Kiállítás

Időbéklyó

Tasnádi József: Desert Inn

Képzőművészet

Az amerikai feltaláló, filmrendező, filantróp, aviátor (ebben a minőségében számos repülőgép kifejlesztője és a később American Airlines néven futó légitársaság megalapítója), nem mellesleg multimillárdos Howard Hughes 1967-ben - miután számos konfliktusa volt a tulajdonosokkal - felvásárolt egy Las Vegas-i szállodát.

A legendás Desert Inn tetején lévő lakosztálya nem sokban különbözött korábbi lakhelyeitől; 1947 után, egy majdnem a halálával végződő repülőgép-balesetet követően szinte kizárólag sötét szobák ágyain fekve töltötte életét. Mivel allodyniában szenvedett - azaz mindenféle fájdalommentes ingert fájdalmasnak érzett -, nem viselt ruhát, nem mosdott, haját és körmeit nem vágta le, és nemigen étkezett; koszosan és kórosan lesoványodva, szerzetesi magányba burkolódzva élt. Fájdalma egyetlen ellenszere a filmnézés volt: 1968-ban például volt olyan film, amit százötvenszer nézett meg egymás után.

Tasnádi - aki kezdetben alkalmazott grafikával és plakátokkal foglalkozott, a kétezres években pedig számos interaktív videodíszletet tervezett alternatív tánc- és színdarabok számára - installációja utal a különös életű Hughes betegségére, de nem neki állít emléket. A Desert Inn egy metaforikus és univerzálisan kitágított helyzetrekonstrukció, a betegség és a magány borzongatóan szép és tárgyiasult lenyomata, amely 2011-es szentendrei bemutatása és a tavalyi, Egerben történt kiállítása után végre "otthonra lelt" a székesfehérvári Új Magyar Képtár sötét cellára emlékeztető kiállítótermében.

A térben lebegő munka középpontjában egy ferdén megbillent, két görgethető kerekétől és az ágyneműtől megfosztott fehér kórházi ágy áll. A szerkezet egyensúlyát egy papír zsebkendős csomagokkal "megterhelt" ólomnehezék, mozgását pedig egy aranyozott fúrógépen átáramló villamos energia biztosítja. Az ágy ugyanis a rászerelt evezőpadra rögzített aranyozott evezőlapátok ismétlődő csapásai miatt folyamatosan kileng. A repetitív mozgássor felidézi a kényszerbetegségek világát, a katatóniát, egy olyan, a saját idejébe és az elme tömlöcébe béklyózott állapotot, amikor a külvilág ingerei érdektelenné és lényegtelenné válnak, amikor a megtervezett mozgás, az előrejutás lehetetlen, amikor az "út a cél" típusú életbölcsesség hiteltelenné válik.

A munka hihetetlen ereje akkor lehet nyilvánvaló, ha összevetjük 2013-as "leszármazottjával", a Látogatóval. A megvetett kórházi ágy itt ugyanis előrehalad a valóságos térben - a videók tanúsága szerint a Hősök terén vagy a Városligetben. A különös mozgást antropomorf lábacskák (no meg a bennük elrejtett motorok) segítik elő, ezáltal a konstrukció, a sétáló betegágy elsősorban a nézők meghökkentésére apellál - a felvételek szerint sajnos kevés sikerrel. (Ez talán nem véletlen, hiszen a betegség ugyanolyan stigma, mint a hajléktalanság, csak az előbbit még nem büntetik.)

A Desert Inn szellemiségéhez valójában egy szintén idén készült munka, a Waiting is a way of life áll közelebb, amely egy fából készült és vízzel megtöltött nagyobb, illetve a benne lebegő kisebb csónakból áll. Kharón ladikja s benne az apró lélekvesztő ugyanúgy a halandóságról, az élet törékenységéről "beszél", mint a Desert Inn idő- és térhurokba szorult virtuális használója. Arról az állapotról, amikor nem a világ börtönöz be minket, hanem a saját szellemünk, amikor a gondolatok saját farkukba harapnak, amikor a valós idő megélése helyett a csábító időtlenség csapdájába zárjuk magunkat. Amikor a tervezés időpocsékolás, hiszen a világ elérhetetlen, amikor képességeink, vélt vagy valós tudásunk értéke semmivé foszlik, amikor a hurokszerűen össze-összeránduló akarat miatt képtelenek vagyunk a cselekvésre. A pőre, talán néha önsajnálatba hajló, könnyes (papír zsebkendő!) és fájdalmas (fúrógép!) magány persze lehet (ahogy Tasnádi is írja) "transzcendentális állapot", s mint ilyen, a lecsupaszított Én felmutatása a végső, isteni elszámolás előtt. De ugyanígy lehet a depresszió képi metaforája, amikor az összezsugorodott és burokba kényszerített akarat már csak apró és önkéntelen rángásokra képes. Amikor a lélek tetszhalott, s csak a vegetatív idegrendszer pumpál monotonul. Megtörténhet persze, hogy a létezés akarásának felismerése győzedelmeskedik, és a beteg kisétál a lesötétített szobából. Első lépései talán ne Székesfehérvárra vezessék, mert fennáll a visszaesés esélye - az egészségesek számára viszont kötelező a megtekintése.

Szent István Király Múzeum, Új Magyar Képtár, Székesfehérvár, Megyeház u. 17. Nyitva december 1-jéig

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."