rés a présen

„Az izolált ember érdekel”

Tarr Hajnalka képzőművész

  • rés a présen
  • 2019. június 1.

Képzőművészet

rés a présen: A debreceni MODEM-ben Mánia – Csendes stratégiák című közös tárlaton láthatók a munkáid. Kezdjük a cím értelmezésével!

Tarr Hajnalka: A mánia általános belső válasz a külvilágra, és az egyéni élethelyzetekre is reflektáló öngyógyító folyamat. A kiállító művészek részéről pedig alkotói stratégia.

rap: Ki a másik négy művész, és hogyan kerültetek egy kalap alá?

TH: Szíj Kamilla, Szira Henrietta, Benczúr Emese és Imre Mariann. A kurátor Simon Andrea. Az egy kalap alá kerülés pedig a B2 Galéria Mánia című kiállítása alkalmával történt meg önszántunkból. Gondoltuk, érdekes volna összerakni olyan munkákat, amelyeken jól látható, hogy az alkotó egyfajta meditatívan repetitív munkafolyamatba helyezi magát újra és újra.

rap: Milyen művekkel vagy jelen?

TH: Három művet állítok ki. Az Attachment című eredetileg 2008-ban keletkezett, amikor is a SE Pszichiátriai és Pszichoterápiás Klinika betegeivel egy hónap alatt összefűztünk egy 9 méteres gémkapocsfalat, amelyet a Műcsarnokban állítottunk ki a Mecénásnapok című tárlaton. A fal egy részéből Process címmel készítettem egy másik installációt, amely az MNG gyűjteményébe került. Amikor felmerült, hogy a MODEM-ben újrainstalláljam ezt a művet tíz év után, egyértelmű volt, hogy a hiányzó darabot újra kell fűzni. 35 embert vontam be a folyamatba a debreceni Kenézy Gyula Kórház és Rendelőintézet felnőtt pszichiátriai osztály nappali kórház részlegéről. Ennek a munkának szerves része, hogy mentális problémákkal küzdő emberekkel készítem, vagyis olyanokkal, akiknek annyira domináns a saját belső világuk a realitással szemben, hogy az falat képez a külvilág és közéjük.

rap: Neked a művészet tulajdonképpen azt jelenti, hogy társadalmi haszna van?

TH: Ez vicces kérdés, mert pont nem, és ebből a pesszimista meggyőződésből valamiért nem engedek, még most sem, hogy éppen egy teljesen új projektet tervezek megvalósítani az említett debreceni kórházzal. Amúgy meg tíz éve dolgozom az Autistic Art alapítvánnyal, s annak az a művészeti program az egyik alapja, amelynek én vagyok a szellemi anyukája. Nem a társadalom, hanem az izolált ember érdekel. A debreceni csapatom éves belépőt kapott a MODEM minden programjára, aminek örültek, mert élményekhez jutnak, kimozdulnak. A fal látványa is sokaknak katartikus volt közülük. Ha a pillanatnyi boldogság a tartós nehézségben társadalmi haszon, akkor oké, hiszek benne.

rap: Meddig tart a kiállítás és milyen társuló programok vannak?

TH: Június 23-ig látható, és tartunk tárlatvezetéseket a kiállítás ideje alatt. Én május 12-én, és Balajthy Boglárkát választottam ehhez társnak, aki a Képzőművészeti Egyetem képzőművészet-elmélet tanszékének hallgatója, de szerencsére pszichológiát is tanult. A kiállítás egy közösségi projekt kutatójellegű állomása is egyben, amelynek során a múzeum várja mindazoknak a jelentkezését, akiknek van mániája és szívesen mesélnének is róla. A kiírás megtalálható a modemart.hu oldalon. A Múzeumok Éjszakáján, június 22-én a földszinti kiállítótérben lesz egy ehhez kapcsolódó esemény.

rap: Az Autistic Artnál mik az aktuális feladataid?

TH: Már az őszi éves jótékonysági aukciónkat szervezzük, amelynek a bevételét az idén is 10, felnőtt autistákat ellátó lakóotthonnak adjuk. Az én feladatom most az aukciós tételek kortárs művészeti anyagának összegyűjtése. Valamint új Autistic Art-termékeken is dolgozunk.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.