rés a présen

„A Csarnoknegyed atmoszférája”

Istvánkó Bea boltos és galerista

  • rés a présen
  • 2018. szeptember 30.

Képzőművészet

rés a présen: Mesélj kicsit az ISBN könyv+galériáról!

Istvánkó Bea: Amióta kortárs képzőművészettel foglalkozom, érdekelnek a témában megjelent kiadványok. A kiállítási katalógusok, a szakkönyvek, a független kiadványok, a művészkönyvek és a fanzine-ok. Külföldi utazásaim során feltűnt, hogy minden nagyobb városban akad egy kortárs művészeti szakkönyvesbolt, Budapesten viszont nagyon nehéz beszerezni ilyen típusú kiadványokat. Ezzel párhuzamosan szerettem volna egy saját, nonprofit és független galériateret létrehozni, így kézenfekvőnek tűnt párosítani a két funkciót, és 2017 decemberében megnyílt az intézmény, mely a könyvek azonosítására szolgáló 13 jegyű kódról, az ISBN-számról kapta a nevét. Ugyanakkor a polcokon szereplő független kiadványok egy részében pont az az érdekes, hogy nem rendelkeznek ilyen azonosítóval, így például könyvtári adatbázisokban sem szerepelnek. Kiállítótér és művészeti könyvesbolt párosítása viszonylag ritka, de azért lehet nemzetközi példákat találni ilyesmire. Magyarországon mindenesetre úttörőnek számít ez a kettős funkció.

rap: Hogyan illeszkedik az ISBN a VIII. kerület életébe?

IB: A lokáció kiválasztása személyes és praktikus okoknak köszönhető. Évek óta a kerületben lakom, közel áll hozzám a Csarnoknegyed atmoszférája, és persze ezen a környéken tudtam a megfelelő paraméterekkel rendelkező üzlethelyiséghez hozzájutni. Ez 100 százalékban független és magánkezdeményezés. A kulturális programok megvalósítása is önerőből történik, és ez így van jól, hiszen így nincs szükség kompromisszumokra.

rap: Milyen a kiállítási tematika?

IB: Az ISBN kiállítási struktúrája évi tíz kiállításból áll, amiből öt olyan egyéni kiállítás, amely fiatal és középgenerációs magyar művészeket/művészcsoportokat mutat be. A maradék öt kiállítás együttműködéseken alapul külföldi partnerekkel, művészekkel és intézményekkel, valamint vendégkurátorokkal. Ezek jellemzően csoportos kiállítások. Tematikus fókusz elméletileg nincs, ugyanakkor az eddigi tapasztalatok azt mutatják, hogy a kiállítótér szomszédságában található könyvesbolt jelenléte inspirálóan hat a művészekre, így szinte az eddigi összes kiállítás valamilyen módon reflektált a könyvekre.

rap: Mi látható jelenleg?

IB: Augusztus 21-én nyílt meg az őszi szezon első kiállítása Raktárkészlet címmel. A dátum nem véletlen, hiszen a prágai invázió 50. évfordulója alkalmából a kurátor, Beck András, a Tréfa című Kundera-könyv ’68-as magyar kiadásának igencsak fordulatos történetét dolgozta fel. A kiállítás valójában a témát részletesen feldolgozó és erre az alkalomra ki­adott tanulmánykötet három dimenzióba vetítése. A térben dokumentumok, történeti leírások és egy 50 darab 1968-as Tréfa-példányból épített installáció mutatják be a kötet sztoriját, és persze a frissen megjelent könyv is átlapozható.

rap: Mik a további tervek?

IB: Évi tíz kiállítás megszervezése hosszas előkészítést igényel, így nagyjából egy évre előre megvan a galériaprogram. Szeptemberben Eperjesi Ágnes Lapozás című önálló kiállítása következik, októberben nemzetközi csoportos kiállítást szervezünk Hunya Krisztina Berlinben élő kurátor kollégámmal, novemberben a Fiatal Írók Szövetsége rendez retrospekítv kiállítást, hiszen az irodalom és a képzőművészet határterületén mozgó kiadványokkal is foglalkozunk, decemberben pedig egy fantasztikus ljubljanai fanzine-galéria, a Dobra Vaga lesz a vendégünk. Közben kiadványbemutatókat, beszélgetéseket és egyéb eseményeket is szervezünk, a könyvesbolt kínálata pedig napról napra gyarapodik, így érdemes időről időre elkanyarodni a Víg utca 2. felé.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.