Kiállítás

Kaktuszkalandok

Igor és Ivan Buharov: Spirituális polgári engedetlenség

A Buharov „testvérek” (Hevesi Nándor és Szilágyi Kornél) kiállítása a tavaly Grazban, a Steirischer Herbst program keretében bemutatott multimédiás installáció (Örök szándékmező hangolás) kisebb, az acb Galéria Attachment terének adottságait kihasználó változata.

A filmes elemekkel bővített environment „a szerzőpáros most készülő nagyjátékfilmje előtanulmányának is tekinthető”. 2014-es kiállításuk középpontjában is egy készülőben lévő film állt. Ez nem véletlen. A Buharovok olyan amatőr filmesek, akik a kilencvenes évek közepe óta készítik lejárt vagy kiszuperált szuper 8-as vagy 16 mm-es filmtekercsre dadaista és filozofikus, a nyersanyag karcosságát, piszkos felületét kiemelő, kísérleti kisfilmjeiket, illetve a 2000-es évektől kezdve nagyjátékfilmjeiket. Maguk jegyzik a képzőművészet és a mozgókép határvidékére pozicionált filmjeiket, ők készítik a forgatókönyvet (már ha van), az animációt, ők a rendezők, a szereplők (illetve barátaik), s maguk végzik az utómunkálatokat is. Filmjeiket több nemzetközi kiállításon bemutatták, emellett számos művészeti díjat is elnyertek.

A mostani kiállítás egyrészt egy sötét szentély, önnön filmográfiájuk „minikatedrálisa”, melyben rendre felbukkannak korábbi filmjeik ikonikus állóképei. A lightboxokban feltűnnek a Hotel Tubu (2002) egyes alakjai: a lötyögős orangutánjelmezes alak, amint egy szobanövény mögé bújik, a „mackófarkas” és egy virág kettőse, illetve a maszkos vadász, kezében kitömött fácánnal és egy Polaroid fotóval.
A maszkos, szalmabábnak öltözött kisfiú az Egyvezérszavas védelem (2006) világából származik, a kisfiú, akinek a kalapjából agancsok meredeznek felfelé, a Jancsika és a libuskákból (2010), a hídon álló alak pedig a Lassú tükör (2007) című filmet idézi.

A sötét tér másrészt egy különös szoba konzolasztallal és kinyitható szekrénykékkel (melyek összekoszolt üveglapjai „mögött” rövid filmjelenetek peregnek). A tárgyakon nippek (lefejezett Buddha-szobor), horgolt terítők és cserepes virágok (köztük egy méretes kaktusz). Nem hiányozhatnak a hatvanas éveket idéző telefonkészülékek, és a tekergetős rádió, melyet finomhangolással olyan „állomásokra” kapcsolhatunk, ahol különböző diktátorokat és vezéreket (Hitler, Sztálin, Trump, Orbán) üdvözlő tapsorkánt és éljenzést hallgathatunk. A szemközti fal alján fapálcikás készülék áll, az állami zsarnokságot és tekintélyelvet szondázó, kilengéseit jelző Anarchometer. (A „testvérektől” amúgy nem idegen a politikai, ironikus „állásfoglalás”. A már említett Jancsika parlamenti látogatása során „kis pogácsákat szaggatott az ollójával [valójában ágaskodó hímtagjával] a magyar zászlóból”.)

A Grazban megrendezett kiállításuk vezérmotívumai az eljövendő forradalom főszereplői, a címben is említett spirituális polgári engedetlenség „katonái”, a növények – lévén, hogy övék a világon a legelterjedtebb és legösszefüggőbb kommunikációs csatorna. Korábbi munkáikban a posztapokaliptikus világban tengődők (a mostani kiállításon a maszkos alakok) lyukkártyákkal kommunikáltak; az új szövetség lehetővé teszi, hogy a digitális megfigyelés és kontroll alól kibújva új információs hálózatok jöjjenek létre. Ezt célozza meg a készülő nagyjátékfilm is; itt két kisfilm képviseli a növényekkel ápolt „bensőséges, öko-erotikus kapcsolatot”.

Az egyenként másfél perces filmtöredékek jellegzetessége a szaggatott, ugráló, kihagyásos kameramozgás, az álomtöredékekké összeálló képsorok, a totálisan értelmetlennek tűnő cselekedetek és a korai burleszkeket idéző, furcsa interakciók, a váratlanság, a fanyar irónia, a humoros és a komor pillanatok váltogatása. Míg az egyikben a szereplők fatörzsekhez dörgölődznek és kismadár alakú cserépsípokat szorongatnak (közben némi varázslat is befigyel), a másikban az erdőben bukdácsoló, szaladgáló alakokkal egyenrangú szerepet tölt be egy hosszúkás fadarabra emlékeztető tárgy, a „kaktusz” – mint az kiderül a kiállított művek listájából.

Ez úszik lassan, fel-alá egy folyón, s a falra vetített, repetitív képsorok mellett megjelenik a maga valóságában is: ott fekszik a művirágokkal körbeölelt ravatalon, a megszentelt sírhalmon (jó, a virágok közt megbújik egy apró madárnipp). A varázslat eszköze és tárgya, mely mágikus erővel bír. Ezt a kaktuszvilágot „értelmezi” az egyik telefonban szóló vers (Hervay Gizella: Mennyei felvonulás, angolul), illetve a másikban felhangzó Vadzsra dal.

A műveikre jellemző, tudatmódosító szerek használatára utaló szürrealista attitűd, a nettó ökörködés, a sejtetés, a zárt egészként létező műalkotás elutasítása vagy a váratlan megoldások ugyanis szinte szándékoltan ellene mennek, hogy bármilyen jelentést tulajdonítsunk nekik. Nehéz lépést tartani az „őrület logikájával”, még ha világteremtő erővel bír is. De ez nem gátolhatja meg, hogy nagyon is élvezzük Buharovék látványegészét.

acb Attachment, nyitva: május 24-ig

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

Szerbia kontra Szerbia: az ország, amely saját magával vív harcot

  • Végel László
Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő. A Vučić-rezsim azonban nem hátrál.