Kiállítás

Látásalternatívák

Waliczky Tamás: Kamerák és más optikai eszközök

Képzőművészet

Megkockáztatom, hogy az 1959-ben született médiaművész jóval ismertebb a nemzetközi képzőművészeti életben, mint Magyarországon. Ennek az egyik oka az lehet, hogy 1992-től külföldön él, és számos német egyetem után 2010 óta a City University of Hong Kong egyetemi tanára, műveit pedig olyan múzeumok őrzik, mint a párizsi Centre Pompidou, a New York-i MoMA vagy a karlsruhei ZKM, mindemellett pedig számos nemzetközi díjat is magáénak tudhat; egyebek közt az 1989-es linzi Ars Electronica Festival fődíját, a Golden Nicát.

A sikerhez és elismertséghez nyilván hozzájárult, hogy művészi pályafutását igen korán kezdte; az első kézzel rajzolt animációs filmjét 9 éves korában készítette, és 1982-ben az egyik legelső volt, aki számítógépes művészettel kezdett foglalkozni.

A Molnár Ani Galériában kiállított anyag egyik érdekessége, hogy (némi változtatással ugyan, de) ezt mutatják majd be 2019-ben a Velencei Képzőművészeti Biennálé magyar pavilonjában.

Maga a kiállítás Waliczky művészetének egyik legfontosabb kérdését járja körbe, a vizuális érzékelést, egész pontosan azt, hogy a kamerák és különféle képalkotó eszközök mennyire szimulálják vagy éppen változtatják meg a „valóságot”, vagy mennyiben alkalmasak arra, hogy megnyissanak egy kaput az új, lehetséges látásmódok felé. Egy különleges, az utóbbi két évben készült fényképezőgép-gyűjteményt láthatunk – talán azért, mert a művész legmeghatározóbb gyermekkori élménye az volt, amikor amatőr fotós édesapja kölcsönadta neki a fényképezőgépét, nem beszélve arról, hogy szinte a mesék helyett is inkább a fényképezőgépek katalógusait lapozgatta. Ezeket az analóg képalkotó masinákat Waliczky egy nyílt forráskódú program segítségével három dimenzióban tervezi meg; a kiállítás a gépekről készült, fekete-fehér, digitális számítógépes grafikákat mutatja be. A képzeletbeli kamerák és filmfelvevők jellegzetessége, hogy a fotográfia egyfajta alternatív fejlődési irányát járják körül. Bár elsősorban metaforák, és nem modellek, mert a grafikai hatás kedvéért a művész többször megváltoztatott részleteket, ráadásul a perspektivikus ábrázolásmód helyett axonometrikus (párhuzamos) ábrázolásmódot alkalmaz, de a többségük valószínűleg működne is – a biennáléra el is fog készülni az egyik gép (valószínűleg a Fénymeg­osztós kamera, amellyel a néző a két, máshol elhelyezett objektív segítségével egyszerre készíthet portrét magáról és a velencei égről).

Maguk a kamerák három csoportra oszthatók; korábbi, 19. századi és elfeledett technikák továbbgondolásai, valós szerkezetek és fikciók. A 24 munkából képtelenség mindet felsorolni, így inkább csak pár érdekességet említek meg. Láthatunk a fényképészet kezdetén használt és az emberi percepciót imitáló sztereoképek mintájára térhatású Sztereo kamerát képkeresővel, tisztelgést Edward J. Muybridge (1830–1904) előtt, aki 1877/1878-ban a világon elsőként készített sorozatfelvételeket többek közt futó lovak mozgásfázisairól, majd a felvételeket mozgóképpé visszaalakítva vetítette, Flipbook vetítő és kamerát, amely a flip­book füzetecskéken alapul (ezekben az egyes oldalakon látható fázisrajzok az oldalak pörgetésével mozgóképpé állnak össze), s új formában feltámad a fotográfia egy elfeledett fejezete, Wolcott 1840-es tükörkamerája. Van Óraműves kamera, amelyet – akár a hagyományos óráknál – felhúzható spirálrugó működtet, absztrakt film készítéséhez használható szerkezet, egy panoráma fotókamerára emlékeztető gép és kamerás megoldás animációk készítéséhez. A grafikákon megjelenő kamerák többségéhez jár úgymond használati „magyarázat” is; a képek mellett a művésszel készített beszélgetésből olvashatunk értelmező részleteket, s a figyelmes szemlélő az egyik munkán megtalálhatja Waliczky első animációs filmjének részleteit.

A lencsék miatt bájosan antropomorf szerkezetek funkcionálisan formatervezettek és a (fényképnek tűnő) digitális grafikák kifejezetten szépek – mintha a műveknek két rétege lenne, a működőképes, de csak a háttértudás birtokában kezelhető, ezért nem a tömegeknek szánt, a fotográfia mai technológiáját elvető kamera és a szó jó értelmében esztétikusan elrendezett, feszes kompozíció. Az alternatív kamerák közül négy animáción is megjelenik; mozgatásuk segítségével teljes képet kaphatunk az egész szerkezetről.

A kiállításon Waliczky két korábbi munkája is látható. Egyikük az Ars Electronicán díjazott, háromrészes számítógépes grafika, a Masinák, amely e mostani sorozat előfutárának tekinthető; a jóval mozgalmasabb munkákban azonban már ott van az optikai illúzió kérdése, és jól felismerhetők a gépekben megbúvó személyiségek is. A másik darab 1987-ből, mondhatni, a számítógépes grafika őskorából származik. Az akkori gép teljes memóriakapaci­tását lekötő animáción valójában egy fordított fényképezési folyamat valósul meg; amikor kinyílik a blende, a fények helyett csak a sötétség látszik, s maga a kép, a művész portréja csak akkor jelenik meg, ha a központi zár becsukódik.

Humoros és tudományos médiaművészeti csemege – a fényképezés alternatív világából.

Molnár Ani Galéria, Bp., Bródy Sándor u. 36., megtekinthető: október 6-ig

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

A krétafelkelés

Valaki feljelentette Michal M.-et – az eset nem nálunk, hanem a távoli és egzotikus Szlovákiában történt. Nálunk ilyesmi nem fordulhat elő.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van. Az ő kegyei éltetik, ő mozgatja a vezető személyi állomány tagjait, mint sakktáblán szokás a bábukat.