, sarokban álldogáló csontváz, kőoroszlán farakással, takaró alól kikandikáló, begipszelt láb. Emberi történetek kis darabkái – az újra felfedezett múlt emlékei.

 

Magyar Képzőművészeti Egyetem, nyitva: március 25-ig

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.