rés a présen

„A Csarnoknegyed atmoszférája”

Istvánkó Bea boltos és galerista

  • rés a présen
  • 2018. szeptember 30.

Képzőművészet

rés a présen: Mesélj kicsit az ISBN könyv+galériáról!

Istvánkó Bea: Amióta kortárs képzőművészettel foglalkozom, érdekelnek a témában megjelent kiadványok. A kiállítási katalógusok, a szakkönyvek, a független kiadványok, a művészkönyvek és a fanzine-ok. Külföldi utazásaim során feltűnt, hogy minden nagyobb városban akad egy kortárs művészeti szakkönyvesbolt, Budapesten viszont nagyon nehéz beszerezni ilyen típusú kiadványokat. Ezzel párhuzamosan szerettem volna egy saját, nonprofit és független galériateret létrehozni, így kézenfekvőnek tűnt párosítani a két funkciót, és 2017 decemberében megnyílt az intézmény, mely a könyvek azonosítására szolgáló 13 jegyű kódról, az ISBN-számról kapta a nevét. Ugyanakkor a polcokon szereplő független kiadványok egy részében pont az az érdekes, hogy nem rendelkeznek ilyen azonosítóval, így például könyvtári adatbázisokban sem szerepelnek. Kiállítótér és művészeti könyvesbolt párosítása viszonylag ritka, de azért lehet nemzetközi példákat találni ilyesmire. Magyarországon mindenesetre úttörőnek számít ez a kettős funkció.

rap: Hogyan illeszkedik az ISBN a VIII. kerület életébe?

IB: A lokáció kiválasztása személyes és praktikus okoknak köszönhető. Évek óta a kerületben lakom, közel áll hozzám a Csarnoknegyed atmoszférája, és persze ezen a környéken tudtam a megfelelő paraméterekkel rendelkező üzlethelyiséghez hozzájutni. Ez 100 százalékban független és magánkezdeményezés. A kulturális programok megvalósítása is önerőből történik, és ez így van jól, hiszen így nincs szükség kompromisszumokra.

rap: Milyen a kiállítási tematika?

IB: Az ISBN kiállítási struktúrája évi tíz kiállításból áll, amiből öt olyan egyéni kiállítás, amely fiatal és középgenerációs magyar művészeket/művészcsoportokat mutat be. A maradék öt kiállítás együttműködéseken alapul külföldi partnerekkel, művészekkel és intézményekkel, valamint vendégkurátorokkal. Ezek jellemzően csoportos kiállítások. Tematikus fókusz elméletileg nincs, ugyanakkor az eddigi tapasztalatok azt mutatják, hogy a kiállítótér szomszédságában található könyvesbolt jelenléte inspirálóan hat a művészekre, így szinte az eddigi összes kiállítás valamilyen módon reflektált a könyvekre.

rap: Mi látható jelenleg?

IB: Augusztus 21-én nyílt meg az őszi szezon első kiállítása Raktárkészlet címmel. A dátum nem véletlen, hiszen a prágai invázió 50. évfordulója alkalmából a kurátor, Beck András, a Tréfa című Kundera-könyv ’68-as magyar kiadásának igencsak fordulatos történetét dolgozta fel. A kiállítás valójában a témát részletesen feldolgozó és erre az alkalomra ki­adott tanulmánykötet három dimenzióba vetítése. A térben dokumentumok, történeti leírások és egy 50 darab 1968-as Tréfa-példányból épített installáció mutatják be a kötet sztoriját, és persze a frissen megjelent könyv is átlapozható.

rap: Mik a további tervek?

IB: Évi tíz kiállítás megszervezése hosszas előkészítést igényel, így nagyjából egy évre előre megvan a galériaprogram. Szeptemberben Eperjesi Ágnes Lapozás című önálló kiállítása következik, októberben nemzetközi csoportos kiállítást szervezünk Hunya Krisztina Berlinben élő kurátor kollégámmal, novemberben a Fiatal Írók Szövetsége rendez retrospekítv kiállítást, hiszen az irodalom és a képzőművészet határterületén mozgó kiadványokkal is foglalkozunk, decemberben pedig egy fantasztikus ljubljanai fanzine-galéria, a Dobra Vaga lesz a vendégünk. Közben kiadványbemutatókat, beszélgetéseket és egyéb eseményeket is szervezünk, a könyvesbolt kínálata pedig napról napra gyarapodik, így érdemes időről időre elkanyarodni a Víg utca 2. felé.

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.