Kiállítás

Kerezsi Nemere: Caprices de Berlin

  • - dck -
  • 2013. november 23.

Képzőművészet

A művész képviseli Magyarországot az idén tizenkettedik alkalommal meghirdetett Henkel Art Award nemzetközi képzőművészeti pályázaton (a győztes megnevezése decemberben várható). Alkotásaiban érdekes módon keveredik a konceptuális művészet racionális, logikus és objektív szellemisége a szubjektív fantáziával.

Legismertebb munkáját például (Méhesben, 2011) egy különös álma inspirálta, amelyben platóni testeket próbált elhelyezni egy méhkaptárban.

Bár a Kisterem Galériában látható kiállítás címének egyik eleme egyfajta csapongást sejtet, valójában Giovanni Francesco Costa egyik Berlinben őrzött metszetsorozatára utal, amely meglepő módon nem ábrázol berlini capricciókat. Kerezsi a maga sajátos, Janus-arcú módján fordult a témához. A kiállított fényképek valóban Berlinben készültek, és szeszélyes légköroptikai jelenségeket (például diadalívet formázó szivárványt) "ábrázolnak" a német főváros enigmatikus, de a második világháborúban komolyabb sérüléseket kapott épületei (a Reichstag, az olimpiai stadion vagy a tempelhofi repülőtér) fölött. A fényképeken a hangsúly a szeszélyes "időjárásképek"-re kerül, az alattuk elhelyezett korabeli, zömmel a húszas-harmincas években készült képeslapokon viszont a fotókon mellékesen vagy töredékükben látható épületek szerepe válik fontossá. A munkákban a történeti kontextus, avagy a hely emlékezete és a változó, szinte megfoghatatlan jelenség interpretációban gazdag kontrasztja és együttállása mellett azonban van még egy csavar. Az önmaguk emlékművévé váló, a múlthoz számos ponton odahorgonyzott épületekhez társított, elillanó légfantáziák ugyanis korántsem a szó szerint vett ellesett pillanatokat dokumentálják, hanem nagyon is előre megtervezettek: előállásukra a művésznek néha napokig kellett helyben várakoznia.

Kisterem Galéria, Budapest V., Képíró u. 5., nyitva: november 15-ig

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.