Kiállítás

Kaktuszkalandok

Igor és Ivan Buharov: Spirituális polgári engedetlenség

A Buharov „testvérek” (Hevesi Nándor és Szilágyi Kornél) kiállítása a tavaly Grazban, a Steirischer Herbst program keretében bemutatott multimédiás installáció (Örök szándékmező hangolás) kisebb, az acb Galéria Attachment terének adottságait kihasználó változata.

A filmes elemekkel bővített environment „a szerzőpáros most készülő nagyjátékfilmje előtanulmányának is tekinthető”. 2014-es kiállításuk középpontjában is egy készülőben lévő film állt. Ez nem véletlen. A Buharovok olyan amatőr filmesek, akik a kilencvenes évek közepe óta készítik lejárt vagy kiszuperált szuper 8-as vagy 16 mm-es filmtekercsre dadaista és filozofikus, a nyersanyag karcosságát, piszkos felületét kiemelő, kísérleti kisfilmjeiket, illetve a 2000-es évektől kezdve nagyjátékfilmjeiket. Maguk jegyzik a képzőművészet és a mozgókép határvidékére pozicionált filmjeiket, ők készítik a forgatókönyvet (már ha van), az animációt, ők a rendezők, a szereplők (illetve barátaik), s maguk végzik az utómunkálatokat is. Filmjeiket több nemzetközi kiállításon bemutatták, emellett számos művészeti díjat is elnyertek.

A mostani kiállítás egyrészt egy sötét szentély, önnön filmográfiájuk „minikatedrálisa”, melyben rendre felbukkannak korábbi filmjeik ikonikus állóképei. A lightboxokban feltűnnek a Hotel Tubu (2002) egyes alakjai: a lötyögős orangutánjelmezes alak, amint egy szobanövény mögé bújik, a „mackófarkas” és egy virág kettőse, illetve a maszkos vadász, kezében kitömött fácánnal és egy Polaroid fotóval.
A maszkos, szalmabábnak öltözött kisfiú az Egyvezérszavas védelem (2006) világából származik, a kisfiú, akinek a kalapjából agancsok meredeznek felfelé, a Jancsika és a libuskákból (2010), a hídon álló alak pedig a Lassú tükör (2007) című filmet idézi.

A sötét tér másrészt egy különös szoba konzolasztallal és kinyitható szekrénykékkel (melyek összekoszolt üveglapjai „mögött” rövid filmjelenetek peregnek). A tárgyakon nippek (lefejezett Buddha-szobor), horgolt terítők és cserepes virágok (köztük egy méretes kaktusz). Nem hiányozhatnak a hatvanas éveket idéző telefonkészülékek, és a tekergetős rádió, melyet finomhangolással olyan „állomásokra” kapcsolhatunk, ahol különböző diktátorokat és vezéreket (Hitler, Sztálin, Trump, Orbán) üdvözlő tapsorkánt és éljenzést hallgathatunk. A szemközti fal alján fapálcikás készülék áll, az állami zsarnokságot és tekintélyelvet szondázó, kilengéseit jelző Anarchometer. (A „testvérektől” amúgy nem idegen a politikai, ironikus „állásfoglalás”. A már említett Jancsika parlamenti látogatása során „kis pogácsákat szaggatott az ollójával [valójában ágaskodó hímtagjával] a magyar zászlóból”.)

A Grazban megrendezett kiállításuk vezérmotívumai az eljövendő forradalom főszereplői, a címben is említett spirituális polgári engedetlenség „katonái”, a növények – lévén, hogy övék a világon a legelterjedtebb és legösszefüggőbb kommunikációs csatorna. Korábbi munkáikban a posztapokaliptikus világban tengődők (a mostani kiállításon a maszkos alakok) lyukkártyákkal kommunikáltak; az új szövetség lehetővé teszi, hogy a digitális megfigyelés és kontroll alól kibújva új információs hálózatok jöjjenek létre. Ezt célozza meg a készülő nagyjátékfilm is; itt két kisfilm képviseli a növényekkel ápolt „bensőséges, öko-erotikus kapcsolatot”.

