Kiállítás

Kelemen Richárd: Under Construction

  • - legát -
  • 2018. szeptember 30.

Képzőművészet

A Budai Rajziskola első éves fotográfushallgatója tavasszal azt a „házi feladatot” kapta, hogy készítsen sorozatot August Sander modorában. Kelemen Richárd a Nyugati aluljárójában indult a nagy előd nyomába, járókelőket szólított le, hogy álljanak analóg kamerája elé, állványát egy régi dekoráció hűlt helyén lévő falfelület elé helyezte. Persze, sokan elküldték francba, de hetvenen kötélnek álltak: kicsik és nagyok, idősek és fiatalok, fehérek és feketék. Inkább átutazók és nem az aluljáró jellegzetes figurái. Hetven portré készült így, Kelemen mindenkire csak egy kockát szánt.

A drámai, fekete-fehér képek eszünkbe juttatják Sander világhírű A 20. század emberei sorozatát, de itt már annyi kapaszkodó sincs, hogy a „modellek” szakmáját ismernénk. Kelemen kérdése ez volt: „Teremthető-e mesterségesen olyan közösség, melynek tagjai valószínűleg soha nem találkoztak?”

A felvételeket júniusban a Fugában állították ki, ígéretes kiállítás volt, de a szereplők csak ezután váltak különös, de legalább nem mondvacsinált közösséggé. Készült ugyanis egy nagyméretű nyomat az összes fotóval, és arra a koszos falra tették a Nyugati aluljáróban, amelyik előtt a képek készültek. A járókelők java észre sem vette, de szép számban voltak olyanok is, akik nemcsak látták az installációt, de hozzá is tették a magukét – erre augusztus végéig volt módjuk. Ennek nyomán a kép mindennap változott, ami még úgy is nagy dolog, ha a háttérben esetenként csak a hétköznapi rongálás munkált.

 

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.