Hét dudás egy csárdában - BerlinBerlin: Bonanza

  • - köves -
  • 2009. április 9.

Képzőművészet

A Bart Baele, Yves Degryse és Caroline Rochlitz alkotta BerlinBerlin csoport 2003-ban kezdte multimédiás működését. Az antwerpeni illetőségű trió Holocénra keresztelt sorozatában várostérképészeti munkát végez, szigorúan szubjektív nézőpontból. Városportréik sorát Jeruzsálem három képernyőre komponált multimédiás portréja nyitotta, majd ezt követte az inuitok által lakott Iqaluit, harmadikként pedig a Colorado állambeli Bonanza (a negyedik állomás Moszkva), melynek népessége a háromtagú alkotócsoport megérkezésével közel másfélszeresére duzzadt.

A Bart Baele, Yves Degryse és Caroline Rochlitz alkotta BerlinBerlin csoport 2003-ban kezdte multimédiás működését. Az antwerpeni illetőségű trió Holocénra keresztelt sorozatában várostérképészeti munkát végez, szigorúan szubjektív nézőpontból. Városportréik sorát Jeruzsálem három képernyőre komponált multimédiás portréja nyitotta, majd ezt követte az inuitok által lakott Iqaluit, harmadikként pedig a Colorado állambeli Bonanza (a negyedik állomás Moszkva), melynek népessége a háromtagú alkotócsoport megérkezésével közel másfélszeresére duzzadt.

Ezt a Sziklás-hegység lábánál fekvő, hajdan pezsgő életű bányászvárost, mely kezdetben 6000 lakossal is büszkélkedhetett, ma heten lakják, épp elegendően ahhoz, hogy sértettségből és egyéb más személyes indokból kifolyólag több egymásra mutogató pártra szakadjanak. Mark, a legelőször felbukkanó bonanzai lakos, a helyiek legfiatalabbika arra figyelmeztet, hogy semmiképpen se higgyünk a szemünknek, és a fele sem igaz abból, amit az elkövetkezőkben hallani fogunk - baljóslatú konferanszát azonban nem követik nagy megrázkódtatások. A berlinesek kamerája előtt megnyilatkozó városlakók szeretetteljes pillantásokkal mérik fel a tájat, mely itteni életük legszembetűnőbb luxusa, derűsen nyilatkoznak az istenhátamögöttiség kihívásairól, a helyi csúcsforgalomról (1 motor berreg az úton) illetve a kollektív élményekről (néhány éve egy valódi rendőrségi autós üldözés nézői lehettek a moziba ritkán járó helybéliek), és épp csak akkor bicsaklik meg a jóféle falusias emelkedettség hangja, ha a szó a szomszédokra terelődik. Van, akinek az szúr szemet, hogy szomszédja nem az elfogadható csatornákon tart kapcsolatot a szellemvilággal (azaz boszorkány), van, akinek pedig az, hogy a városvezetésben többségben vannak azok, akik csak hébe-hóba látogatják a kisvárost. Az állandó lakosok ferde szemmel nézik a nyaralókat, a régiek az újakat: a sok kis lángon égő, de folyamatos ellenségeskedés pedig egy perben csúcsosodik ki, mely a mindenkinek kedves városi rang elvesztésével fenyeget. Az események és az egymásra mutogatások szintjén ide (és az ebből adódó tanulságoknál) lyukadunk ki a Bonanza-projekt keretében, de az öt képernyő és a városka kicsinyített makettmása nem (csak) a történetmesélés céljából lesz a Merlinben felállítva. A messziről jött flamandoknak a hely szellemét is sikerült lekapni, a külső és belső láthatárokat éppúgy, mint a helyi időt, mely, ha nincs a mindennapoknak célt adó ellenségeskedés, végképp megállni látszik Bonanzában.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.