Az egyenként másfél perces filmtöredékek jellegzetessége a szaggatott, ugráló, kihagyásos kameramozgás, az álomtöredékekké összeálló képsorok, a totálisan értelmetlennek tűnő cselekedetek és a korai burleszkeket idéző, furcsa interakciók, a váratlanság, a fanyar irónia, a humoros és a komor pillanatok váltogatása. Míg az egyikben a szereplők fatörzsekhez dörgölődznek és kismadár alakú cserépsípokat szorongatnak (közben némi varázslat is befigyel), a másikban az erdőben bukdácsoló, szaladgáló alakokkal egyenrangú szerepet tölt be egy hosszúkás fadarabra emlékeztető tárgy, a „kaktusz” – mint az kiderül a kiállított művek listájából.

Ez úszik lassan, fel-alá egy folyón, s a falra vetített, repetitív képsorok mellett megjelenik a maga valóságában is: ott fekszik a művirágokkal körbeölelt ravatalon, a megszentelt sírhalmon (jó, a virágok közt megbújik egy apró madárnipp). A varázslat eszköze és tárgya, mely mágikus erővel bír. Ezt a kaktuszvilágot „értelmezi” az egyik telefonban szóló vers (Hervay Gizella: Mennyei felvonulás, angolul), illetve a másikban felhangzó Vadzsra dal.

A műveikre jellemző, tudatmódosító szerek használatára utaló szürrealista attitűd, a nettó ökörködés, a sejtetés, a zárt egészként létező műalkotás elutasítása vagy a váratlan megoldások ugyanis szinte szándékoltan ellene mennek, hogy bármilyen jelentést tulajdonítsunk nekik. Nehéz lépést tartani az „őrület logikájával”, még ha világteremtő erővel bír is. De ez nem gátolhatja meg, hogy nagyon is élvezzük Buharovék látványegészét.

acb Attachment, nyitva: május 24-ig

Figyelmébe ajánljuk

Újabb mérföldkő

  • Harci Andor

Mi lett volna, ha 1969-ben, az amougies-i fesztiválon Frank Zappa épp másfelé bolyong, s nem jelentkezik be fellépőnek a színpadon tartózkodó Pink Floyd tagjai mellé?

Vándormozi

  • - turcsányi -

John Maclean nem kapkodja el, az előző filmje, a Slow West (A nyugat útján) 2015-ben jött ki.

Mi, angyalok

Egyesével bukkannak elő a lelátó hátsó részét határoló cserjésből a zenekar tagjai (Tara Khozein – ének, Bartek Zsolt klarinét, szaxofon, Darázs Ádám – gitár, Kertész Endre – cselló) és a táncos pár (Juhász Kata és Déri András).

Új válaszok

A művészet nem verseny, de mégiscsak biennálék, pályázatok, díjak és elismerések rendezik a sorokat. Minden országnak van egy-egy rangos, referenciaként szolgáló díja.

Mintha a földön állva…

Összegyűjtött és új verseket tartalmazó kötete, a 2018-ban megjelent A Vak Remény a költő teljes életművét átfogó könyv volt, ám az új versek jelenlétét is kiemelő alcím a lírai opus folyamatosan „történő” állapotára mutat, arra, hogy még korántsem egy megállapodott vagy kevésbé dinamikus költői nyelvről van szó.

Egyetemes gyávaság

A gyermekvédelminek csúfolt törvény utóhatása borzolta a kedélyeket az elmúlt hetekben a Pázmány Péter Katolikus Egyetemen. Június közepén, még a Pride – azóta tudjuk: több százezres – vonulása előtt cikket jegyzett a Hvg360 felületén az egyetem Pszichológiai Intézetének három oktatója.

Adja vagy nem adja?

A történet népmesei szála szerint Donald Trump a hivatalban eltöltött dolgos nap után hazatért otthonába, ahol szerető hitvese, Melania várta őt.

Vegetál, bezárt, költözik

Az elmúlt másfél évtizedben szétfeslett a magyar múzeumi rendszer szövete. Bizonyára vannak olyan intézmények, amelyek érintetlenek maradtak a 2010 óta zajló átalakulásoktól: vidéken egy-egy helytörténeti gyűjtemény, vagy Budapesten a Bélyegmúzeum – de a rendszer a politikai, s ezzel összefüggő gazdasági szándékokból, érdekekből kifolyólag jelentősen átrajzolódott.