Kiállítás

Időbéklyó

Tasnádi József: Desert Inn

Képzőművészet

Az amerikai feltaláló, filmrendező, filantróp, aviátor (ebben a minőségében számos repülőgép kifejlesztője és a később American Airlines néven futó légitársaság megalapítója), nem mellesleg multimillárdos Howard Hughes 1967-ben - miután számos konfliktusa volt a tulajdonosokkal - felvásárolt egy Las Vegas-i szállodát.

A legendás Desert Inn tetején lévő lakosztálya nem sokban különbözött korábbi lakhelyeitől; 1947 után, egy majdnem a halálával végződő repülőgép-balesetet követően szinte kizárólag sötét szobák ágyain fekve töltötte életét. Mivel allodyniában szenvedett - azaz mindenféle fájdalommentes ingert fájdalmasnak érzett -, nem viselt ruhát, nem mosdott, haját és körmeit nem vágta le, és nemigen étkezett; koszosan és kórosan lesoványodva, szerzetesi magányba burkolódzva élt. Fájdalma egyetlen ellenszere a filmnézés volt: 1968-ban például volt olyan film, amit százötvenszer nézett meg egymás után.

Tasnádi - aki kezdetben alkalmazott grafikával és plakátokkal foglalkozott, a kétezres években pedig számos interaktív videodíszletet tervezett alternatív tánc- és színdarabok számára - installációja utal a különös életű Hughes betegségére, de nem neki állít emléket. A Desert Inn egy metaforikus és univerzálisan kitágított helyzetrekonstrukció, a betegség és a magány borzongatóan szép és tárgyiasult lenyomata, amely 2011-es szentendrei bemutatása és a tavalyi, Egerben történt kiállítása után végre "otthonra lelt" a székesfehérvári Új Magyar Képtár sötét cellára emlékeztető kiállítótermében.

A térben lebegő munka középpontjában egy ferdén megbillent, két görgethető kerekétől és az ágyneműtől megfosztott fehér kórházi ágy áll. A szerkezet egyensúlyát egy papír zsebkendős csomagokkal "megterhelt" ólomnehezék, mozgását pedig egy aranyozott fúrógépen átáramló villamos energia biztosítja. Az ágy ugyanis a rászerelt evezőpadra rögzített aranyozott evezőlapátok ismétlődő csapásai miatt folyamatosan kileng. A repetitív mozgássor felidézi a kényszerbetegségek világát, a katatóniát, egy olyan, a saját idejébe és az elme tömlöcébe béklyózott állapotot, amikor a külvilág ingerei érdektelenné és lényegtelenné válnak, amikor a megtervezett mozgás, az előrejutás lehetetlen, amikor az "út a cél" típusú életbölcsesség hiteltelenné válik.

A munka hihetetlen ereje akkor lehet nyilvánvaló, ha összevetjük 2013-as "leszármazottjával", a Látogatóval. A megvetett kórházi ágy itt ugyanis előrehalad a valóságos térben - a videók tanúsága szerint a Hősök terén vagy a Városligetben. A különös mozgást antropomorf lábacskák (no meg a bennük elrejtett motorok) segítik elő, ezáltal a konstrukció, a sétáló betegágy elsősorban a nézők meghökkentésére apellál - a felvételek szerint sajnos kevés sikerrel. (Ez talán nem véletlen, hiszen a betegség ugyanolyan stigma, mint a hajléktalanság, csak az előbbit még nem büntetik.)

A Desert Inn szellemiségéhez valójában egy szintén idén készült munka, a Waiting is a way of life áll közelebb, amely egy fából készült és vízzel megtöltött nagyobb, illetve a benne lebegő kisebb csónakból áll. Kharón ladikja s benne az apró lélekvesztő ugyanúgy a halandóságról, az élet törékenységéről "beszél", mint a Desert Inn idő- és térhurokba szorult virtuális használója. Arról az állapotról, amikor nem a világ börtönöz be minket, hanem a saját szellemünk, amikor a gondolatok saját farkukba harapnak, amikor a valós idő megélése helyett a csábító időtlenség csapdájába zárjuk magunkat. Amikor a tervezés időpocsékolás, hiszen a világ elérhetetlen, amikor képességeink, vélt vagy valós tudásunk értéke semmivé foszlik, amikor a hurokszerűen össze-összeránduló akarat miatt képtelenek vagyunk a cselekvésre. A pőre, talán néha önsajnálatba hajló, könnyes (papír zsebkendő!) és fájdalmas (fúrógép!) magány persze lehet (ahogy Tasnádi is írja) "transzcendentális állapot", s mint ilyen, a lecsupaszított Én felmutatása a végső, isteni elszámolás előtt. De ugyanígy lehet a depresszió képi metaforája, amikor az összezsugorodott és burokba kényszerített akarat már csak apró és önkéntelen rángásokra képes. Amikor a lélek tetszhalott, s csak a vegetatív idegrendszer pumpál monotonul. Megtörténhet persze, hogy a létezés akarásának felismerése győzedelmeskedik, és a beteg kisétál a lesötétített szobából. Első lépései talán ne Székesfehérvárra vezessék, mert fennáll a visszaesés esélye - az egészségesek számára viszont kötelező a megtekintése.

Szent István Király Múzeum, Új Magyar Képtár, Székesfehérvár, Megyeház u. 17. Nyitva december 1-jéig

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.