Kiállítás

Képes magyar jazztörténet

  • Fogl Márton
  • 2015. december 26.

Képzőművészet

„Fél éven keresztül ez a múzeum dübörögni fog a jazztől” – mondta a megnyitón Kiss Imre, az MKVM igazgatója. „Jazz az, amit az adott korszakban és helyszínen, megszólalásának pillanatában jazznek tartanak” – ez pedig már körülbelül a tárlat mottója. A bejárattól balra tábla hirdeti, meg azt is, hogy a rendelkezésre álló történeti anyagmennyiség egyetlen ezreléke fért csak a kiállítótérbe. A bejárattól jobbra egy feketére sminkelt fehér zenész bábjának embernagyságú karton mása vigyorog az érkezőkre – és rögtön az elején felborítja az időrendet, a kiállítás legmarkánsabb rendezőelvét. Ezt leszámítva az óra járása szerint telik a tárlat ideje 1853-tól 2015-ig, ajtótól ajtóig. A kiállítási tárgyak közben majdnem teljes szabadsággal bemutathatják önmagukat, eligazításként csak egy-egy oldal szöveget kapunk minden korhoz. Inkább kevés ez, mint sok, a figyelmünket minden­esetre nem vonja el a túl sok betű.

Nem világos, hogy tulajdonképpen a jazzt magát akarja-e kiállítani ez a tárlat, vagy csak bemutatni annak néhány válogatott lenyomatát. A jazzről szólnak a kotta-, könyv- és lemezborítók képei, a reklámplakátok, plexibörtönbe zárt hangszerek, kazetták és néma gramofonok. Ez a régészeti gyűjtés kevéssé organikus módon váltja egymást a jazz ihlette művészettel, ami olyan élő, mint a zene maga. Ott van például Gyémánt László festménye a semmibe diszponált Tony Lakatosról; ha az ember elég ideig nézi a klarinétozó ujjakat, az alak játszani kezd. Siklós Péter fantáziaportréi pedig már végképp szétfeszítik a történeti megközelítés kereteit. Önállóak, ahelyett, hogy a magyar jazz meghatározó zenészeit sorolnák. Az összhatásban így van valami a Wunderkammerek és a faluházak eklektikájából. A zavart oldják a tiszta fehér falak és a tárgyak levegős elrendezése. Érdemes akkor menni, ha koncert is van.

Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum, nyitva 2016. április 24-ig

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.