Interjú

„Influenszer lenne”

Marisa de Lempicka, Tamara de Lempicka dédunokája a művész örökségéről

Hogyan reagál egy ötéves kislány, ha a 20. század egyik legsikeresebb festőművésze kritizálja a rajzait, akit ráadásul nem szólíthat nagyinak? Miért volt sikeres üzletasszony Tamara de Lempicka, mi volt az igazi neve, és milyen autót vezetett valójában az „art deco királynője”? A többi közt erről is beszélgettünk a művész dédunokájával, az örökséget gondozó Tamara de Lempicka Estate LLC elnökével.

Magyar Narancs: Van személyes emléke a dédnagymamájáról?

Marisa de Lempicka: Tamara 1980-ban halt meg, kilencéves voltam, szóval kislányként találkoztam vele a cuernavacai villájában, Mexikóban, ahol élete utolsó éveiben lakott. Olyan volt először látni őt, mintha egy királynő elé járultam volna. Hozzá hasonlóval sem találkoztam korábban, hihetetlenül erős jelenléte és kisugárzása volt, pedig akkoriban már a hetvenes éveinek végén járt. Hosszú, színes ruhát viselt hozzá illő kalappal és a legnagyobb ékszerekkel, amiket csak el lehet képzelni, és természetesen a sminkje is kifogástalan volt. Kinyújtotta felém a karját, majd azt mondta: „Szólíts chérinek!” Nagyi, mama vagy babcia szóba sem jöhetett, a nővéremet és engem pedig úgy mutattak be neki, hogy „a lányok”, mivel a dédunokázástól öregnek érezte volna magát. Csodálatos háza és kertje volt, ahol hatalmas ebédeket rendezett, általában rengeteg vendéggel. Az egyik legjobb barátnője volt például Savoyai Mária olasz hercegnő (III. Viktor Emánuel olasz király legkisebb lánya – a szerk.), aki szintén Cuernavacában telepedett le, de gyakran megfordult nála Victor Contreras mexikói szobrász is. Meghatározó élmény volt számomra ezekkel az emberekkel és ezzel az életmóddal találkozni. Van egy történet, amelyet még soha nem meséltem el. Mondjuk úgy, hogy Tamara nem a megszokott módon mutatta ki a szeretetét. Nem ölelgetett, ellenben nagyon tudott figyelni. Emlékszem, a legtöbb gyerekhez hasonlóan kislányként én is szerettem rajzolni, és meg is mutattam neki a műveimet. Tisztában voltam vele, hogy a dédnagymamám jelentős művész, ezért nem szomorodtam el, amikor ránézett a rajzaimra és elkezdte sorolni a hibákat: „Ez így nem jó, kimentél a vonalból, más színeket kellett volna használnod.” Csak ötéves voltam, mégsem sértődtem meg a kritikáján. Boldog voltam és büszkeséggel töltött el, hogy ez a nagyszerű művész veszi a fáradságot, és foglalkozik a rajzaimmal.

MN: Mikor szembesült először a dédmamája jelentőségével?

ML: Képzőművészetről szóló könyvek között nőttem fel, így természetesen már az első találkozásunk előtt is tudtam, hogy ki ő. Az első könyv, ami a hetvenes években Tamaráról megjelent, Franco Maria Ricci munkája volt. Tamara nagyon mérges volt a könyv miatt, mert az eredeti megállapodás szerint kizárólag a művészetéről szólt volna. Mivel azonban a szerző nemigen forszírozta az interjúzást, ráadásul Tamara mindig is nagyon titokzatos volt az életét illetően – még azzal kapcsolatban sem lehetett egyértelmű válaszokat kihúzni belőle, hogy pontosan mikor és hol született –, Ricci úgy döntött, hogy Tamara és az olasz költő-katonatiszt Gabriele D’Annunzio levelezéseit publikálja. Ezek egy kislánynak sokat nem jelentettek, viszont Tamara 1920-as és 1930-as évekből származó art deco festményeinek csodálatos reprodukciói is bekerültek a kiadványba. A színek és modern formák erős hatással voltak rám. Tamara a kubizmus, a modernizmus és a reneszánsz manierizmus vegyítésével alkotta meg saját, egyedi stílusát. Mindemellett ő volt az első 20. századi művész, aki független nőként ábrázolta a modelljeit. Elbűvölő és divatos nőalakokat látni a vásznain, akik mégis egyértelműen tudják, hogy mit akarnak, irányítják a saját életü­ket, holott korábban legfeljebb múzsák, a férfi művészek inspirációi lehettek. Ez teszi Lempicka művészetét a mai napig relevánssá, és ezért tudott Georgia O’Keeffe és Frida Kahlo mögött minden idők harmadik legdrágább női festőjévé válni. 2020-ban Marjorie Ferry portréját majdnem 22 millió dollárért adtuk el egy magángyűjteményből, ami életműrekordnak számít.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.