Kiállítás

Kerezsi Nemere: Caprices de Berlin

  • - dck -
  • 2013. november 23.

Képzőművészet

A művész képviseli Magyarországot az idén tizenkettedik alkalommal meghirdetett Henkel Art Award nemzetközi képzőművészeti pályázaton (a győztes megnevezése decemberben várható). Alkotásaiban érdekes módon keveredik a konceptuális művészet racionális, logikus és objektív szellemisége a szubjektív fantáziával.

Legismertebb munkáját például (Méhesben, 2011) egy különös álma inspirálta, amelyben platóni testeket próbált elhelyezni egy méhkaptárban.

Bár a Kisterem Galériában látható kiállítás címének egyik eleme egyfajta csapongást sejtet, valójában Giovanni Francesco Costa egyik Berlinben őrzött metszetsorozatára utal, amely meglepő módon nem ábrázol berlini capricciókat. Kerezsi a maga sajátos, Janus-arcú módján fordult a témához. A kiállított fényképek valóban Berlinben készültek, és szeszélyes légköroptikai jelenségeket (például diadalívet formázó szivárványt) "ábrázolnak" a német főváros enigmatikus, de a második világháborúban komolyabb sérüléseket kapott épületei (a Reichstag, az olimpiai stadion vagy a tempelhofi repülőtér) fölött. A fényképeken a hangsúly a szeszélyes "időjárásképek"-re kerül, az alattuk elhelyezett korabeli, zömmel a húszas-harmincas években készült képeslapokon viszont a fotókon mellékesen vagy töredékükben látható épületek szerepe válik fontossá. A munkákban a történeti kontextus, avagy a hely emlékezete és a változó, szinte megfoghatatlan jelenség interpretációban gazdag kontrasztja és együttállása mellett azonban van még egy csavar. Az önmaguk emlékművévé váló, a múlthoz számos ponton odahorgonyzott épületekhez társított, elillanó légfantáziák ugyanis korántsem a szó szerint vett ellesett pillanatokat dokumentálják, hanem nagyon is előre megtervezettek: előállásukra a művésznek néha napokig kellett helyben várakoznia.

Kisterem Galéria, Budapest V., Képíró u. 5., nyitva: november 15-ig

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."