Kiállítás

Kerezsi Nemere: Caprices de Berlin

  • - dck -
  • 2013. november 23.

Képzőművészet

A művész képviseli Magyarországot az idén tizenkettedik alkalommal meghirdetett Henkel Art Award nemzetközi képzőművészeti pályázaton (a győztes megnevezése decemberben várható). Alkotásaiban érdekes módon keveredik a konceptuális művészet racionális, logikus és objektív szellemisége a szubjektív fantáziával.

Legismertebb munkáját például (Méhesben, 2011) egy különös álma inspirálta, amelyben platóni testeket próbált elhelyezni egy méhkaptárban.

Bár a Kisterem Galériában látható kiállítás címének egyik eleme egyfajta csapongást sejtet, valójában Giovanni Francesco Costa egyik Berlinben őrzött metszetsorozatára utal, amely meglepő módon nem ábrázol berlini capricciókat. Kerezsi a maga sajátos, Janus-arcú módján fordult a témához. A kiállított fényképek valóban Berlinben készültek, és szeszélyes légköroptikai jelenségeket (például diadalívet formázó szivárványt) "ábrázolnak" a német főváros enigmatikus, de a második világháborúban komolyabb sérüléseket kapott épületei (a Reichstag, az olimpiai stadion vagy a tempelhofi repülőtér) fölött. A fényképeken a hangsúly a szeszélyes "időjárásképek"-re kerül, az alattuk elhelyezett korabeli, zömmel a húszas-harmincas években készült képeslapokon viszont a fotókon mellékesen vagy töredékükben látható épületek szerepe válik fontossá. A munkákban a történeti kontextus, avagy a hely emlékezete és a változó, szinte megfoghatatlan jelenség interpretációban gazdag kontrasztja és együttállása mellett azonban van még egy csavar. Az önmaguk emlékművévé váló, a múlthoz számos ponton odahorgonyzott épületekhez társított, elillanó légfantáziák ugyanis korántsem a szó szerint vett ellesett pillanatokat dokumentálják, hanem nagyon is előre megtervezettek: előállásukra a művésznek néha napokig kellett helyben várakoznia.

Kisterem Galéria, Budapest V., Képíró u. 5., nyitva: november 15-ig

Figyelmébe ajánljuk

Holt lelkek társasága

  • - turcsányi -

A gengszterfilm halott, halottabb már nem is lehetne. De milyen is lehetne a gengszterfilm? Nyugdíjas? Persze, hogy halott.

Kaptunk vonalat

Napjainkban mindannyiunk zsebében ott lapul minimum egy okostelefonnak csúfolt szuperszámítógép, és távoli emléknek tűnik ama hőskor, amikor a mai szórakoztatóelektronikai csúcsmodelleknél úgymond butább, de valójában nagyon is okos és rafinált eszközök segítségével értük el egymást.

Bobby a zuhany alatt

Úgy kezdődik minden, mint egy Rejtő-regényben. Gortva Fülöp, akit délvidéki szülőföldjén „Fulop”-nek anyakönyveztek, és akit idegen földön mindenki (angol vagy francia kiejtéssel) Philippe-nek szólít, de magát leginkább a becenevén, Golyóként határozza meg, Pocok gúnynévvel illetett barátjával Miamiban – pontosabban az attól kissé északra fekvő Fort Lauderdale kikötőjében – felszáll a Fantastic Voyage luxushajóra.

„Ez a háború köde”

Egyre többen beszélnek Izrael gázai hadműveleteiről népirtásként, de a szó köznapi használata elfedi a nemzetközi jogi fogalom definíció szerinti tartalmát. A szakértő ráadásul úgy véli, ha csak erről folyik vita, szem elől tévesztjük azokat a háborús bűnöket és jogsértéseket, amelyek éppúgy a palesztin emberek szenvedéseit okozzák.

A szabadság levéltára

Harminc éve költözött Budapestre a Szabad Európa Rádió archívuma, s lett annak a hatalmas gyűjteménynek, a Blinken OSA Archivumnak az alapzata, amely leginkább a 20. század második felére, a hidegháborúra, a szocialista korszakra és annak utóéletére fókuszál.