Kiállítás

Kerezsi Nemere: Caprices de Berlin

  • - dck -
  • 2013. november 23.

Képzőművészet

A művész képviseli Magyarországot az idén tizenkettedik alkalommal meghirdetett Henkel Art Award nemzetközi képzőművészeti pályázaton (a győztes megnevezése decemberben várható). Alkotásaiban érdekes módon keveredik a konceptuális művészet racionális, logikus és objektív szellemisége a szubjektív fantáziával.

Legismertebb munkáját például (Méhesben, 2011) egy különös álma inspirálta, amelyben platóni testeket próbált elhelyezni egy méhkaptárban.

Bár a Kisterem Galériában látható kiállítás címének egyik eleme egyfajta csapongást sejtet, valójában Giovanni Francesco Costa egyik Berlinben őrzött metszetsorozatára utal, amely meglepő módon nem ábrázol berlini capricciókat. Kerezsi a maga sajátos, Janus-arcú módján fordult a témához. A kiállított fényképek valóban Berlinben készültek, és szeszélyes légköroptikai jelenségeket (például diadalívet formázó szivárványt) "ábrázolnak" a német főváros enigmatikus, de a második világháborúban komolyabb sérüléseket kapott épületei (a Reichstag, az olimpiai stadion vagy a tempelhofi repülőtér) fölött. A fényképeken a hangsúly a szeszélyes "időjárásképek"-re kerül, az alattuk elhelyezett korabeli, zömmel a húszas-harmincas években készült képeslapokon viszont a fotókon mellékesen vagy töredékükben látható épületek szerepe válik fontossá. A munkákban a történeti kontextus, avagy a hely emlékezete és a változó, szinte megfoghatatlan jelenség interpretációban gazdag kontrasztja és együttállása mellett azonban van még egy csavar. Az önmaguk emlékművévé váló, a múlthoz számos ponton odahorgonyzott épületekhez társított, elillanó légfantáziák ugyanis korántsem a szó szerint vett ellesett pillanatokat dokumentálják, hanem nagyon is előre megtervezettek: előállásukra a művésznek néha napokig kellett helyben várakoznia.

Kisterem Galéria, Budapest V., Képíró u. 5., nyitva: november 15-ig

Figyelmébe ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.

Mindenki a helyére

Mit gondol Orbán Viktor és a Fidesz a nőkről? Hogyan kezeli őket? És mit gondol ugyanerről a magyar társadalom, és mit a nők maguk? Tényleg a nők pártja a Fidesz? Ezeket a kérdéseket próbálja megválaszolni a kötet többféle aspektuson keresztül. Felemás sikerrel.

„Én valami kevésbé szelídet kerestem”

  • Mink András

„A be nem illeszkedés vonzó távlatát nyújtották nekem” – olvasható Kenedi János szellemi ébredésének történetéről számot adó, Elhülyülésem története című 1977-es írásában, amelyet Kovács András nevezetes körkérdésére (Marx a negyedik évtizedben) írt válaszul.

Megint dubajozás

Alacsony belépési küszöb, mesés hozamok, könnyű meg­gazdagodás, örök élet: ezek közül az első kettőt biztosan ígérik a mesés dubaji ingatlanbefektetési ajánlatok. Pedig az előrejelzések szerint akár egy éven belül kipukkadhat az ingatlanlufi.

A beismerés semmis

Az ügyész kizárását kezdeményezte a védelem, a különböző tit­kos­­szolgálati szervek más-más leiratot készítettek ugyan­arról a hangfelvételről – bonyolódik a helyzet abban a büntetőperben, amelynek tárgya a Nyugat-Európába irányuló illegális kutyaexport.