Kiállítás

Kelemen Richárd: Under Construction

  • - legát -
  • 2018. szeptember 30.

Képzőművészet

A Budai Rajziskola első éves fotográfushallgatója tavasszal azt a „házi feladatot” kapta, hogy készítsen sorozatot August Sander modorában. Kelemen Richárd a Nyugati aluljárójában indult a nagy előd nyomába, járókelőket szólított le, hogy álljanak analóg kamerája elé, állványát egy régi dekoráció hűlt helyén lévő falfelület elé helyezte. Persze, sokan elküldték francba, de hetvenen kötélnek álltak: kicsik és nagyok, idősek és fiatalok, fehérek és feketék. Inkább átutazók és nem az aluljáró jellegzetes figurái. Hetven portré készült így, Kelemen mindenkire csak egy kockát szánt.

A drámai, fekete-fehér képek eszünkbe juttatják Sander világhírű A 20. század emberei sorozatát, de itt már annyi kapaszkodó sincs, hogy a „modellek” szakmáját ismernénk. Kelemen kérdése ez volt: „Teremthető-e mesterségesen olyan közösség, melynek tagjai valószínűleg soha nem találkoztak?”

A felvételeket júniusban a Fugában állították ki, ígéretes kiállítás volt, de a szereplők csak ezután váltak különös, de legalább nem mondvacsinált közösséggé. Készült ugyanis egy nagyméretű nyomat az összes fotóval, és arra a koszos falra tették a Nyugati aluljáróban, amelyik előtt a képek készültek. A járókelők java észre sem vette, de szép számban voltak olyanok is, akik nemcsak látták az installációt, de hozzá is tették a magukét – erre augusztus végéig volt módjuk. Ennek nyomán a kép mindennap változott, ami még úgy is nagy dolog, ha a háttérben esetenként csak a hétköznapi rongálás munkált.

 

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)