Hét dudás egy csárdában - BerlinBerlin: Bonanza

  • - köves -
  • 2009. április 9.

Képzőművészet

A Bart Baele, Yves Degryse és Caroline Rochlitz alkotta BerlinBerlin csoport 2003-ban kezdte multimédiás működését. Az antwerpeni illetőségű trió Holocénra keresztelt sorozatában várostérképészeti munkát végez, szigorúan szubjektív nézőpontból. Városportréik sorát Jeruzsálem három képernyőre komponált multimédiás portréja nyitotta, majd ezt követte az inuitok által lakott Iqaluit, harmadikként pedig a Colorado állambeli Bonanza (a negyedik állomás Moszkva), melynek népessége a háromtagú alkotócsoport megérkezésével közel másfélszeresére duzzadt.

A Bart Baele, Yves Degryse és Caroline Rochlitz alkotta BerlinBerlin csoport 2003-ban kezdte multimédiás működését. Az antwerpeni illetőségű trió Holocénra keresztelt sorozatában várostérképészeti munkát végez, szigorúan szubjektív nézőpontból. Városportréik sorát Jeruzsálem három képernyőre komponált multimédiás portréja nyitotta, majd ezt követte az inuitok által lakott Iqaluit, harmadikként pedig a Colorado állambeli Bonanza (a negyedik állomás Moszkva), melynek népessége a háromtagú alkotócsoport megérkezésével közel másfélszeresére duzzadt.

Ezt a Sziklás-hegység lábánál fekvő, hajdan pezsgő életű bányászvárost, mely kezdetben 6000 lakossal is büszkélkedhetett, ma heten lakják, épp elegendően ahhoz, hogy sértettségből és egyéb más személyes indokból kifolyólag több egymásra mutogató pártra szakadjanak. Mark, a legelőször felbukkanó bonanzai lakos, a helyiek legfiatalabbika arra figyelmeztet, hogy semmiképpen se higgyünk a szemünknek, és a fele sem igaz abból, amit az elkövetkezőkben hallani fogunk - baljóslatú konferanszát azonban nem követik nagy megrázkódtatások. A berlinesek kamerája előtt megnyilatkozó városlakók szeretetteljes pillantásokkal mérik fel a tájat, mely itteni életük legszembetűnőbb luxusa, derűsen nyilatkoznak az istenhátamögöttiség kihívásairól, a helyi csúcsforgalomról (1 motor berreg az úton) illetve a kollektív élményekről (néhány éve egy valódi rendőrségi autós üldözés nézői lehettek a moziba ritkán járó helybéliek), és épp csak akkor bicsaklik meg a jóféle falusias emelkedettség hangja, ha a szó a szomszédokra terelődik. Van, akinek az szúr szemet, hogy szomszédja nem az elfogadható csatornákon tart kapcsolatot a szellemvilággal (azaz boszorkány), van, akinek pedig az, hogy a városvezetésben többségben vannak azok, akik csak hébe-hóba látogatják a kisvárost. Az állandó lakosok ferde szemmel nézik a nyaralókat, a régiek az újakat: a sok kis lángon égő, de folyamatos ellenségeskedés pedig egy perben csúcsosodik ki, mely a mindenkinek kedves városi rang elvesztésével fenyeget. Az események és az egymásra mutogatások szintjén ide (és az ebből adódó tanulságoknál) lyukadunk ki a Bonanza-projekt keretében, de az öt képernyő és a városka kicsinyített makettmása nem (csak) a történetmesélés céljából lesz a Merlinben felállítva. A messziről jött flamandoknak a hely szellemét is sikerült lekapni, a külső és belső láthatárokat éppúgy, mint a helyi időt, mely, ha nincs a mindennapoknak célt adó ellenségeskedés, végképp megállni látszik Bonanzában.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.