Kiállítás

Kelemen Richárd: Under Construction

  • - legát -
  • 2018. szeptember 30.

Képzőművészet

A Budai Rajziskola első éves fotográfushallgatója tavasszal azt a „házi feladatot” kapta, hogy készítsen sorozatot August Sander modorában. Kelemen Richárd a Nyugati aluljárójában indult a nagy előd nyomába, járókelőket szólított le, hogy álljanak analóg kamerája elé, állványát egy régi dekoráció hűlt helyén lévő falfelület elé helyezte. Persze, sokan elküldték francba, de hetvenen kötélnek álltak: kicsik és nagyok, idősek és fiatalok, fehérek és feketék. Inkább átutazók és nem az aluljáró jellegzetes figurái. Hetven portré készült így, Kelemen mindenkire csak egy kockát szánt.

A drámai, fekete-fehér képek eszünkbe juttatják Sander világhírű A 20. század emberei sorozatát, de itt már annyi kapaszkodó sincs, hogy a „modellek” szakmáját ismernénk. Kelemen kérdése ez volt: „Teremthető-e mesterségesen olyan közösség, melynek tagjai valószínűleg soha nem találkoztak?”

A felvételeket júniusban a Fugában állították ki, ígéretes kiállítás volt, de a szereplők csak ezután váltak különös, de legalább nem mondvacsinált közösséggé. Készült ugyanis egy nagyméretű nyomat az összes fotóval, és arra a koszos falra tették a Nyugati aluljáróban, amelyik előtt a képek készültek. A járókelők java észre sem vette, de szép számban voltak olyanok is, akik nemcsak látták az installációt, de hozzá is tették a magukét – erre augusztus végéig volt módjuk. Ennek nyomán a kép mindennap változott, ami még úgy is nagy dolog, ha a háttérben esetenként csak a hétköznapi rongálás munkált.

 

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.