Kiállítás

Ferenc Jóska és a pisilő kisfiú

A felejtés emlékei – Fotó/Modell 2.

Képzőművészet

A Magyar Képzőművészeti Egyetemen látható kiállítás a 2016-ban ugyanitt megrendezett Fotó/Modell folytatásának tekinthető; most az egyetem könyvtárából, levéltárából és művészeti gyűjteményéből válogatott anyag az 1860-as évektől az 1910-es évek közepéig tartó időszakra fókuszál.

Elsődleges célja, hogy bemutassa: „Kik használtak, készítettek vagy készíttettek fényképeket, mikor, hogyan és miért?” Ezért „olyan történetek elmondására teszünk kísérletet, melyek (…) a felejtés homályából kiemelve vagy a megmaradt emlékek újraértelmezéséből (…) kibontva mutatják egy ismertnek vélt időszak (…) történéseit”. Mégpedig úgy, hogy az eddig nem vagy alig kiállított alkotásokat olyan tematikus blokkokba rendezték, amelyekben az eredeti művek/dokumentumok nemcsak reprodukálva, hanem a korabeli méreteket is (nyilván a nézhetőség miatt) felülírva szerepelnek; mindehhez pedig olyan, a kiállított anyagra reflektáló munkákat párosítottak, amelyeket az egyetem doktori iskolájának hallgatói készítettek.

Ebből is kitűnik, hogy nagyrészt egy, az első pillantásra talán nem túl izgalmasnak tűnő téma, az 1874–1875-ben a Sugár úton felépített Mintarajztanoda és a Régi Műcsarnok (1875–1877) épületéből, illetve az Epreskertből álló intézmény története áll a kiállítás középpontjában – ennek ellenére számos érdekes és izgalmas dolgot is láthatunk.

A művészeti oktatás egyik alapja a régi mesterek munkáinak tanulmányozása – ehhez akkoriban ókori szobrok másolatait, metszeteket (Piranesi) és a régi mesterek leghíresebb alkotásait (például: Sixtusi Madonna) tartalmazó albumokat vagy fényképmásolatokat használtak. A fénykép elsődleges célja viszont a dokumentáció volt; így rögzítették az évenkénti bemutatókat, a szakmai és világkiállításokat, illetve az iskola „életét”. Láthatjuk – természetesen beállított fotókon – a női főiskola hallgatóit (nevüket Anyakönyvben rögzítették), és fényképeket a kőszobrászathoz használt anyag forrásáról, a „ruszkiczai Márványbányáról”. A legfontosabb dokumentátor kétségkívül Morelli Gusztáv („a magyar kszilografia [harántdúcmetszés] géniusza”, a reprodukálás mestere) volt; fényképeiről készített, a Vasárnapi Újságban megjelent metszeteiből képet kaphatunk arról, hogy miként nézett ki a könyvtár, a fafaragó tanterem vagy az építményes rajz és festés terme. De ugyanő dokumentálta Huszár Adolf műtermét (1881) – szépen követhető, hogy miért és miként változtatta meg a metszeten Morelli az eredeti fotó kompozícióját és részleteit (bónusz: „Huszár ravatala a Bajza utcai műtermében, háttérben a Deák-szobor nagy gipszmintájával”). Maga Lotz Károly (aki az egyetemnek is készített freskókat) fényképeken örökítette meg a freskóihoz készített vázlatokat; így egyszerűbb volt a megrendelőnek bemutatni elképzeléseit – kicsit úgy, ahogy a Lotz-album számára fényképeket készítő
Weinwurm Antal, aki úgynevezett mintalapokkal hirdette fényképészeti műintézetét.

A kiállítás legjobb része a korszak úgynevezett új képfajtáival foglalkozik. Természetesen nem maradhatott ki a népszórakoztatásra készített panorámaképek leghíresebbje, a Magyarok bejövetelének emléket állító Feszty-körkép (a síkmásolat Morelli munkája), vagy a Bem–Petőfi körkép (fénykép: Weinwurm), vagy Gárdonyi Géza elvetélt próbálkozása, az Isteni színjátékon alapuló, 1896-os Pokol körkép – amelyből Barnaföldi Anna készített egy virtuális (speciális VR-sisakkal nézhető) rekonstrukcióit.

Egy másik új, de csak egyedül befogadható képformát a sztereoképek képviseltek; Strobl Alajosné Kratochwill Alojzia igen tekintélyes anyagát (illetve ezen képek másolatait) magunk is megnézhetjük a kézi (műanyag) sztereonézőn. A képek hátoldalán olvasható felirat egyben értelmezi a fotót (a Strobl Alajos által készített Mechwart-emlékszobor mellékalakja, az ún. „Pospisil” bácsi), másrészt regénybe illő fordulattal kecsegtet („Izlandi nő”. Leuvey Asmusen dán diáklány és szüfrazsett mint modell, Strobl Alajos műtermében). Az 1913-ban a Nők Kongresszusára Magyarországra érkező Asmusen félaktjáról készült kútszobor melleiből víz csordogált, szemei, szája és haja festett volt, ráadásul belülről világított is. A szobor mára nyomtalanul eltűnt; cserébe viszont láthatjuk a fiatal Stroblt aktmodellként (Hermain Heid: Aktfelvételek szobrászoknak és festőknek, 1876).

A kiállítás időbeli végpontja az első világháború; ekkor az egyetem épületei hadikórházként működtek (Weinwurm felvételei rögzítik a könyvtárban kialakított tiszti kórtermet, a műtőt vagy az Epreskertben ingyen ebédre várakozó szegény gyermekek csoportját). Nem különösebben megrázó, inkább semleges képek – Pettendi Szabó Péter munkája (Lassú nézés) viszont életre kelti őket. De nemcsak ezen fotókat, hanem a tárlat sok-sok művét; az alkotó ugyanis olyan részleteket emelt ki a munkákból, amelyek valahogy elsikkadnak a kép tárgya/témája mellett: két gipszszobor (Ferenc József és egy pisilő kisfiú) különös együttállása, a betegterem lámpasora, sarokban álldogáló csontváz, kőoroszlán farakással, takaró alól kikandikáló, begipszelt láb. Emberi történetek kis darabkái – az újra felfedezett múlt emlékei.

 

Magyar Képzőművészeti Egyetem, nyitva: március 25-ig

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.