Kiállítás

Kaktuszkalandok

Igor és Ivan Buharov: Spirituális polgári engedetlenség

A Buharov „testvérek” (Hevesi Nándor és Szilágyi Kornél) kiállítása a tavaly Grazban, a Steirischer Herbst program keretében bemutatott multimédiás installáció (Örök szándékmező hangolás) kisebb, az acb Galéria Attachment terének adottságait kihasználó változata.

A filmes elemekkel bővített environment „a szerzőpáros most készülő nagyjátékfilmje előtanulmányának is tekinthető”. 2014-es kiállításuk középpontjában is egy készülőben lévő film állt. Ez nem véletlen. A Buharovok olyan amatőr filmesek, akik a kilencvenes évek közepe óta készítik lejárt vagy kiszuperált szuper 8-as vagy 16 mm-es filmtekercsre dadaista és filozofikus, a nyersanyag karcosságát, piszkos felületét kiemelő, kísérleti kisfilmjeiket, illetve a 2000-es évektől kezdve nagyjátékfilmjeiket. Maguk jegyzik a képzőművészet és a mozgókép határvidékére pozicionált filmjeiket, ők készítik a forgatókönyvet (már ha van), az animációt, ők a rendezők, a szereplők (illetve barátaik), s maguk végzik az utómunkálatokat is. Filmjeiket több nemzetközi kiállításon bemutatták, emellett számos művészeti díjat is elnyertek.

A mostani kiállítás egyrészt egy sötét szentély, önnön filmográfiájuk „minikatedrálisa”, melyben rendre felbukkannak korábbi filmjeik ikonikus állóképei. A lightboxokban feltűnnek a Hotel Tubu (2002) egyes alakjai: a lötyögős orangutánjelmezes alak, amint egy szobanövény mögé bújik, a „mackófarkas” és egy virág kettőse, illetve a maszkos vadász, kezében kitömött fácánnal és egy Polaroid fotóval.
A maszkos, szalmabábnak öltözött kisfiú az Egyvezérszavas védelem (2006) világából származik, a kisfiú, akinek a kalapjából agancsok meredeznek felfelé, a Jancsika és a libuskákból (2010), a hídon álló alak pedig a Lassú tükör (2007) című filmet idézi.

A sötét tér másrészt egy különös szoba konzolasztallal és kinyitható szekrénykékkel (melyek összekoszolt üveglapjai „mögött” rövid filmjelenetek peregnek). A tárgyakon nippek (lefejezett Buddha-szobor), horgolt terítők és cserepes virágok (köztük egy méretes kaktusz). Nem hiányozhatnak a hatvanas éveket idéző telefonkészülékek, és a tekergetős rádió, melyet finomhangolással olyan „állomásokra” kapcsolhatunk, ahol különböző diktátorokat és vezéreket (Hitler, Sztálin, Trump, Orbán) üdvözlő tapsorkánt és éljenzést hallgathatunk. A szemközti fal alján fapálcikás készülék áll, az állami zsarnokságot és tekintélyelvet szondázó, kilengéseit jelző Anarchometer. (A „testvérektől” amúgy nem idegen a politikai, ironikus „állásfoglalás”. A már említett Jancsika parlamenti látogatása során „kis pogácsákat szaggatott az ollójával [valójában ágaskodó hímtagjával] a magyar zászlóból”.)

A Grazban megrendezett kiállításuk vezérmotívumai az eljövendő forradalom főszereplői, a címben is említett spirituális polgári engedetlenség „katonái”, a növények – lévén, hogy övék a világon a legelterjedtebb és legösszefüggőbb kommunikációs csatorna. Korábbi munkáikban a posztapokaliptikus világban tengődők (a mostani kiállításon a maszkos alakok) lyukkártyákkal kommunikáltak; az új szövetség lehetővé teszi, hogy a digitális megfigyelés és kontroll alól kibújva új információs hálózatok jöjjenek létre. Ezt célozza meg a készülő nagyjátékfilm is; itt két kisfilm képviseli a növényekkel ápolt „bensőséges, öko-erotikus kapcsolatot”.

Az egyenként másfél perces filmtöredékek jellegzetessége a szaggatott, ugráló, kihagyásos kameramozgás, az álomtöredékekké összeálló képsorok, a totálisan értelmetlennek tűnő cselekedetek és a korai burleszkeket idéző, furcsa interakciók, a váratlanság, a fanyar irónia, a humoros és a komor pillanatok váltogatása. Míg az egyikben a szereplők fatörzsekhez dörgölődznek és kismadár alakú cserépsípokat szorongatnak (közben némi varázslat is befigyel), a másikban az erdőben bukdácsoló, szaladgáló alakokkal egyenrangú szerepet tölt be egy hosszúkás fadarabra emlékeztető tárgy, a „kaktusz” – mint az kiderül a kiállított művek listájából.

Ez úszik lassan, fel-alá egy folyón, s a falra vetített, repetitív képsorok mellett megjelenik a maga valóságában is: ott fekszik a művirágokkal körbeölelt ravatalon, a megszentelt sírhalmon (jó, a virágok közt megbújik egy apró madárnipp). A varázslat eszköze és tárgya, mely mágikus erővel bír. Ezt a kaktuszvilágot „értelmezi” az egyik telefonban szóló vers (Hervay Gizella: Mennyei felvonulás, angolul), illetve a másikban felhangzó Vadzsra dal.

A műveikre jellemző, tudatmódosító szerek használatára utaló szürrealista attitűd, a nettó ökörködés, a sejtetés, a zárt egészként létező műalkotás elutasítása vagy a váratlan megoldások ugyanis szinte szándékoltan ellene mennek, hogy bármilyen jelentést tulajdonítsunk nekik. Nehéz lépést tartani az „őrület logikájával”, még ha világteremtő erővel bír is. De ez nem gátolhatja meg, hogy nagyon is élvezzük Buharovék látványegészét.

acb Attachment, nyitva: május 24-ig

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.