Kiállítás

Látásalternatívák

Waliczky Tamás: Kamerák és más optikai eszközök

Képzőművészet

Megkockáztatom, hogy az 1959-ben született médiaművész jóval ismertebb a nemzetközi képzőművészeti életben, mint Magyarországon. Ennek az egyik oka az lehet, hogy 1992-től külföldön él, és számos német egyetem után 2010 óta a City University of Hong Kong egyetemi tanára, műveit pedig olyan múzeumok őrzik, mint a párizsi Centre Pompidou, a New York-i MoMA vagy a karlsruhei ZKM, mindemellett pedig számos nemzetközi díjat is magáénak tudhat; egyebek közt az 1989-es linzi Ars Electronica Festival fődíját, a Golden Nicát.

A sikerhez és elismertséghez nyilván hozzájárult, hogy művészi pályafutását igen korán kezdte; az első kézzel rajzolt animációs filmjét 9 éves korában készítette, és 1982-ben az egyik legelső volt, aki számítógépes művészettel kezdett foglalkozni.

A Molnár Ani Galériában kiállított anyag egyik érdekessége, hogy (némi változtatással ugyan, de) ezt mutatják majd be 2019-ben a Velencei Képzőművészeti Biennálé magyar pavilonjában.

Maga a kiállítás Waliczky művészetének egyik legfontosabb kérdését járja körbe, a vizuális érzékelést, egész pontosan azt, hogy a kamerák és különféle képalkotó eszközök mennyire szimulálják vagy éppen változtatják meg a „valóságot”, vagy mennyiben alkalmasak arra, hogy megnyissanak egy kaput az új, lehetséges látásmódok felé. Egy különleges, az utóbbi két évben készült fényképezőgép-gyűjteményt láthatunk – talán azért, mert a művész legmeghatározóbb gyermekkori élménye az volt, amikor amatőr fotós édesapja kölcsönadta neki a fényképezőgépét, nem beszélve arról, hogy szinte a mesék helyett is inkább a fényképezőgépek katalógusait lapozgatta. Ezeket az analóg képalkotó masinákat Waliczky egy nyílt forráskódú program segítségével három dimenzióban tervezi meg; a kiállítás a gépekről készült, fekete-fehér, digitális számítógépes grafikákat mutatja be. A képzeletbeli kamerák és filmfelvevők jellegzetessége, hogy a fotográfia egyfajta alternatív fejlődési irányát járják körül. Bár elsősorban metaforák, és nem modellek, mert a grafikai hatás kedvéért a művész többször megváltoztatott részleteket, ráadásul a perspektivikus ábrázolásmód helyett axonometrikus (párhuzamos) ábrázolásmódot alkalmaz, de a többségük valószínűleg működne is – a biennáléra el is fog készülni az egyik gép (valószínűleg a Fénymeg­osztós kamera, amellyel a néző a két, máshol elhelyezett objektív segítségével egyszerre készíthet portrét magáról és a velencei égről).

Maguk a kamerák három csoportra oszthatók; korábbi, 19. századi és elfeledett technikák továbbgondolásai, valós szerkezetek és fikciók. A 24 munkából képtelenség mindet felsorolni, így inkább csak pár érdekességet említek meg. Láthatunk a fényképészet kezdetén használt és az emberi percepciót imitáló sztereoképek mintájára térhatású Sztereo kamerát képkeresővel, tisztelgést Edward J. Muybridge (1830–1904) előtt, aki 1877/1878-ban a világon elsőként készített sorozatfelvételeket többek közt futó lovak mozgásfázisairól, majd a felvételeket mozgóképpé visszaalakítva vetítette, Flipbook vetítő és kamerát, amely a flip­book füzetecskéken alapul (ezekben az egyes oldalakon látható fázisrajzok az oldalak pörgetésével mozgóképpé állnak össze), s új formában feltámad a fotográfia egy elfeledett fejezete, Wolcott 1840-es tükörkamerája. Van Óraműves kamera, amelyet – akár a hagyományos óráknál – felhúzható spirálrugó működtet, absztrakt film készítéséhez használható szerkezet, egy panoráma fotókamerára emlékeztető gép és kamerás megoldás animációk készítéséhez. A grafikákon megjelenő kamerák többségéhez jár úgymond használati „magyarázat” is; a képek mellett a művésszel készített beszélgetésből olvashatunk értelmező részleteket, s a figyelmes szemlélő az egyik munkán megtalálhatja Waliczky első animációs filmjének részleteit.

A lencsék miatt bájosan antropomorf szerkezetek funkcionálisan formatervezettek és a (fényképnek tűnő) digitális grafikák kifejezetten szépek – mintha a műveknek két rétege lenne, a működőképes, de csak a háttértudás birtokában kezelhető, ezért nem a tömegeknek szánt, a fotográfia mai technológiáját elvető kamera és a szó jó értelmében esztétikusan elrendezett, feszes kompozíció. Az alternatív kamerák közül négy animáción is megjelenik; mozgatásuk segítségével teljes képet kaphatunk az egész szerkezetről.

A kiállításon Waliczky két korábbi munkája is látható. Egyikük az Ars Electronicán díjazott, háromrészes számítógépes grafika, a Masinák, amely e mostani sorozat előfutárának tekinthető; a jóval mozgalmasabb munkákban azonban már ott van az optikai illúzió kérdése, és jól felismerhetők a gépekben megbúvó személyiségek is. A másik darab 1987-ből, mondhatni, a számítógépes grafika őskorából származik. Az akkori gép teljes memóriakapaci­tását lekötő animáción valójában egy fordított fényképezési folyamat valósul meg; amikor kinyílik a blende, a fények helyett csak a sötétség látszik, s maga a kép, a művész portréja csak akkor jelenik meg, ha a központi zár becsukódik.

Humoros és tudományos médiaművészeti csemege – a fényképezés alternatív világából.

Molnár Ani Galéria, Bp., Bródy Sándor u. 36., megtekinthető: október 6-ig

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.